تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹

تهران-ايرنا- تابناك در يادداشتي آورده است:اين تنبيه از سوي شوراي صنفي نمايش كه تمامي صلاحيتش بر اساس اختيارات تنفيذ شده سازمان سينمايي است، در نظر گرفته شده؛ اما نكته جالب اينكه سينما فرهنگ متعلق به سازمان سينمايي است! در واقع نهادي كه اختياراتش متكي به اراده سازمان سينمايي است، يك مجموعه تحت مالكيت سازمان سينمايي را براي اجراي اكران «هنر و تجربه» يعني يكي از سياست‌هاي سازمان سينمايي تنبيه كرده است!

در يادداشت تابناك آمده است:عملكرد شوراي صنفي نمايش در ماه‌هاي اخير، با رويكردهاي عجيبي همراه شده كه بيش از نگاه صنفي به اكران، متمركز بر يك نگاه جرياني است و در اين شرايط، قرباني اصلي جنگ قدرت برخي از چهره‌هاي بانفوذ سينماي ايران، شماري از فيلمسازان كشورمان هستند.
تركيب كنوني شوراي صنفي نمايش در طول سال اخير رويكردهاي راديكالي در پيش گرفته كه در نوع خود جالب توجه است. در تازه‌ترين رويكرد به جاي اكران فيلم‌هاي كمدي چون «پنج عصر» در اكران رمضان كه ظرفيت فروش در هر دوره زماني را دارد، برخي فيلم‌هاي اجتماعي نظير «زير سقف دودي» و «رگ خواب» كه مي‌بايست در موقعيت مناسبي اكران شود، شتابزده در صف اكران قرار داده شده است.

اين در حالي است كه دست كم پوران درخشنده، تهيه كننده و كارگردان «زيرسقف دودي» اصرار بر اكران فيلمش در نوبت اكران عيد فطر داشته، ولي ظاهراً به او ابلاغ شده كه يا بايد در اين مقطع فيلمش را اكران كند و يا بايد براي سال بعد اقدام كند، زيرا نوبت‌هاي اكران تا پايان سال بسته شده است! طبيعتاً فيلمساز مجبور به اكران فيلمش براي از دست نرفتن اين نوبت اكران مي‌شود، ولو آنكه اين نوبت اكران، زمان مورد تقاضايش نبوده باشد.

دراين شرايط، شوراي صنفي نمايش در اطلاعيه‌اي مواضع عجيبي گرفت. در بخشي از اين اطلاعيه آمده بود:«فيلم‌هاي «زير سقف دودي» و «رگ خواب» طبق مصوبۀ هفتۀ گذشتۀ شوراي صنفي اكران مي‌توانند از هفدهم خرداد روي پرده بروند. بر اساس توافقات قبلي، روزهاي اكران اين دو فيلم در ماه مبارك رمضان محاسبه نمي‌شود. در واقع، شروع محاسبۀ كف فروش آن‌ها از عيد فطر است.
با اين حال، چنانچه صاحبان و پخش‌كننده‌هاي اين دو فيلم تمايل نداشته باشند از امتياز ويژه‌اي كه شوراي صنفي اكران به مناسبت ماه مبارك رمضان در نظر گرفته استفاده كنند، بايد مراتب را كتباً به شوراي صنفي اكران اعلام نمايند. در اين صورت، ادامۀ اكران فيلم‌هاي «ويلايي‌ها» و «آشوب» تا پايان ايام سوگواري ماه مبارك رمضان در سينماهاي سرگروه بلامانع خواهد بود.»

اين بخش از اطلاعيه با واكنش تهيه كننده فيلم «ويلايي ها» همراه شد كه تهديد به پايين كشيدن فيلمش از پرده همه سينماها طي يك روز نمود و نتيجه اين تهديد اعلام شوراي صنفي نمايش مبني بر بلااشكال بودن استمرار يك هفته‌اي اكران اين فيلم بود؛ رويكردي كه طبيعتاً با همراه كردن صاحبان فيلم سينمايي «رگ خواب» تحقق يافته بود.

در بخش ديگري از اين اطلاعيه نيز براي گروه هنر و تجربه، پرده تازه‌اي از جنگ رقم خورده بود و ذكر شده بود: «نظر به اينكه سينما فرهنگ بر خلاف مصوبۀ شوراي صنفي اكران به نمايش آثار هنروتجربه ادامه داده و به خاطر بي‌توجهي به هشدارهاي مكرر اين شورا، سه اخطار پياپي دريافت كرده‌ است، تا اطلاع ثانوي هيچ حوالۀ جديدي براي اين سينما صادر نخواهد شد. چنانچه، اين سينما در اسرع وقت به نمايش آثار هنروتجربه پايان دهد، ممنوعيت صدور حواله لغو و سه اخطار داده شده به اين سينما حذف مي‌شود.»

اين تنبيه از سوي شوراي صنفي نمايش كه تمامي صلاحيتش بر اساس اختيارات تنفيذ شده سازمان سينمايي است، در نظر گرفته شده، ولي نكته جالب اينكه سينما فرهنگ، متعلق به سازمان سينمايي است! در واقع نهادي كه اختياراتش متكي به اراده سازمان سينمايي است، يك مجموعه تحت مالكيت سازمان سينمايي را براي اجراي اكران «هنر و تجربه» يعني يكي از سياست‌هاي سازمان سينمايي تنبيه كرده است!

اين اوضاع نشان مي‌دهد، چه كيفيتي از مديريت بر سينماي ايران در ماه‌هاي اخير حاكم بوده و نهادها و مجريان سياست‌هاي سازمان سينمايي چگونه بر سر منافع اكران به جان هم افتاده‌اند! آيا اين وضعيت در هفته‌هاي پيش روي سامان مي‌يابد و يا همچون قاچاق فيلم‌هاي سينمايي به يك آسيبِ استمراري تبديل مي‌شود؟ بايد صبر كرد و ديد.

*منبع:تابناك/16 خرداد 96
اول*انتشاردهنده:عليرضافرجي