دهلی نو-ایرنا- ارتش هند روز پنجشنبه اعلام كرد پنج سرباز پاكستانی در تیراندازی مرزبانان هندی در امتداد خط واقعی كنترل در ایالت جامو و كشمیر كشته شدند.

به گزارش ایرنا،براساس اطلاعیه ارتش هند، این افراد به دنبال نقض آتش بس توسط نیروهای پاكستانی در دو منطقه 'بیمبر' و 'باتال' و تیراندازی مرزبانان هندی جان باختند.
وزارت امور خارجه پاكستان امروز-پنجشنبه - معاون سفر هند در اسلام آباد را در اعتراض به نقض آتش بس توسط نیروهای هندی احضار كرد.
ارتش هند جمعه هفته گذشته نیز مدعی شد دو نیروی پاكستانی در حالی كه قصد نفوذ به هند از منطقه 'اوری' را داشتند ،كشته است.
ارتش هند در ماه گذشته مرزبانان هندی را متهم به قتل دو سرباز این كشور در منطقه پونچ در ایالت جامو و كشمیر و تكه تكه كردن بدن آنها كرده بود.
تنش مرزی بین هند و پاكستان از ماه گذشته به دنبال كشته شدن 9 سرباز هندی و پاكستانی در خط كنترل به شدت افزایش یافته است.
هند مدعی است ، پاكستان در ماه گذشته 7 بار توافق آتش بس میان دو كشور را نقض كرده است.
دولت هند پیش از این اعلام كرد كه در سال 2016، پاكستان 228 مورد در خط واقعی كنترل و 221 مورد در امتداد مرز های بین المللی در كشمیر آتش بس میان دو كشور را نقض كرده است.
هند، پاكستان را متهم به نقض آتش بس به عنوان اقدامی پوششی برای نفوذ شبه نظامیان به خاك این كشور می كند.
موارد نقض آتش بس در امتداد مرز های واقعی كنترل و بین المللی پس از حمله محدود هند به پایگاه های شبه نظامیان در خاك پاكستان افزایش یافته است.
به گفته مقامات دفاعی هند در این حمله بیش از 35 شبه نظامی و 9 نیروی نظامی پاكستان كشته شده اند.
هند و پاكستان در سال 2003 میلادی توافق آتش بس در مرز های جامو و كشمیر را امضا كردند.
بخشی از كشمیر درخاك هند و بخشی دیگر درخاك پاكستان قراردارد. هر دو كشور ادعای مالكیت بر تمام كشمیر را دارند و همین موضوع یكی ازعلل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام آباد از زمان استقلال پاكستان از هند در سال 1947میلادی تاكنون است.
آساق**267*انتشار دهنده:احمدعلی خلیل نژاد