بندرعباس- ايرنا- معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان گفت: آسيب ها و حوادث ترافيكي مهمترين علت مرگ و مير كودكان يك تا پنج ساله است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، دكتر عبدالله غريب زاده چهارشنبه در جلسه بررسي علل مرگ و مير كودكان 1 تا 59 ماهه هرمزگان، بيان داشت: طبق گزارش هاي واحد سلامت كودك معاونت درمان، بيشترين علت مرگ در اين گروه سني، حوادث و سوانح مي باشد كه حوادث ترافيكي بيشترين سهم را در اين مقوله دارد.
وي بيان داشت: حفاظت كودكان چهار تا هفت ساله اي كه از صندلي حمايتي استفاده مي كنند، 54 درصد بيشتر از كودكاني است كه از صندلي معمولي استفاده مي كنند.
اين مقام مسئول ادامه داد: صندلي مخصوص كودك در تصادف ها، مرگ كودك پايين تر از يك سال را تا 70 درصد و مرگ كودك يك تا چهار سال را تا 54 درصد كاهش مي دهد.
دكتر غريب زاده تصريح كرد: 80 درصد مرگ و مير، ناشي از دوچرخه سواري به علت ضربه به سر و آسيب هاي مغزي اتفاق مي افتد و استفاده از كلاه ايمني، تا 85 درصد از ضربه به سر و تا 88 درصد از آسيب هاي مغزي پيشگيري مي كند.
وي اظهار كرد: نوزادان و كودكان نوپا تا دو سالگي يا پس از آن، تا وقتي كه با صندلي تناسب داشته باشند،(تا وزن حدود 10 كيلوگرم) بايد در صندلي مخصوص كودك قرار بگيرند.
وي خاطرنشان كرد: كودكان بزرگتر از دو سال، تا زماني كه به حداكثر وزن و قدي كه سازنده صندلي تعيين كرده است برسند، (تا چهار، پنج سالگي، وزن حدود 18 كيلوگرم و قد يك متر)، بايد از صندلي هاي كودك رو به جلو استفاده، كنند.
اين مقام مسئول اضافه كرد: كودكان تا زماني كه كمربندهاي ماشين با بدن آن ها تناسب داشته باشند (قد 145 سانتي متر)، بايد از بست هاي مخصوص استفاده كنند.
دكتر غريب زاده در اين نشست خواهان تشكيل جلسات مشترك و اجراي برنامه هاي آموزشي در صدا و سيما و فعال كردن بيلبوردها جهت آموزش به مردم شد.
رييس پليس راهور هرمزگان نيز در اين خصوص به رعايت بيشتر و مراقبت بيشتر والدين در هنگام استفاده از وسايل نقليه از جمله موتور سيكلت و اتومبيل تأكيد كرد.
سرهنگ محمدباقر سليمي از علل افزايش حوادث ترافيكي را استاندارد نبودن پياده روها كه باعث تردد بيشتر از خيابان مي شود، قرار دادن اطفال در آغوش والدين در صندلي جلو خودرو و سوار كردن كودكان بدون كلاه ايمني توسط راكبين موتور سيكلت ها عنوان كرد.
وي تأكيد كرد: به هيچ عنوان اطفال زير 12سال در صندلي جلوي خوردو قرار نگيرند و حتما از صندلي مخصوص كودك در ماشين استفاده شود و استفاده همگاني از كلاه ايمني براي تمام راكبين موتور سيكلت الزامي است.
سرهنگ سليمي تصريح كرد: استاندارد سازي خيابان ها و پياده روها، ايجاد كميسيوني در استانداري با مشاركت دانشگاه علوم پزشكي و شهرداري و آموزش و پرورش، صدا و سيما، راهنمايي و رانندگي به منظور تبادل اطلاعات و اتخاذ راهكارهاي موثر، مي تواند گام مهمي در كاهش مرگ و مير كودكان باشد.
7198/6048
خبرنگار: فاطمه حسيني انتشاردهنده: خليل تنيده