تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰

تهران-ایرنا- محققان كره ای سلول های خورشیدی نیمه شفافی از پِروسكایت ابداع كرده اند كه می تواناز آنها در پنجره های خورشیدی استفاده كرد.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی ساینس دیلی، پروسكایت ها مواد هیبریدی فوتوولتائیك آلی/غیرآلی هستند كه تولید آن ها ارزان قیمت و ساخت آنها راحت است؛ پروسكایت ها به تازگی بسیار مورد توجه قرار گرفته اند زیرا كارایی سلول های خورشیدی پروسكایتی در چند سال گذشته به سرعت به سطح فناوری های سیلیكونی رسیده است.
محققان به منظور بهره برداری از انرژی خورشیدی، در پی روش هایی برای ابداع سلول های خورشیدی نیمه شفاف یا شفاف به عنوان جایگزینی برای دیوارهای شیشه ای در ساختمان های مدرن هستند.
اما چنین هدفی چالش آمیز است، زیرا شفافیت سلول های خورشیدی كارایی آنها را در جذب نور خورشید مورد نیاز برای تولید برق، كاهش می دهد.
امروزه سلول های خورشیدی عادی از سیلیكون كریستال ساخته می شوند كه شفاف كردن آنها دشوار است.
اما برعكس، سلول های خورشیدی نیمه شفاف برای مثال از مواد ارگانیك یا حساس به رنگ ساخته می شوند كه در مقایسه با سلول های پایه سیلیكون كریستالی، بازده قدرت تبدیل آنها نسبتا پایین است.
اكنون محققان دانشگاه 'سونگ كیونكوان' كره با استفاده از پروسكایت سلول خورشیدی نیمه شفافی ابداع كرده اند كه به اندازه زیادی كارآمد است و مانند یك آیینه حرارتی بسیار موثر عمل می كند.
در واقع كلید دستیابی به سلول های خورشیدی نیمه كارآمد شفاف، ابداع یك الكترود شفاف برای لایه بالایی این سلول است كه با مواد فعال نوری سازگار باشد. محققان كره ای یك الكترود بسیار شفاف (TTE) درست كردند كه با سلول های خورشیدی پروسكایت به خوبی كار می كند.
این سلول های خورشیدی نیمه شفاف ساخته شده از TTEs متوسط توان بازده تبدیل زیادی به اندازه 13.3 درصد نشان دادند به طوری كه 85.5 درصد از نور مادون قرمز ورودی را منعكس كردند.
محققان معتقدند كه در صورت تولید انبوه سلول های خورشیدی نیمه شفاف پروسكایتی برای كاربردهای عملی، می توان از آنها در پنجره های خورشیدی برای ساختمان ها و خودروها استفاده كرد. این پنجره ها نه تنها انرژی الكتریكی تولید می كنند بلكه مدیریت هوشمند گرما را در محیط های داخلی میسر می سازند كه در نتیجه بهره برداری از انرژی خورشیدی را موثرتر و كاراتر می سازند.
علمی**2038**
مترجم: درنا محمدیان* انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me