تهران- ايرنا- معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش شهر تهران گفت: پايگاه هاي جبراني تابستاني با هدف تقويت و كمك به ارتقاي تحصيلي دانش آموزان دوره ابتدايي با رتبه «نياز به تلاش مجدد» و كاهش آمار تكرار پايه اين دانش آموزان برگزار مي شود.

نادر جهان آراي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به ابلاغ دستورالعمل پايگاه هاي جبراني تابستاني دانش آموزان ابتدايي به تمامي مناطق 19گانه شهر تهران اظهار كرد: در اين دستورالعمل شرح وظايف مدير پايگاه جبراني، نحوه برگزاري كلاس هاي آموزشي، محتواي آموزشي و نحوه دريافت شهريه بيان شده و براين اساس ثبت نام در پايگاه هاي جبراني تابستاني از 25 خردادماه آغاز و تا پنجم تيرماه ادامه دارد.
وي گفت: 46 پايگاه جبراني تابستاني دركل مناطق تهران كه در هر منطقه حداقل 2پايگاه براي دختران و پسران به صورت جداگانه تشكيل مي شود كه بيشترين تعداد اين پايگاه ها براساس نياز و وسعت در مناطق يك و 15 پيش بيني شده و با توجه به استقبال دانش آموزان 6پايه دوره ابتدايي از پايگاه هاي جبراني، تعداد اين پايگاه ها كاهش يا افزايش پيدا مي كند.
جهان آراي با اشاره به برگزاري كلاس ها و دوره هاي آموزشي پايگاه هاي جبراني تابستاني از 10تيرماه تا 18مردادماه افزود: با توجه به اهميت 2درس رياضي و فارسي، براي هر درس، 36ساعت آموزشي با هزينه 38 هزار و 970تومان درنظر گرفته شده كه اگر اين شهريه و كمك هزينه كفايت نكرد، از منابع دولتي هم به اين پايگاه ها كمك خواهد شد.
معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش شهر تهران گفت: ارزشيابي دانش آموزان شركت كننده در پايگاه هاي جبراني تابستاني در شهريورماه در مدرسه اصلي دانش آموز توسط خود معلم او انجام خواهد شد.
وي افزود: در راستاي ارتقاي توانمندي دانش آموزان پايگاه هاي جبراني تابستاني، علاوه بر كتاب هاي درسي پايه هاي مختلف تحصيلي، بهترين معلمان دوره ابتدايي محتواي آموزشي ويژه اي را تهيه و تنظيم كرده اند كه در اختيار دانش آموزان قرار مي گيرد.

*شيوه اجراي ارزشيابي توصيفي
جهان آراي با اشاره به شيوه اجراي ارزشيابي توصيفي در دوره ابتدايي اظهار كرد: در اين شيوه، عملكرد دانش آموزان در طول سال تحصيلي توسط معلم مورد دقت نظر قرار گرفته و به صورت كلامي يا نوشتاري يا به صورت توامان كلامي و نوشتاري بازخورد داده مي شود.
معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش شهر تهران گفت: براساس آيين نامه ارزشيابي توصيفي در آزمون هاي «نوبت اول» و «نوبت دوم» و يا حتي كارنامه هاي ماهانه، ضمن ارائه بازخورد فرايندي در طول سال تحصيلي، عملكرد دانش آموزان براي اطلاع دانش آموزان، اولياي آنان، اولياي مدرسه و معلم كلاس به صورت رتبه اي با عناوين «خيلي خوب»، «خوب»، «قابل قبول» و «نياز به تلاش بيشتر» تعيين مي شود.
وي افزود: دانش آموزي كه خردادماه براي دروسي رتبه «نياز به تلاش بيشتر» را كسب كرده، در شهريورماه فرصت دارد بعد از مطالعات شخصي، با كمك اوليا و برخي از فعاليت ها و برنامه هاي مداخله اي مدرسه براي آموزش بهتر، توانمندي خود را در دروس موردنظر ارتقا دهد و توسط معلم خود مجددا مورد ارزشيابي تحصيلي قرار بگيرد.
جهان آراي گفت: در صورتي كه دانش آموز شهريورماه در اين دروس، عنوان «خيلي خوب»، «خوب» و «قابل قبول» كسب كند، ارتقا پيدا كرده و نيازي به تكرار پايه ندارد اما اگر دانش آموزي براساس تبصره جديد آيين نامه ارزشيابي كيفي توصيفي در 2 درس رياضي و فارسي، اين رتبه ها را كسب نكرد و رتبه «نياز به تلاش مجدد» به او تعلق گرفت، فرصت مجددي براي تحصيل به مدت يك سال ديگر به اين دانش آموز در پايه تحصيلي موردنظر داده مي شود.
معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش شهر تهران افزود: اگر دانش آموزي در سه يا چهار درس به جز دروس رياضي و فارسي، رتبه «نياز به تلاش مجدد» كسب كند، پرونده تحصيلي او در شوراي مدرسه، مورد ارزيابي قرار گرفته و در مورد ارتقا و يا عدم ارتقاي دانش آموز تصميم گيري مي شود.
جهان آراي با اشاره به بررسي هاي انجام شده درباره تكرار پايه دانش آموزان دوره ابتدايي اظهار كرد: برخي افراد گمان مي كنند كه با تغيير شيوه ارزشيابي از كمي و عددي به كيفي توصيفي، تكرار پايه وجود ندارد، در صورتي كه بعد از اجراي آزمايشي ارزشيابي توصيفي، تعميم اين شيوه از ارزشيابي به كل دوره ابتدايي و تهيه و تنظيم آيين نامه آن، همواره تكرار پايه در دوره ابتدايي وجود داشته است.
وي با بيان اينكه در سال تحصيلي 92-91، 47هزار دانش آموز دوره اول ابتدايي در كل كشور تكرار پايه داشتند، افزود: سال تحصيلي گذشته(95-94) كمتر از 3هزار و 920نفر از حدود 600هزار دانش آموز در 6پايه ابتدايي در شهر تهران تكرار پايه داشتند كه بيشترين اين آمار مربوط به دانش آموزان پايه اول ابتدايي تا مرز حدود 50درصد(حدود 2هزار دانش آموز) بوده و در حال حاضر ميزان قبولي دانش آموزان ابتدايي در تهران بيش از 99درصد است.
معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش شهر تهران ويژگي هاي دانش آموز از لحاظ ضريب هوشي، توانمندي، سلامت فيزيكي، محتواي درسي، تراكم بالاي جمعيت كلاس، عملكرد معلم، مشكلات شخصي و خانوادگي دانش آموز، غيبت هاي بيش از اندازه دانش آموز و عدم حضور دقيق او در كلاس درس، مشكلات اقتصادي، گذراندن يا نگذراندن دوره پيش دبستاني با توجه به كيفيت آموزشي در اين مراكز را از جمله عوامل موثر در تكرار پايه در ميان دانش آموزان ابتدايي عنوان كرد.
جهان آراي با بيان اينكه در برخي مواقع تكرار پايه مي تواند موجب ترك تحصيل شود، گفت: با برنامه مداخله اي، برگزاري كلاس هاي جبراني و استفاده از امكانات بهتر آموزشي در طول سال تحصيلي و تابستان با هدف تقويت بنيه علمي، در تلاشيم فرصتي را براي رفع كاستي هاي يادگيري دانش آموزان فراهم كرده و تا حدودي از افت تحصيلي و تكرار پايه جلوگيري كنيم.
جهان آراي گفت: بر طبق آيين نامه ارزشيابي كيفي توصيفي، پايگاه جبراني تابستاني براي دانش آموزان دوره ابتدايي، با مجوز شوراي آموزش و پرورش اداره كل آموزش و پرورش شهر تهران برگزار مي شود.
*براي اطلاع از اخبار متنوع انتشار يافته در شبانه روز با كانال ايرنا استان تهران در تلگرام به نشاني IRNATEHRAN@ همراه شويد.
خبرنگار: معصومه جوان معبودي انتشاردهنده : موسي فعاليان
تهرام/7245/ 1539