اهواز – ايرنا – دو نفر از اساتيد دانشگاه شهيد چمران اهواز انتخابات رياست جمهوري 29 ارديبهشت ماه 96 را تحليل كردند.

به گزارش ايرنا يكي از اساتيد دانشكده اقتصاد دانشگاه شهيد چمران اهواز در نشست تحليل انتخابات رياست جمهوري در دانشكده علوم دانشگاه شهيد چمران اهواز اظهار كرد: در انتخابات 92 و 96 ، سياست خارجي، نقش كليدي در شكل گيري رفتار راي مردمي داشته است.
نور محمد نوروزي افزود: سياست خارجي در دوره انتخابات اخير و در تصميم گيري مردم اهميت زيادي داشت چون از مولفه هاي تاثيرگذار در رفاه عمومي ملتها است.
وي با اشاره به اينكه بعد از تحول در ارتباطات و تكنولوژي، قدرت نرم مطرح شده است و دولتها بايد قدرت نرم افزاري داشته باشند گفت: يكي از ابزارهايي كه مي تواند بر قدرت نرم دولتها اثر گذار باشد انتخابات است.
نوروزي ادامه داد: انتخابات سال 96 اين است كه در عرصه بين الملل بر قدرت نرم و امنيت ما اثر گذاشت و مي تواند قدرت نرم ايران را بالا ببرد و تهديدها را كم كند.
اين استاد دانشگاه گفت: اولين تاثير انتخابات اين است كه وجهه، اعتبار و مشروعيت بين المللي را براي ما فراهم مي كند و يكي از مهمترين عوامل وجهه آور و اعتبار بخش، پايبندي به قواعد دموكراتيك است.
وي اضافه كرد: ايران به عنوان كشور پايبند به دموكراتيك محسوب مي شود و وجهه ايران در ذهن بازيگران مهم مانند اتحاديه اروپا و كشورهاي اروپايي، وجهه اي مثبت شده است.
نوروزي بيان كرد: اولين نتيجه در افزايش قدرت نرم، وجهه سازي اعتباربخشي و مشروعيت سازي بين المللي بوده است.
اين استاد دانشگاه شهيد چمران اهواز ادامه داد: از ديگر تاثيرات انتخابات در افزايش قدرت نرم و كاهش تهديدات، بازدارندگي نرم مدني است در دنيا به اتكاي يك سري ويژگي هايي كه لزوما نظامي نيستند، اعمال خشن عليه ايران به آساني امكان پذير نيست.
وي گفت: امكان ائتلاف سازي مورد اقبال بازيگران مطرح بين المللي قرار نمي گيرد و انتخابات به انسجام داخلي و همبستگي ملي كمك مي كند.
نوروزي اظهار كرد: از مهمترين ويژگي هاي اين انتخابات، بسيج و تجهيز گروههاي حاشيه اي به سمت راي دادن و مشاركت در انتخابات است.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: به واسطه انسجام داخلي با تاكيد بر ثبات داخلي، سرمايه گذاران خارجي راحت تر جذب مي شوند و ايران مي تواند در معادلات منطقه ا ي بازيگر تاثير گذاري باشد.
وي افزود: از مهمترين مولفه هاي قدرت نرم در كشور قدرت علمي و فناوري آن است و دانشگاهها نقش مهمي دارند .
ديگر استاد دانشگاه شهيد چمران اهواز گفت: در حوزه داخلي چهارسال اول رياست جمهوري روحاني علي رغم تلاش ها و موفقيت ها، از نظر اقتصادي نتوانست با سرعتي كه انتظار مي رفت مشكلات را حل كند ولي تورم را مهار كرد اما اشتغال چندان رونق پيدا نكرد.
پژمان محمدي ادامه داد: دو قطبي شدن انتخابات نيز از ديگردلايل اهميت انتخابات 96 بود و انتخابات بين 2 نگرش كاملا متفاوت برگزارشد.
وي افزود: برنامه اصولگرايان حمله به دستاوردها و ناكامي هاي دولت با شعار حمايت از محرومان و ارائه يارانه و كارانه و بهره برداري از ناآگاهي قشري خاص و سوئ استفاده از تعصب آنها بود.
محمدي بيان كرد: برنامه جناح اصلاح طلب دفاع از عملكرد چهار سال دولت با تاكيد بر برجام و با شعار قانون گرايي و تعقل بود.
اين استاد دانشگاه اظهار كرد: از مهمترين ويژگي هاي انتخابات 96، افزايش تعداد راي دهندگان، به توافق رسيدن اصولگرايان به نامزدي فرد واحد ، سرمايه گذاري و حمايت همه جانبه بخش هايي از حاكميت از يك نامزد خاص بود و همچنين شانس بيشتر حسن روحاني به عنوان دولت مستقر براي بار دوم بود.
3004/6002
خبرنگار: خاطره غفاري**انتشار دهنده : كبري آقازري