خرم آباد - ایرنا - كارشناسان و مسئولان فرهنگی لرستان در میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی مركز خرم آباد با تاكید بر اهمیت امر به معروف و نهی از منكر در جامعه عنوان كردند: ایجاد سازمان یا وزارتخانه امر به معروف و نهی از منكر برای تمركز توجه ها بر این واجب الهی ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا امر به معروف و نهي از منكر برجسته ترین، بارزترین و گرامي ترین واجب در بین واجب ها است و هدف تمام انبیا و اولیا اصلاح جامعه بشري بوده و مؤثرترین ابزار براي رسیدن به این هدف بزرگ امر به معروف و نهي از منكر است.
به گفته كارشناسان قرآن كریم بارها در 15 سوره قرآن به اهمیت این فریضه اشاره كرده و آمرین به معروف و نهي كنندگان از منكر را از صالحین، رستگاران و بهترین امت مي داند.
در روایات امر به معروف و نهي از منكر سبب امنیت، آباداني، حلال شدن درآمدها، برپائي واجبات و اصلاح امور دین و دنیا معرفي شده است.
اهمیت این فریضه الهی تا جایی است كه مهمترین هدف قیام تاریخی امام حسین(ع) در كربلا احیای امر به معروف و نهی از منكر و همچنین دعوت مردم به اسلام و روی آوردن آنها به معروفات و دوری از منكرات است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مركزخرم آباد با توجه به رسالت خطیر اطلاع رسانی به منظور ترویج فریضه الهی امر به معروف و نهی از منكر همزمان با فرا رسیدن ماه مبارك رمضان اقدام به برگزاری میزگرد تخصصی با موضوع امر به معروف و نهی از منكر، راهكارهای احیای امر به معروف با رویكرد گفتمان سازی در الگوهای رفتاری و مصادیق نهی از منكر با حضور كارشناسان مذهبی و صاحب نظران این حوزه كرده است.

** امر به معروف باید در سطح جامعه تبیین و فرهنگ سازی شود
مدیركل اوقاف و امور خیریه لرستان در این میزگرد خبری گفت: مقوله مهم و واجب امر به معروف و نهی از منكر فریضه بسیار واجب است تا جائیكه امام حسین(ع) و امام علی(ع) جان خود را در این راه فدا كردند.
حجت الاسلام مرتضی خاكباز با تاكید بر اینكه این فریضه واجب نباید در جامعه مغفول بماند، افزود: سید الشهدا در راستای نهضت امر به معروف و نهی از منكر قیام كرد چراكه این فریضه واجب از دست رفته تلقی شده بود و ائمه اطهار به دلیل حراست از این فریضه واجب بسیار تلاش كردند.
وی اظهار كرد: وظیفه یك فرد مسلمان و شیعه نهادینه كردن این واجب است و معروفات را باید مشخص و جامه عمل پوشاند و دیگران را از منكرات باز داشت.
وی افزود: وظیفه همه دستگاه ها و آحاد مردم پیگیری اجرای این مقوله فرهنگی است چراكه امر به معروف باید به صورت فرهنگی در جامعه تبیین و نهادینه شود.
مدیركل اوقاف و امور خیریه لرستان گفت: اجرای امر به معروف و نهی از منكر نیازمند برنامه ریزی در سطوح جامعه است چراكه امروز افراد در اجتماع با هم مرتبط هستند.
وی با تاكید بر اینكه خوراك فرهنگی خانواده ها باید به نحو احسن تهیه و ارائه شود، افزود: در صورتیكه تمام افراد جامعه در سطح خانواده ها با این فریضه واجب و مهم آشنا شوند جامعه نیازمند هزینه برای منكرات نخواهد بود.
حجت الاسلام خاكباز برگزاری همایش و نمایش را برای ترویج حجاب و عفاف ضروری دانست و اظهار كرد: اگر هر فرد مسلمان خانواده، محله و اجتماع خود را با امر به معروف و نهی از منكر آشنا كند درحقیقت در سطح جامعه فرهنگ سازی شده است.
به گفته وی نهادینه سازی فریضه امر به معروف و نهی از منكر باید از خانواده آغاز و به اجتماع تسری یابد و پاكسازی فردی و زمینه سازی فرهنگ شخصی در اولویت قرار گیرد.
وی تاكید كرد: در صورت نهادینه سازی فرهنگ امر به معروف و نهی از منكر اقامه نماز برای افراد جامعه آسان و بی حجابی در سطح جامعه معضل نخواهد بود.
حجت الاسلام خاكباز افزود: برخورد نكردن با ورود آنتن های ماهواره به منازل مردم به عنوان یك منكر باعث شده كه غرب به اتاق های منازل همه خانواده ها وارد شود.
به گفته وی امروزه به دلیل ارتباط نزدیك افراد جامعه هرگونه رفتاری به اجتماع منتقل می شود لذا باید امر به معروف و نهی از منكر از خانواده ها آغاز شود.
وی با بیان اینكه به موقع با منكرات مقابله نشده است، افزود: مسائل اسلام باید به درستی و شیرین برای مردم بیان شوند.
مدیركل اوقاف و امور خیریه لرستان اظهار كرد: آزادی زمان صدر اسلام با آزادی امروزه قابل قیاس نیست چراكه در آن زمان قرار بود یك انسان خارج از دین را به اسلام دعوت كنیم ولی امروزه نباید اجازه دهیم انسانی آگاه و عالم ازدین خارج شود.
وی افزود: امروزه باید ورود به دین داشته و خروج نباید باشیم چراكه این فرد مرتد خوانده می شود و آزادی تا جایی باید باشد كه به شرعیات دین اسلام لطمه وارد نشود.
حجت الاسلام خاكباز گفت: فریضه واجب امر به معروف و نهی از منكر دارای سه مخاطب خانواده، اجتماع و دستگاه های نظارتی و دولتی است.
وی افزود: در بحث ترك امر به معروف برخی دستگاه های دولتی و فرهنگی به دلیل ایفا نكردن نقش درست، مقصر هستند؛ كسی كه در صدر حكومت قرار دارد از همگان آگاه تر و دلسوزتر به امر مسائل روز جامعه است اما دستاورد دستگاه های اجرایی چیست؟
وی اضافه كرد: رسانه ها و مطبوعات باید در خصوص احیای امر به معروف و نهی از منكر ایفای نقش كنند و ترویج و تبلیغ فرهنگ اهل بیت و قرآن باید انجام شود و در این راستا اعتباراتی به مسیر امر به معروف و نهی از منكر گسیل یابد و با منكر برخورد قاطع شود.

** امر به معروف و نهی از منكر باید از سطوح پائین و دستگاه های اجرایی آغاز شود
معاون امور فرهنگی مدیركل تبلیغات اسلامی لرستان گفت: در فریضه امر به معروف و نهی از منكر نباید اصل و چارچوب را رها و فقط به جزئیات توجه كرد.
حجت الاسلام احمد رضا غلامی افزود: اگر نقصی در تشكیلاتی وجود دارد باید درمان شود و نباید كم كاری و نواقص را به نظام نسبت داد.
وی تذكر و امر به معروف را وظیفه ای همگانی خواند و اظهار كرد: امر به معروف و نهی از منكر باید از دستگاه ها و تشكیلات پائین آغاز شود چراكه مشكلات باید از پایه حل شوند.
معاون امور فرهنگی مدیركل تبیلغات اسلامی لرستان با بیان اینكه شهادت شیخ نمر و اسارت شیخ قاسم به دلیل دین و دفاع از ارزش های دینی است، افزود: اگر همه خانواده ها از قشرهای مختلف در دستگاه های اجرای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ارزش های دینی و حقوق شهروندی را رعایت كنند وضعیت جامعه تغییر می كند.
وی گفت: در نظام جمهوری اسلامی ایران رعایت شئون اسلامی در دستگاه های اجرایی لازم و ضروری است و امر به معروف را باید از این دستگاه ها و نهادها آغاز كرد.
وی افزود: همانگونه كه بستن كمربند ایمنی در سطح جامعه نهادینه شده است، امر به معروف ونهی از منكر نیز باید در خانواده ها و مجموعه های مذهبی نهادینه شود.
حجت الاسلام غلامی اظهار كرد: متاسفانه در جشن های انتخاباتی و رای به نظام جمهوری اسلامی ایران به موضوع حجاب و عفاف اهمیت داده نشد.
وی با تاكید بر اینكه ارزش های دینی باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: در این راستا با برنامه ریزی های لازم باید در راستای توسعه فرهنگ امر به معروف و نهی از منكر گام برداشت.

** لزوم ایجاد وزارتخانه ای امر به معروف و نهی از منكر
معاون امور فرهنگی مدیركل تبلیغات اسلامی لرستان گفت: ستاد امر به معروف و نهی از منكر در سطح كشور ایجاد شده ولی كافی نیست لذا ایجاد سازمان یا وزارتخانه ای برای احیای امر به معروف و نهی از منكر ضروری است.
وی با تاكید بر اهمیت امر به معروف و نهی از منكر در دین مبین اسلام افزود: این فریضه واجب در ردیف نماز، روزه و جهاد است در حالیكه هزینه ای در این راستا نشده است.
وی با انتقاد از عملكرد ضعیف برخی نهادها و دستگاه های اجرایی در حوزه امر به معروف و نهی از منكر بیان كرد: در راستای فریضه امر به معروف و نهی از منكر در حوزه ادارات و نهادهای انقلاب اسلامی، خبرگزاری ها و مطبوعات كشور چه اقداماتی شده است و آیا در این زمینه تلنگری زده می شود؟

** بسیاری از معضلات اجتماعی حاصل بی توجهی به امر به معروف و نهی از منكر است
رئیس اداره امور فرهنگی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان نیز گفت: از تبعات منفی توجه نكردن به امر به معروف و نهی از منكر، فاصله گرفتن از ارزش های انقلاب اسلامی است.
غلامعلی فلاحی با تاكید بر اینكه اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منكر در سطح كشور نیازمند تشكیل یك سازمان منسجم است، افزود: متاسفانه بسیاری از معضلات موجود در كشور حاصل بی توجهی به این فریضه واجب است.
وی بیان كرد: برخلاف تلاش های فراوان انجام شده در سطح كشور در راستای اجرای این امر مهم به دلیل نهادینه نشدن این فریضه تاكنون نتیجه قابل توجهی حاصل نشده است.
وی با بیان اینكه هدف اصلی انبیا، اولیا و ائمه اطهار(ع) امر به معروف و نهی از منكر بوده است، گفت: بسیاری از پیامبران الهی در این امر خطیر تلاش و ایثار فراوان كردند و شهید این فریضه واجب شدند.
فلاحی با تاكید بر اینكه دفاع مقدس هشت ساله در انقلاب اسلامی ایران تا حد زیادی مرتبط با فریضه امر به معروف و نهی از منكر بود، افزود:همه انبیا و اولیا به دنبال احیا و زنده نگه داشتن این فریضه بوده اند.
به گفته وی امروزه مطالعات زیادی در راستای مصادیق امر به معروف و نهی از منكرشده است در حالیكه احترام به ارباب رجوع، نظم و انضباط اداری، تقوای الهی مردم و مسئولان، وفاداری و عمل به احكام و واجبات امر به معروف هستند.
وی مطالبه گری از مسئولان را از مصادیق امر به معروف و نهی از منكر دانست و افزود: خبرگزاری ها، مطبوعات و نهادهای نظارتی باید به این موضوع اهتمام ویژه ای داشته باشند.
فلاحی اظهار كرد: از صدر اسلام انتقاد از مسئولان توسط مردم آزادانه انجام می شد و در راستای فریضه واجب امر به معروف و نهی از منكر تذكر لسانی از وظایف عمومی و همگانی است.
وی با تاكید بر اینكه امر به معروف شامل همه افراد جامعه است، افزود: مدیرانی كه مرتكب تخلف می شوند مشمول امر به معروف و نهی از منكر هستند و باید نسبت به عملكرد اشتباه خود پاسخگو باشند.
رئیس اداره فرهنگی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: راهكارهای اجرایی شدن امر به معروف و نهی از منكر در سطح جامعه نهادینه سازی این امر در سطح مدارس، اجرای برنامه های فرهنگی و سخنرانی، فعالیت های هنری شامل جشنواره های فرهنگی و هنری و برگزاری میزگردهای خبری است.
در سال 94 قانون حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منكر با تایید مجلس و ارائه به دولت از یك طرح به قانون مبدل گشت و این طرح در 23 فرودین سال 95 با 24 ماده و 19 تبصره به عنوان یك بخشنامه اجرایی درامد.
طبق گفته كارشناسان اجرای دقیق و موثر این قانون نیازمند ردیف اعتباری است كه هنوز برای آن پیش بینی نشده است و نیز برخی از موانع و موارد قانون باید اصلاح و بازنگری شود.
7274/3022
خبرنگار: مریم نریمانی ** انتشاردهنده: احسان كردی