ساری - ایرنا - فوق تخصص جراحی قلب گفت: بیماران قلبی كه تحت درمان دارویی با داروهای قلبی قرار دارند ، روزه عوارض دارویی را برای آنها تشدید می كند .

دكتر شروین ضیابخش طبری اولین جراح قلب باز مازندران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بابل بیان كرد: بدلیل اینكه در فصل گرما قرار داریم و فاصله بین سحر و افطار طولانی است و بسیاری از بیماران قلبی مجبور به استفاده از داروبراساس برنامه خاص منظم و با فاصله مناسب می باشند، توصیه می شود روزه نگیرند.
وی افزود: در صورتیكه این بیماران روزه بگیرند غلظت دارویی درخون آنها افزایش چشم گیر خواهد داشت و بیمار را دچار عوارض دارویی می كند كه به عنوان مثال مصرف آسپرین با معده خالی در طول روز ممكن است بیمار را دچار مشكلات گوارشی و در نهایت خونریزی بكند.
استاد دانشگاه علوم پزشكی مازندران در ادامه بیان كرد: ناشتا بودن طولانی در طول روز و مصرف حجم زیاد غذا در مدت كوتاه بین افطار و سحر، بیمار قلبی را بدلیل اینكه جذب آب و نمك نیاز به پمپاز زیاد قلب دارد، دچار مشكل كرده و با برگشت آب و نمك به داخل ریه ، بیمار قلبی را دچار مشكلات تنفسی خواهد كرد.
ضیابخش طبری در ادامه همچنین به بیماران قلبی كه دچار بیماری همراه همچون دیابت می باشند و تحت درمان با داروهای ضد دیابت همچون قرص های ضد دیابت و انسولین هستند، بدلیل طولانی بودن سحر و افطار و مواجه شدن به افت قند خون روزه نگیرند.
رییس بخش جراحی قلب دانشگاه علوم پزشكی مازندران افزود: بیماران قلبی همراه با دیابت كه تحت رژیم های غذایی خاص می باشند و سابقه حملاتی چون كاهش قند خون، به كما رفتن دیابتی، فشار خون و یا مبتلایان به بیماری های عفونی كه باعث تشدید دیابت می شود و یا سالخوردگان روزه نگیرند.
خبرنگار: زینب حبیب پور گودرزی**انتشار دهنده:سید محسن حسن نیا
/1899/7328