تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷

تهران - ایرنا – 'رجب طیب اردوغان ' رئیس جمهوری تركیه به دنبال شدت گرفتن تنش میان عربستان و قطر با 'سلمان بن عبدالعزیز' شاه سعودی درتماس تلفنی گفت وگو كرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی سعودی، دو طرف در این تماس تلفنی علاوه برتحولات و اوضاع منطقه خاورمیانه روابط دوجانبه و راه های پیشبرد آن در تمامی زمینه ها را بررسی كردند.
اردوغان در تماسی تلفنی با شیخ 'تمیم بن حمد آل ثانی' امیر قطر هم برهمراهی آنكارا با دوحه در شرایط بحران روابط این كشور با برخی از كشورهای عضو شورای همكاری خلیج فارس تاكید كرد.
رئیس جمهوری تركیه شب گذشته نیز در تماسی تلفنی با شیخ 'صباح احمد الصباح' امیر كویت گفت وگو كرد.
وی در تماس تلفنی با سران كشورهای عضو شواری همكاری خلیج فارس بر همراهی و همكاری خود برای ایجاد راه حل مسالمت آمیز برای حل تنش پیش آمده در میان كشورهای عرب منطقه تاكید كرد.
اردوغان همچنین در تماس تلفنی با 'ولادیمیر پوتین' رئیس جمهوری روسیه گفت وگو كرد.
دو طرف در این تماس تلفنی درباره بحران در میان كشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و راه های گذر از آن گفت وگو كردند و در مورد فراخواندن این كشورها به انجام مذاكره به منظور حل اختلاف های خود با قطر به توافق دست یافتند.
در همین رابطه 'مولود چاووش اوغلو' وزیر امور خارجه تركیه دیروز (دوشنبه) اعلام كرد كه از وضعیت به وجود آمده در روابط قطر با برخی كشورهای عربی متاسفیم و از همه تلاش ها برای عادی سازی روابط قطر با این كشورها حمایت می كنیم.
وی با بیان این كه این رویداد تركیه را ناراحت كرده است، افزود: تركیه خواستار ثبات منطقه و خلیج فارس است و برای حل مساله به وجود آمده هر اقدامی كه لازم باشد، انجام خواهد داد.
عربستان روز دوشنبه (15 خرداد 96) به همراه امارات، بحرین، مصر، دولت شرق لیبی، جزایر مالدیو و رئیس جمهوری فراری و مستعفی یمن با ادعای حمایت قطر از تروریسم و افراط گرایی و دخالت در امور داخلی دیگر كشورها، روابط سیاسی و دیپلماتیك خود را با دوحه قطع كردند.
در پی این اقدام قطر با ابراز تاسف از تصمیم این كشورها ، آن را غیرقابل توجیه دانست و تاكید كرد، ادعاهایی كه موجب اتخاذ این تصمیم شده، نادرست است.
عربستان، امارات و بحرین همچنین تمامی مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود با قطر را بسته اند.
روابط ریاض، ابوظبی با دوحه در روزهای اخیر به دلیل انتشار اظهارات منتسب به «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر دچار تنش و اختلافات شدید شد كه سرانجام روز دوشنبه به قطع روابط دیپلماتیك میان آنها منجر شد.
خاورم ** 1487 ** 1324
مترجم : قاسم غضبانپور // انتشار دهنده: فردین پازوكی