تهران- ايرنا- هنوز مدت زيادي از رسانه‌اي شدن قرارداد شهر فرودگاهي با بنياد مستضعفان نگذشته كه محمود نويدي مديرعامل شركت شهر فرودگاهي حضرت امام (ره) از تاخير بنياد مستضعفان در ساخت و تحويل ترمينال سلام خبر داده و گفته است: پيشرفت فيزيكي اين پروژه پس از ورود بنياد تا به امروز 3 درصد بوده و اين شركت بابت هر روز تاخير بهره گراني بايد بپردازد.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، «عمليات ساخت ترمينال سلام كند شده است» اين جمله، پاياني بود بر شايعه توقف كار در ترمينال سلام و حملات به وزارت راه و شهرسازي براي خلف وعده درافتتاح اين ترمينال، چرا كه مديرعامل شركت شهرفرودگاهي امام براي اولين بار اعلام كرد كه دليل اين خلف وعده ضعف پيمانكار در خلف وعده براي تامين اعتبار است.
پيمانكار اين پروژه كه شركت «احداث ترمينال سلام» و متعلق به بنياد مستضعفان است، حالا بعد از طرح اين مساله از پاسخگويي درباره دليل تامين نكردن بودجه اين پروژه خودداري مي كند و پاسخي به هجمه‌هاي مطرح شده عليه وزارت راه و شهرسازي ندارد.
با اينكه سعيد شهسواري مديرعامل شركت احداث و راه‌اندازي پايانه سلام چند روز پيش در گفتگو با يكي از خبرگزاري‌ها از حل مشكل مالي و پرداخت حقوق معوقه چهار ماهه كارگران اين پروژه سخن گفته بود، با خودداري از پاسخ به سوالات پايگاه خبري بر ابهامات در اين باره افزود.
اين مساله از آنجا شروع شد كه چندي پيش برخي از رسانه‌ها خبري را منتشر كردند مبني بر اينكه پروژه سلام متوقف شده است، اما محمود نويدي اين موضوع را تكذيب كرد و گفت: پروژه ترمينال سلام متوقف نيست ولي روند ساخت آن به كندي پيش مي‌رود.
وي در ادامه توضيح داد: دوره‌اي كه زمان افتتاح ترمينال سلام اعلام شد، دولت براي اين پروژه تامين اعتبار مي‌كرد و وضعيت مالي دولت هم مطلوب بوده است؛ از ارديبهشت سال 94 تا بهمن ماه همان سال پيشرفت فيزيكي اين پروژه قابل توجه بود اما پس از آن در زمينه تامين منابع با مشكل مواجه شديم و براي تامين منابع به سراغ منابع غير دولتي رفتيم. با چند شركت وارد مذاكره شديم كه يكي از آنها بنياد مستضعفان بود.
نويدي مي‌افزايد: طبق قرارداد بنياد مستضعفان بايد پنج هزار ميليارد ريال منابع وارد اين پروژه كند و موضوع اصلي خريد تجهيزات است كه بخشي از اين تجهيزات در پروسه خريد است. هم اكنون بنياد مستضعفان حدود 10 درصد از اين منابع را صورت وضعيت كرده اما بايد به اين پروسه شتاب بخشد. چند ماهي از اين قرارداد طي شده است و بنياد بايد بهره زيادي بابت اين منابع بپردازد. بنا براين هر روز تاخير به ضرر بنياد مستضعفان است. به نفع خود بنياد است كه اين پروژه را در موعد مقرر تحويل دهد چراكه اين اعتبارات را با بهره زيادي در اين پروژه هزينه مي كند.
پس از توضيحات نويدي در خصوص روند جريان پروژه، برخي از كارگران پروژه «سلام» در نامه‌اي به برخي از خبرگزاري‌ها اعلام كردند كه چند ماهي است كه حقوق خود را دريافت نكرده اند. با اين حال شهسواري مديرعامل شركت احداث ترمينال سلام موضوع تعويق حقوق كارگران را تكذيب كرد و گفت: خوشبختانه پرداخت حقوق‌ها به روز است و طي اين چند روز هم يك سري پرداخت داشته‌ايم.
مشكلات تأمين مالي تكميل ترمينال سلام كه از ابتدا با آن دست به گريبان بوده است ظاهرا تمامي ندارد اين درحالي است كه همه تلاش‌ها افزايش ظرفيت فرودگاه امام خميني به عنوان مهم ترين پايگاه اقتصادي صنعت هوايي كشور است تا طبق اهداف سند چشم‌‌انداز اين فرودگاه تا سال 1404 هاب اول بار ‌و هاب دوم مسافر هوايي در منطقه باشد.

عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي نيز در آخرين بازديد حضوري خود از ترمينال سلام در اسفند ماه سال گذشته يعني به فاصله ي بعد از دو ماه از آغاز به كار مجدد ساخت ترمينال سلام، بر تكميل به موقع ترمينال سلام تاكيد داشت و از ضرورت تجهيز فرودگاه امام به ترمينال مسافري سلام سخن گفت.
با ادامه روند نوسازي، تا سال 1404 ناوگان فعال ايران از 100 هواپيما نيز بيشتر خواهد شد؛ بنابراين نياز به فرودگاه هاب كه نقش پايگاه عمليات هوايي در پروازهاي بين‌المللي و پايگاه اصلي هوايي ايران را داشته باشد و از آنجا خدمات مسافري و بار با رويكرد ترانزيت ارائه شود، بيش از گذشته احساس مي شود و در اين ميان سرعت در تكميل ساخت ترمينال سلام حرف اول را مي زند.
براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام**9189**تنظيم : اسماعيل داودي: انتشار : مرضيه فاتحي