تهران ـ ایرنا ـ رئیس اتاق اصناف ایران گفت: طرح جداسازی وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت كار مثبتی است و باید هر چه زودتر این اتفاق بیفتد.

طی روزهای گذشته طرح جداسازی سه وزارتخانه «صنعت، معدن و تجارت»، «تعاون، كار و رفاه اجتماعی» و «مسكن، راه و شهرسازی» در شرایطی مطرح شده كه از ادغام آنها یك دهه نگذشته و این ادغام ریشه در الزام قانون برنامه پنجم توسعه برای كاهش وزارتخانه های دارد.
در ابتدا طرح جداسازی وزارتخانه «صنعت، معدن وتجارت»، «محمدرضا نعمت زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت آن را تكذیب كرده بود و برخی از اعضای اتاق بازرگانی با جداسازی این وزارتخانه ها موافق نبودند اما با جدی شدن این موضوع بحث ارسال لایحه تفكیك سه وزارتخانه مذكور توسط دولت به صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شد.
«علی فاضلی» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره تفكیك وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت گفت: واقعیت این است كه ایران یك كشور تجاری بوده و همواره تجار و بازرگانان در آن فعالیت داشتند و نمی توان سابقه تجاری را از آن گرفت.
رئیس اتاق اصناف ایران افزود: در زمان ادغام این وزارتخانه كار كارشناسی درستی انجام نشد و كارشناسان خیلی زود به جمع بندی رسیدند و در زمینه اجرای این مصوبه اقدامات مناسبی انجام نشد و خروجی مثبتی در این زمینه نداشتیم.
وی با بیان اینكه نمی توان سبقه تاریخی را از ایران گرفت، اظهارداشت: با ادغام وزارتخانه های «صنایع و معادن» و «بازرگانی» حوزه تجارت مظلوم و بی سرپرست باقی ماند و وزیر نیز با توجه به حجم بالا و گستردگی مسئولیت ها نمی توانست بر شرایط پیش آمده تسلط كافی داشته باشد.
فاضلی با اشاره به این كه باید بحث تفكیك وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت با جدیت دنبال شود، گفت: رهبر معظم انقلاب نیز در فرمایشات خود بر طرح جداسازی وزارتخانه تاكید داشتند.
وی تاكید كرد: طرح جداسازی وزارت صنعت، معدن و تجارت كار مثبتی است و با توجه به حجم گسترده حوزه تجارت باید به این حوزه توجه ویژه ای داشته باشیم.
رئیس اتاق اصناف ایران یادآور شد: در بحث تنظیم بازار، تجارت خارجی، بازرگانی داخلی و حوزه های دیگر درباره تعریف نظام تعرفه ای كه نیاز به وزیر مستقل برای پیگیری امور می طلبد كه باید مدنظرقرارگیرد.
وی با اشاره به اینكه اتاق اصناف با سه میلیون بنگاه اقتصادی در مجموعه اصناف كشور و با حجم 62 درصدی فعالیت در حوزه تجارت و نظام توزیع و كنترل بازار خواهان یك حوزه مستقل برای ساماندهی این امور است.
به گفته رئیس اتاق اصناف ایران نبود وزارت بازرگانی در حقیقت صدمه ای برای بازار ایران است.
** ادغام وزارتخانه ها از اساس یك اقدام غلط بود
«یلدا راهدار» رئیس كمیسیون رقابت و خصوصی‌سازی اتاق ایران نیز دریادداشتی درباره ادغام وزارتخانه صنعت و معدن گفت: نخستین بار وزارت بازرگانی، صنایع و معادن در كابینه اسدالله علم و در سال 1341 تأسیس شد كه پس از چند ماه تفكیك شد. این تجربه در سال 1390 نیز دوباره تكرار شد.
وی ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان یكی از بدترین تجربه‌های ادغام وزارتخانه‌های كشور با ادغام دو وزارت صنایع و معادن و بازرگانی در دولت دهم شكل گرفت. وزارت پیشین صنایع و معادن خود از ادغام دو وزارت صنایع و وزارت معادن و فلزات سابق تشكیل شده بود.
رئیس كمیسیون رقابت و خصوصی سازی اتاق بازرگانی ایران اظهارداشت: در گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت از چهار وزارتخانه مستقل پدید آمده بود. حوزه بازرگانی و همین‌طور بخش صنعت و معدن در مهروموم‌های گذشته بعضاً دارای منافع متضادی بودند و سیاست‌های حمایتی و تعرفه‌ای مجزایی را دنبال می‌كردند.
وی درباره هدف این ادغام نیز اظهارداشت: یكپارچه‌سازی تولید و تجارت به دنبال كاهش تضادها و چالش ها با هدفمندسازی سیاست‌های حمایتی و هدایتی به‌منظور تقویت مزیت‌های نسبی و رقابتی و توانمندسازی بخش خصوصی و كاهش و حذف تصدی‌گری دولتی در حوزه بازرگانی و صنعت، برای حضور بیشتر بخش خصوصی بسترسازی بود كه متاسفانه در عمل این اتفاق نیفتاد.
یلدار راهدار بیان كرد: نخستین وزیر با رویكرد بازرگانی و دومین وزیر با رویكرد صنعتی در این وزارتخانه نوپا مشغول به كار شدند. در هر دوره بخش مقابل مهجور واقع شد به‌طوری‌كه اهداف تشكیل این وزارتخانه محقق نگردید و به نظر می‌رسد پروژه ادغام این دو وزارتخانه سابق با شكست مواجه شده است.
وی اظهارداشت: با گشایش‌های اتفاق افتاده در فضای روابط بین‌المللی نیاز است تا با یك وزارتخانه مستقل و متخصص در حوزه بازرگانی، روند عبور كشور از این مرحله حساس و استفاده حداكثری از ظرفیت به وجود آمده دنبال شود.
رئیس كمیسیون رقابت و خصوصی‌سازی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: برای نمونه یكی از دلایلی كه باعث شد تا در زمان بحران دیپلماتیك میان روسیه و تركیه، ایران نتواند بازار محصولات تركیه‌ای در روسیه را تسخیر كند، فقدان همین وزارتخانه كلیدی و راهگشا بود.
وی تاكید كرد: تقلیل جایگاه بازرگانی در حد معاونت یك وزارتخانه دیگر بخشی از تعاملات بخش كشاورزی و خدمات را در حوزه بازرگانی متاثر و یا حتی از بین برده و در نتیجه می‌توان این ادغام را از اساس یك اقدام غلط نامید.
یلدار راهدار در پایان گفت: تولیدكنندگان ایرانی از دیرباز در امر بازاریابی و اتصال به بازارهای جهانی مشكل داشته‌اند. بدون تردید اكنون‌كه وزارتخانه مستقلی برای پیگیری این امور وجود ندارد، این مشكلات تشدید هم شده است.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**9132*1579*خبرنگار: فرزانه سلامت بخش**انتشار:مرضیه فاتحی