شهركرد- ایرنا- میزگرد تخصصی «اندیشه امام و جوانان» به مناسبت بیست و هشتمین سالگرد ارتحال ملكوتی امام راحل با عنوان «گفتمان امام چراغ راه جوانان» روز شنبه در ایرنا مركز شهركرد برگزار شد.

جایگاه جوانان در اندیشه امام راحل از اهمیت بالایی برخوردار است، امام خمینی (ره) همواره بر حضور جوانان این مرز و بوم در عرصه های انقلاب تاكید داشتند.
امام راحل در وصیت نامه سیاسی الهی خویش به جوانان می فرمایند: «شما وقتی این مطالب را می خوانید كه من نزد شما نیستم تا بخواهم به نفع خود و جلب نظرتان، با قلب های شما بازی كنم، من برای آنكه شما جوانان شایسته ای هستید؛ علاقه دارم جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی مصرف كنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید. … شماها نیز در خلوت از خدا بخواهید شما را به راه مستقیم انسانیت هدایت كند كه او هدایت كننده و بخشاینده است».
امام راحل همچنین به جوانان به عنوان محكمترین ستون های استقلال و عزت كشور یاد می كنند، ایشان خطاب به جوان فرموده اند: شماها ذخائر این مملكت هستید، جوانید، دانشجو هستید، ذخیره این مملكت هستید. (صحیفه نور ج 8 صفحه 52 تاریخ: 58/4/16).
به مناسبت سالگرد ارتحال ملكوتی امام میزگردی با حضور جوانان و دانشجویان در حضور تعدادی از كارشناسان و تحلیلگران سیاسی در خبرگزاری جمهوری اسلامی مركز شهركرد برگزار شد.
یك تحلیلگر مسائل سیاسی و فرهنگی چهارمحال و بختیاری و استاد دانشگاه می گوید: اندیشه امام راحل می تواند مهمترین مبنای اندیشه ورزی جوانان باشد.
اسماعیل تاجی در میزگرد ایرنا افزود: تمام رهبران جهان پس از مدتی در بین مردم محبوبیت خود را از دست می دهند، اما كارشناسان سیاسی مبهوت این مساله شدند كه پس از ارتحال ملكوتی امام راحل جوانان و اقشار مختلف در زمان تشییع پیكر مطهر امام راحل با چه اشتیاقی حضور داشتند.
به گفته وی، مردم در روز ارتحال امام چندین برابر از زمانی كه از امام در سال 57 استقبال كردند، حضور داشتند و این نشان از محبوبیت امام راحل در بین همه نسل های انقلاب است.
وی تصریح كرد: این مساله به دلیل وجود اندیشه ناب حضرت امام راحل بود كه از مفاهیم دینی و قرآنی سرچشمه می گرفت و امام قدرت مردم داری والایی داشتند و این قدرت ناشی از فطرت درونی امام راحل بود.
تاجی افزود: امام راحل برای تحقق آرمان های انقلاب اسلامی ایران از همان ابتدای شكل گیری نهضت از ظرفیت جوانان و نوجوانان بهره گرفت و انقلاب اسلامی را انقلاب همه نسل ها قرار دادند.
این تحلیلگر مسائل سیاسی چهارمحال و بختیاری گفت: فطرت شناسی امام راحل براساس مفاهیم و منابع دینی بود و این راز و رمز توفیق امام راحل را باید مسئولان سرلوحه كار خود قرار دهند.
به گفته وی، شناخت درست از یك مساله موجب درك درست آن می شود كه این درك نیز موجب قضاوت درست می شود از این رو باید راه و تفكر امام راحل را به درستی شناخت.
تاجی افزود: ستم سیزی، استكبار ستیزی، مردمداری، رسیدگی به محرومان و مستضعفان، احیای ارزش های دینی و انسانی و اسلامی از ویژگی های شخصیتی امام راحل بود و به همین دلیل دشمن سعی می كند تا با روش های مختلف سیره و شخصیت امام راحل به نسل جوان معرفی نشود یا از آن غلفت شود.
به گفته وی، فرصت امام شناسی و آشنایی با اندیشه امام راحل را باید قدر دانست و این اندیشه جهانی امام را باید به نسل جوان منتقل كرد.
تاجی اظهار كرد: نامگذاری 13 آبانماه به عنوان روز جهانی استكبار ستیزی و نقش جوانان در این روز از دیگر دستاوردهای اندیشه امام راحل و اثرگذاری آن بر روی نسل جوان بود.
به گفته وی، دشمن برای مخدوش كردن چهره انقلاب اسلامی سعی می كند از ترویج و تبیین الگوهای جهانی امام راحل جلوگیری كند، ولی اندیشه و تفكر حضرت امام به عنوان یك معرفت در بین جوانان كشورهای آزاده مورد پذیرش قرار گرفته است.
تاجی افزود: امام راحل پرچم علوی مبارزه با استكبار جهانی را برافزاشتند و اكنون در بسیاری از كشورهای آزاده جهان مردم مبارزه راه و رسم مبارزاتی امام راحل را در برابر استكبار جهانی دنبال می كنند.
وی افزود: استكبار جهانی برای جلوگیری از نفوذ اندیشه امام راحل در جهان، اقدام به ایجاد گروه های تكفیری كرده است و بنای استكبار، زیر سوال بردن اندیشه های ناب اسلامی است كه امام راحل آن را برای مظلومان جهان به ارمغان آوردند.
تاجی، دشمنی استكبار علیه نظام جمهوری اسلامی ایران را بی پایان می داند و اظهار كرد: وظیفه جوانان حراست و تبیین دیدگاه های امام راحل با تاسی از فرامین مقام معظم رهبری است.
به گفته وی، سبك زندگی ایرانی و اسلامی كه مقام معظم رهبری آن را برای جوانان ضروری دانسته اند همان سبك و سیره ای امام راحل است.
یكی دیگر از استادان دانشگاه چهارمحال و بختیاری گفت: این واقعیت را باید پذیرفت كه در محافل دانشگاهی از امام راحل به عنوان یك شخصیت «كاریزماتیك» یاد می شود و هر فرمانی كه امام راحل در راستای اهداف انقلاب اسلامی ایران صادر می كردند مردم با جان و دل آن را می پذیرفتند.
علیرضا جیلان در این میزگرد افزود: امام راحل هر فرامینی را كه ارائه می دادند براساس مفاهیم دینی و قرآنی بود به همین دلیل در بطن جامعه به ویژه جوانان اثرگذار بود.
به گفته وی، برای جوانان انقلاب اسلامی ایران بسیار با اهمیت است كه بدانند؛ امام راحل هر آنچه كه كسی برای حكومت داری باید بداند، به نیكی می دانستند.
جیلان افزود: بررسی سیره عملی و علمی امام راحل نشان می دهد كه ایشان به خوبی قوانین اسلامی را می شناختند و به همین دلیل پایه های انقلاب اسلامی را بر مبنای استقلال، ازادی و جمهوری اسلامی بنا نهادند.
وی افزود: امام راحل علاوه بر اینكه یك فقیه جامع الشرایط بودند، نگاهی جامعه شناسان نیز داشتند و از این رو جوانان امام را كسی كه جامعیت نسبت به همیشه داشته است، می شناسند.
به گفته وی، ساده زیستی باعث محبوبیت امام راحل در بین دانشجویان، جوانان و اقشار مختلف مردم شد و ایشان الگوی كامل برای جوانان بودند.
جیلان افزود: هیچ كسی نسبت به سیره علمی و عملی امام راحل تردید ندارد و پس از رحلت امام راحل نیز مقام معظم رهبری به عنوان یك فقیه جامع الشرایط راه و اندیشه امام راحل و آرمان های انقلاب اسلامی را دنبال كردند.
مسئول ستاد برگزاری سالگرد ارتحال ملكوتی امام راحل در چهارمحال و بختیاری نیز گفت: برای شناخت سیره و اندیشه امام راحل باید به سخنان و وصیت امام راحل رجوع كرد.
علی گرجی افزود: احیای مبنای و اصول فكری حضرت امام راحل به عنوان راهبرد اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران و ترویج ،تعمیق و توسعه های اندیشه امام راحل به عنوان مسیر آینده انقلاب اسلامی و تبیین شخصیت علمی و علمی امام راحل در ستاد سالگرد ارتحال امام راحل دنبال می شود.
به گفته وی، امام راحل بر توان جوانان در همه عرصه های انقلاب اسلامی تاكید داشتند از این رو در 38 سال گذشته در تمامی صحنه های انقلاب اسلامی، جوانان نقش تعیین كننده ای داشتند.
گرجی افزود: در هشت سال دفاع مقدس و دفاع از كیان نظام و انقلاب اسلامی و در مقابله با فتنه انگلیسی، آمریكایی و صهیونیست نیز جوانان نقش مهی برعهده داشتند و خود حافظان انقلاب اسلامی ایران بودند.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات چهارمحال و بختیاری گفت: امام برای جوانان شاكله فكری دینی را تبیین كردند و جوانان به جایگاه خود پی بردند و تلاش برای پی بردن به استعدادهای درونی خود را جوانان از امام راحل فرا گرفتند.
گرجی اظهار كرد:حكومتداران ستمشاهی حتی اعلام می كردند جوانان ایرانی توان ساخت یك وسیله ساده را ندارند، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل این جوانان توانستند به دستاوردهای بزرگ علمی در سطح جهان دست یابند.
وی گفت: تقویت بنیادین بنیه های دینی و مراقبت از جسم و روح را امام به جوانان آموخت، به گونه ای كه اكنون در آیین های اعتكاف جوانان پیشگام هستند.
گرجی اظهار كرد: كسب آمادگی جوانان برای ورود به عرصه های مختلف انقلاب اسلامی از دیگر دستاوردهای خودباوری جوانان بود كه از اندیشه های امام راحل نشات گرفته شد.
وی جهانی شدن انقلا ب اسلامی را یكی از دستاوردهای اندیشه امام راحل عنوان كرد و افزود: در نشریات نروژ هم گزارشی از جهانی شدن انقلاب اسلامی مطرح شد، در كشورهای دیگر نیز انقلاب اسلامی ایران یك الگوی جهانی شده است.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: مقام معظم رهبری بارها فرموده اند كه انقلاب اسلامی ایران بی نام امام خمینی (ره) در هیچ كجای دنیا شناخته شده نیست، یك واقعیت است و در جهان امروز پی به عظمت انقلاب و اندیشه های امام راحل پی برده اند.
گرجی افزود: بسیاری از جوانان كشورهای آزاده جهان امروز برای رهایی از یوغ ستم استكبار به اندیشه های امام راحل و مقام معظم رهبری رجوع كرده اند و این نشان می دهد كه اندیشه امام در بین جوانان كشورهای دیگر نیز نفوذ كرده است.
وی گفت: جوانان دوستدار صداقت، شجاعت ، تواضع ، علم به عمل هستند و این ها در اندیشه و سیره امام راحل جمع بود به همین دلیل در سالگرد ارتحال ملكوتی امام راحل حضور جوانان موج می زند و این نشان می دهد كه جوانان پاسداران اصلی انقلاب اسلامی هستند.
گرجی با تاكید بر این مساله كه همه باید راه امام راحل را بشناسند، افزود: نباید گذاشت كه مكتب امام ناشناخته باقی بماند و همانگونه كه مقام معظم رهبری فرمودند باید امام را از اصول و دیدگاه های ایشان شناخت.
به گفته وی، اصول و دیدگاه امام حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است كه بزرگترین دستاورد را انقلاب اسلامی می دانند و ولایت فقیه و حفظ نظام را از مهمترین اصول می دانند.
گرجی، امام را بزرگترین استكبار ستیز عالم دانست و افزود:مبارزه با رژیم غاصب اشغالگر قدس و حمایت از مظلومان از مهمترین دیدگاه های امام راحل بوده اند كه این دیدگاه تغییر نخواهد كرد.
به گفته وی، خدمت به مردم و سرنوشت ساز بودن آرا مردمی، قدردانی از مردم ، مقابله با غرب زدگی و حفظ فرهنگ بسیجی و سپردن امور به جوانان از دیدگاه های امام راحل است.
وی افزود: آیین های سالگرد ارتحال ملكوتی امام فرصت طلایی برای تبین دیدگاه ها و آرمان های است و از این رو در چهارمحال و بختیاری برای هشتمین سال پیاپی طرح تبیین سیره امام راحل به مناسبت سالگرد ارتحال امام برگزار می شود.
یك فعال رسانه ای در چهارمحال و بختیاری نیز گفت:رسانه ها برای معرفی و تبیین دیدگاههای امام راحل وظیفه و رسالت سنگینی دارند.
مجید غلامی ارجنكی افزود: هنوز عده ای از جوانان سیره امام را عرفانی و سیاسی درك می كنند در صورتی كه سیره امام در حوزه های مختلف فرهنگی هنری اجتماعی باید تبیین شود چرا كه امام راحل بخشی از تبیین آرمان های انقلاب اسلامی را برعهده رسانه ها گذاشتند.
جهاتبخش صفری دهكردی رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: امام شناسی یكی از مهمترین وظایف رسانه هاست و هنوز برای معرفی دیدگاههای امام راحل باید بسیار نوشت و در گفتار و رفتار آن امام راحل برای نسل های آتی بیشتر اندیشه كرد.
به گزارش ایرنا، حضرت امام خمینی در 14 خردادماه سال 68 به ملكوت اعلی پیوستند و پس از ایشان حضرت ایت الله خامنه ای به عنوان رهبر انقلاب اسلامی انتخاب شدند.
هر ساله به مناسبت سالگرد ملكوتی امام راحل برنامه های تبیین دیدگاهها و اندیشه های امام خمینی در نقاط مختلف جهان برگزار می شود.
میزگرد : محمود رئیسی**انتشار: جهانبخش صفری
2097/6021