تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸

دزفول - ايرنا - با وجودي كه خوزستان يكي از مناطق گرم كشور به حساب مي آيد ،شهر دزفول با وجود رودخانه دز و تفريحگاه هاي متنوع ساحلي به يكي از مقاصد مهم گردشگري كشور در فصل گرم سال تبديل شده است.

به گزارش ايرنا شهرستان دزفول در جنوب غربي ايران و شمال استان خوزستان به فاصله 150 كيلومتري اهواز واقع است كه از اواسط بهار تا اواخر مهرماه شاهد آب و هوايي گرم است. اما با اين وجود دزفول از جاذبه هاي خاصي براي گردشگري در ماه هاي گرم سال برخوردار است.
وجود يكي از قديمي ترين پل هاي تاريخي استوار جهان در دزفول كه در زمان ساسانيان به دستور شاپور اول ساساني پس از غلبه بر سپاه روم ساخته شده يكي از ارزشمندترين آثار تاريخي ايران است كه در سال 263 ميلادي بر روي رود دز بنا شد.
قرار گرفتن اين پل بر روي رود دز اين اثر با شكوه را به جاذبه اي مناسب همه فصول سال تبديل كرده است. ثبت منظره زيبا و رويايي غروب خورشيد بر عرشه پل تاريخي دزفول بي شك جزو خاطرات بياد ماندني هر گردشگري خواهد بود.
وجود رودخانه هميشه جاري دز كه سومين رود پرآب كشور و يكي از ارزشمندترين جاذبه هاي طبيعي ملي است و از مركز شهر دزفول عبور مي نمايد، مناظر زيبا و چشم نوازي را در شهر دزفول مي آفريند. پيوستن رود در طلوع و غروب به آسمان يكي از زيباترين و شگفت انگيزترين مناظر طبيعي را در ايران به نمايش مي گذارد. در كنار همه جذابيت هايي كه عبور اين رودخانه از شهر دزفول دارد، آثار و بناهاي تاريخي، پارك هاي ساحلي از جمله جاذبه هايي است كه مردم را از سراسر ايران به ويژه شهرهاي جنوبي استان خوزستان به دزفول فرا مي خواند.
پارك هاي ساحلي از كناره ساحل شرقي و غربي از شمال تا جنوب دزفول مناظري چشم نواز خلق كرده، وجود پارك هاي ساحلي رعنا بين 2 پل جديد و پل ساساني دزفول و بوستان ساحلي وليعصر در ساحل غربي رودخانه حد فاصل پل ساساني تا پل پنجم و پارك هاي دووه و علي مالك با آلاچيق هاي زيبا و امكانات رفاهي خود در ساحل شرقي رودخانه دز فضاي آرامش بخشي را براي سپري كردن اوقاتي خوش فراهم كرده است.
اما در بالادست رودخانه دز وجود محبوبترين تفريحگاه ساحلي خوزستان كه به علي كله مشهور است. محل مناسب و دلنشيني براي تفرج گردشگران است.وجود سد تنظيمي و منظره زيباي آن در شب ، رستوران زيبا و بين المللي مجموعه و صفه هاي كنار رودخانه محيطي لذت بخش جهت شنا و تن سپردن به خنكاي رود دز را فراهم مي كند.
يك عضو انجمن دوستداران و پژوهشگران شهرستان دزفول ( دز پارس ) در گفت و گو با ايرنا از غارهاي دست كند(در گويش محلي كت) مشرف بر رودخانه دز به عنوان ديگر جاذبه هاي گردشگري ماه هاي گرم سال در دزفول نام برد و گفت:اين مكان هاي تفريحي و خنك در فصل گرم سال جزو جاذبه هاي منحصر به فرد دزفول به شمار مي روند كه در 2 منطقه تالخاني و كوپيته شهر دزفول در كنار رود دز قرار دارند.
حفره هاي غار مانندي كه در كنار ساحل رود دز حفر شده اند در گويش محلي كت (kat) ناميده مي شوند.
'نجمه مورث نوري' افزود:اين حفره هاي غار مانند در دل صخره‌هاي كنار رودخانه كه از جنس سنگ كانگرومرا تشكيل شده‌اند، حفر مي شوند. سقف آن‌ها به وسيله سنگ‌هاي ريز و درشت كه به شكل‌ طبيعي زمين مي‌باشند، تزيين شده‌اند. مساحت كت‌ها بسته به امكان توسعه و كاربرد آنها از 5 مترمربع شروع شده و تا بيش از100 مترمربع نيز حفر مشاهده شده است.
وي اظهار كرد:' چال كندي' از ديگر جاذبه هاي منحصر به فرد دزفول در ماه هاي گرم سال است كه يكي از مناطق طبيعي ديدني زيبا و بكر شهرستان دزفول است كه در 18 كيلومتري شمال شهر دزفول واقع شده است. شنا، قايق سواري و ماهي گيري از تفريحات منطقه چال كندي است. همچنين جنس خاص زمين و ديواره هاي منطقه امكان سنگ نوردي را براي گروه هاي كوهنوردي در چال كندي فراهم مي نمايد.
اين عضو انجمن دوستداران و پژوهشگران شهرستان دزفول گفت: علاوه بر جاذبه هايي كه برشمرده شد وجود دره هاي زيبا و بكر در دل زمين يكي ديگر از ديدني هايست كه در ماه هاي گرم سال مي توان از اين دره هاي دزفول ديدن كرد و تغيير دماي هوا را حس كرد.كه مهمترين آن ها دره هاي ديدني توبيرون و كول خرسون دزفول هستند.
دره “توبيرون” دزفول در فاصله حدود 20 كيومتري در شمال شهر دزفول واقع است. ديواره‌هاي رفيع آن با ارتفاع بلند گاه تا بيش از 100 متر مي رسد و انبوه درختان انگور، انجير وحشي، آبشارها و آب چكان ها جلوه بسيار زيبايي به اين دره ‌داده است كه چشم هر بيننده ‌ اي را محو تماشاي خود مي ‌سازد. اين دره حاصل هزاران سال فرسايش آبي حاصل از بارندگي هاي فصلي درحوزه هاي بالاتر و سرازير شدن تند آب در كوه و تپه مي باشند بنحوي كه در فصول خشك عمق زياد دره مانند يك زهكش عمل كرده و آب سفره هاي زير زميني را جمع كرده و آب در كف دره جاري مي شود.
'مورث نوري ' از 'كول خرسون' به عنوان يكي ديگر از جاذبه هاي شگفت انگيز ماه هاي گرم سال در دزفول نام برد و گفت: در فصل گرم تابستان نيز درون اين دره مي توان دماي بسيار پاييني را حس كرد. جوشش چشمه هاي ديواره اي، اين دره را به يك دره شگفت تبديل نموده است كه برخي آن را دره ارواح نيز مي خوانند. اين دره داراي آب دائمي است كه در كف آن جاري است همچنين وجود آبچكان ، نيزار و انواع روييدني هاي خاص منطقه، گردش در آن را لذت بخش مي نمايد. كول در زبان محلي به معني دره است.
وي از بافت زيبا و تاريخي محلات قديمي دزفول به عنوان نماد شهر آجر ياد كرد و گفت:وجود ساباط هايي زيبا نظير ساباط كتابي، سيلاني، ملاحاجي، پروهان، زرشنا و عزيزپور و ده ها ساباط ديگر همچنين خانه هاي تاريخي كه در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده اند چون خانه هاي تاريخي قلمبر، سهرابي، زرگر، سوزنگر، تيزنو، قلقچي ، مساجد تاريخي نظير مسجد جامع، دروازه، شاه ركن الدين ، حمام هاي تاريخي نظير كرناسيون، مياندره و شاه ركن الدين در محلات قديمي دزفول، بافتگردي در كوچه هاي آن را براي علاقه مندان به بناهاي تاريخي و سنتي لذت بخش مي نمايد.
به گفته اين عضو انجمن دوستداران و پژوهشگران دز پارس ، آجركاري بي نظير اين خانه ها شاهكار معماران زبردست دزفول است. زير زمين هاي عميق( در گويش محلي شوادان ) كه قسمتي خاص و منحصر به فرد در معماري خانه هاي دزفول است نيز بر رمز آلودگي و خاص بودن بافت تاريخي دزفول مي افزايد به ويژه كه مخصوص ماه هاي گرم سال هستند. شوادان ها كاملا دست كند بوده و براي استراحت ساكنان ، نگهداري مواد غذايي در گذشته مورد استفاده قرار مي گرفته و عمقي برابر7 تا 15 متر زير زمين دارند.
' مورث نوري' اظهار كرد:از ديگر جاذبه هاي ارزشمند بازديد از قمش (سربطاق) چوقابافان است. اين سازه ارزشمند چند صد ساله كه در زير زمين حفر گرديده با حدود 75 پله جزو سازه هاي آبي دزفول به شمار مي رود كه به تازگي احيا و آماده بازديد گردشگران شده است.
مجموعه قمش ها و سربطاق ها سيستم آبرساني منحصر به فرد دزفول بودند كه در گذشته آب رود دز را در سطح شهر دزفول از زير زمين هدايت مي نمودند.
با نگاهي به جاذبه هاي متنوع دزفول در ماه هاي گرم سال مي توان به خوبي دزفول را يكي از مقاصد ارزشمند گردشگري كشور با وجود ديدني هاي خاص و منحصر به فرد دانست.
6068