كیش – ایرنا – مدرس اسطوره ، شعر و داستان نویسی معاصر با بیان اینكه شعر ناخود آگاه فرهنگ ایرانی است و باید به آن توجه جدی شود افزود : شاعران برای سرایش اشعار باید به منابع مطالعاتی موثق مراجعه كنند .

به گزارش ایرنا ،امیر مرزبان شامگاه دو شنبه در محفل شعر و ادبی كه به مناسبت ارتحال امام خمینی (ره) و وفات حضرت خدیجه (س) در فرهنگسرای سنایی برگزار شد، محافل ادبی كیش را نسبت به جلساتی كه در شهرهای مختلف برگزار می شود پربار دانست و گفت : در هر موردی كه شاعر یا نویسنده كار می كند نیاز به زمینه و پیش زمینه دارد ، نسل معاصر ادبیات ما به نسبت گذشته از سطح سواد ادبی كمتری برخوردارند ، امكانات وتجهیزات پیشرفته ، حوزه ادبیات و نشر را با تنبلی مواجه كرده است .
وی با بیان اینكه نسل 100 ساله ادبی در سراسر جهان و كشور كمتر سراغ پژوهش های ادبی و مطالعه می روند اظهار كرد : بیشتر شاعران بزرگ و مطرح حكیم بوده اند ، شاعرانی چون سعدی ومولوی .
این شاعر معاصر به آفت كم سوادی ناشی از دنیای مدرن اشاره كرد و افزود : بسیاری از شاعران برای بازسرایی به منابع موثق رجوع می كنند و مطالعه می كنند كه این امر در شاعران امروزی كمتر دیده می شود.
مدرس اسطوره ، شعر و داستان نویسی معاصر با تاكید بر اینكه دنیا را باید با نگاه جمال و جلال نگریست گفت : در شعر خوانی و ادبیات این دو نگاه حاكم است ، برای سرایش اشعار جلالی باید با اندیشه ورود كرد و برای شعرگویی در مورد زیبایی و جمال از احساسات می توان بهره گرفت .
مرزبان افزود : شعر گویی برای ائمه اطهار (ع) و معصومین (ع) باید به گونه ای باشد كه از جمال به گونه ای بسرائیم كه به ساحت جلال برنخورد ، اینكه تا كجا باید شاعر ورود كند كه اخلاق را رعایت كند و بی ادبی به ساحت معشوق نشود این امر نیازمند تحقیق است .
این شاعر معاصر با بیان اینكه شاعران معاصر برای ورود به این دو ساحت ( جمال و جلال ) با اشكالات و خلطهایی مواجه هستند افزود: در سرایش اشعار در كنار توجه به احساسات باید درست ببینیم ،باید ویژگی ها و ' آن ' را دید ، شاعر ' آن ' را ازجمال می گیرد و رسیدن به ' آنات ' نیازمند مطالعه است ، چه شاعر آئینی ، چه عاشقانه سرا و چه طنز پرداز باشید باید بخوانید و مطالعه كنید ، مطالعه تحقیق در حس و اندیشه است .
به گزارش ایرنا ، این استاد ادبیات فارسی با بیان اینكه شعر در روزگار ما سرسری شده و تاثیر گذار نیست اظهار كرد: شاعران ما دیوان های گذشتگان را با نگاه امروزی مطالعه نمی كنند و تحقیق و مطالعاتی در مورد پدیدار شناسی اشعار شاعران انجام نمی دهند .
وی با بیان اینكه می توان امروزی و پدیدار شناسانه به شعر گذشته نگاه كرد،گفت: بسیاری از شاعران اشعاری سروده اند كه بیانگر وقایع مهم تاریخی چون كشتگان كربلاست كه می توان با نگاه امروزی به آن نگریست .
مرزبان تصریح كرد : سخن گفتن ما موزون است ، در طول تاریخ هیچ فرهنگ و زبانی نبوده است كه عرفان ، حكمت و فلسفه و تمام مفاهیمی كه می توان آن را به نسل های بعدی منتقل كرد با زبان ادبیات و شعر منتقل شده باشد .
وی اضافه كرد : تمامی كتب های علمی ما زبان ادبی دارند ، شعر ناخود آگاه فرهنگ ایرانی است كه باید جدی گرفته شود ، چه شاعر آئینی باشید و چه در گونه های مختلف كار كنید باید به این ناخود آگاه توجه كنیم و از تنبلی و بیسوادی در این مسیر پرهیز كنیم .
نغمه مستشار نظامی شاعره معاصر نیز در این محفل ادبی گفت : محافل ادبی كه تا كنون با موضوع حضرت خدیجه (س) در كشور برگزار شده اندك است ، این محفل ادبی به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی منطقه آزاد كیش و فرهنگسرای سنایی برگزار و اشعار خوبی توسط شاعران كیش در این ارتباط سروده شده است .
وی سرایش شعر آئینی را عرصه مقدسی دانست و گفت : برای شعر گویی در این زمینه باید به منابع موثق مراجعه كرد و با وضو وارد شد .
این شاعره معاصر تاكید كرد: در سرایش شعر یا نگارش مطالب ادبی نباید از احادیث یا روایاتی كه سندیت ندارند و یا برپایه شنیده ها و احساسات بیان می شود استفاده شود ،اینكار شاید به نوعی تحریف و یا بی ادبی به ساحت معصومین (ع) باشد.
وی در این برنامه به قرائت شعری با عنوان حضرت خدیجه (س) پرداخت .
این نشست كه از ساعت 21:30 تا 23:30 برگزار شد با شعر خوانی تعدادی از شاعران كیش در وصف امام راحل و حضرت خدیجه (س) پایان یافت.
1630*1641/ خبرنگار: مریم زبان دان - انتشار دهنده : امیر برزی