تهران - ایرنا - تصمیم ناگهانی عربستان و سه كشور دیگر عربی برای قطع روابط دیپلماتیك خود با قطر در حالی اتخاذ شده كه در شرایط حساس كنونی منطقه، برخی دولت های عربی با دامن زدن بر اختلافات خود بستر نامناسبی برای برهم زدن فضای سیاسی و رسانه ای منطقه فراهم كرده اند، در حالی كه گفت وگو و تعامل سازنده و احترام به حاكمیت سرزمینی كشورها، تنها مسیر برای حل اختلافات دیپلماتیك است.

عربستان، امارات، بحرین و مصر و جزایر مالدیو و همچنین دولت خودخوانده شرق لیبی و رئیس جمهوری فراری و مستعفی یمن اعلام كردند كه تصمیم گرفته اند روابط دیپلماتیك خود را با قطر قطع كنند. این كشورها با متهم كردن قطر به حمایت از تروریسم و دخالت در امور داخلی این كشورها، روابط خود را با دوحه قطع كردند.
با اختلافات عمیق پیش آمده میان عربستان و كشورهای بحرین، امارات و مصر با قطر در عرصه دیپلماتیك خلیج فارس و نیز با توجه به شرایط كنونی خاورمیانه، تمركز بر راه حل های عقلانی و صحیح برای برون رفت از بحران كنونی و كاهش تنش ها، امری ضروری و بایسته به نظر می رسد.
در حالی كه تامین امنیت و ثبات منطقه به عنوان یك ضرورت پراهمیت و قطعی، باید مورد توجه همه كنشگران منطقه ای قرار گیرد، نقش منطقه راهبردی خلیج فارس در تامین كل امنیت خاورمیانه، مثال زدنی و واجد اهمیت بسیاری است.
اهمیت برقراری امنیت و ثبات پایدار در منطقه راهبردی خلیج فارس، به حدی است كه تامین و ارتقاء امنیت، صلح، ثبات و رفاه مردم همه كشورهای منطقه به آن، مستقیم یا غیر مستقیم وابسته است.
منطقه خلیج فارس از زمان های گذشته به عنوان منطقه ای راهبردی در پهنای سیاسی و اقتصادی خاورمیانه در تامین امنیت و منافع كشورها نقش تاثیرگذاری داشته و ابعاد گوناگون اقتصادی و سیاسی این منطقه، همواره به عنوان یكی از پارادایم های قدرت (سیاسی و نظامی) شناخته می شود.
آنچه كه امروز به عنوان یك واقعیت مسلم مورد تاكید همه كنشگران صلحجوی منطقه مورد تاكید قرار گرفته است، تمركز بر این نكته است كه كشورهای منطقه خلیج فارس باید وضعیت تفرقه و تنش كنونی را پشت سر بگذارند و در مسیر برقراری هماهنگی های منطقه ای واقع بینانه حركت كرده و در این شرایط حساس، مبتنی برهمگرایی سیاسی و اقتصادی میان كشورهای این منطقه و از مسیر گفت و گو، مشكلات موجود خود را حل و به سمت كاهش اختلافات فی مابین حركت كنند.
افزون برآن، گفت وگو و تعامل سازنده بر مبنای اساس اصول مورد توافق كلی كشورهای یاد شده می تواند به عنوان یك راه حل پایدار برای تامین امنیت این منطقه راهبردی در چارچوب منافع مشترك كشورها و نیز مبتنی بر اراده سیاسی دولت- ملت های منطقه، مورد توجه جدی كنشگران منطقه ای قرار گیرد.
پرواضح است كه در حال حاضر كشورهای منطقه خلیج فارس می توانند با احترام به حاكمیت سرزمینی كشورهای همسایه و نیز با نگاه به آینده روشن منطقه، راه تعامل و گفت وگو را به عنوان تنها راه پایان بخشیدن به اختلافات برگزینند و بر مبنای آن، اقدامات سازنده خود در جهت صلح و ثبات پایدار منطقه را در جهت خواست ملت ها، عملی سازند.
خاورم**9377**1275
گزارش: حمید اوضح*انتشار دهنده: مجید جعفری