تهران– ايرنا – خبرگزاري رويترز گزارش داد كه نخست وزير كانادا روز دوشنبه در ديدار با رهبر كاتوليك هاي جهان از وي دعوت كرد براي عذرخواهي از بوميان كانادا به دليل بدرفتاري كليساهاي كاتوليك با كودكان آن ها به اين كشور سفر كند.

به گزارش دوشنبه شب ايرنا به نقل از خبرگزاري رويترز، «جاستين ترودو» نخست وزير كانادا روز دوشنبه در ديدار خصوصي با پاپ «فرانسيس» رهبر كاتوليك هاي جهان از وي خواست كه به كانادا سفر و از بوميان اين كشور كه كودكانشان در دو قرن گذشته در كليساهاي كاتوليك مورد بدرفتاري واقع شده اند عذرخواهي كند.
ترودو پس از اين ديدار به اهميت مصالحه با بوميان براي مردم كانادا اشاره كرد و گفت: به پاپ گفتم كه چگونه با عذرخواهي از بوميان مي تواند به مردم كانادا كمك كند.
به گزارش رويترز، كميسيون حقيقت و مصالحه كانادا در گزارشي در سال 2015، دور نگه داشتن كودكان بومي از والدينشان را 'نسل كشي فرهنگي' توصيف كرده بود.
اين كميسيون براي مصالحه با بوميان، 94 پيشنهاد مطرح كرده بود كه يكي از آن ها عذرخواهي رسمي پاپ از بازماندگان و نوادگان آنان بود، به دليل آنچه اين كميسيون
'نقش كليسا در سوء استفاده رواني، فرهنگي، عاطفي، جسمي و جنسي' عنوان كرد.
حدود 30 درصد از كودكان بومي كانادا كه تعدادشان بالغ بر 150 هزار نفر مي شده است، از اواخر قرن نوزدهم به مدرسه هاي شبانه روزي فرستاده مي شدند تا از فرهنگ و زبان اجدادي خود دور و در فرهنگ مسيحي استحاله شوند.
بودجه اين مدارس براي مدت بيش از يك قرن توسط دولت تامين مي شد اما بسياري از آن ها از سوي كليساها و عمدتا كليساهاي كاتوليك اداره مي شدند.
بر اساس اين گزارش ، جاستين ترودو نخست وزير كانادا اعلام كرد كه در ديدار با پاپ درخصوص مسائل آب و هوايي نيز صحبت كرده است.
وي گفت با پاپ فرانسيس درباره اهميت مباني علمي صيانت از كره زمين و وظيفه اخلاقي كشورها در اين زمينه براي ساختن آينده اي بهتر براي همه مردم رايزني كرده است.
نخست وزير كانادا روز دوشنبه به همراه همسرش با پاپ فرانسيس رهبر كاتوليك ها جهان در واتيكان ديدار كرد.
شبد**ع.آ**1010
مترجم:عليرضا آقازاده**انتشار دهنده:حسن معظمي