زنجان - ایرنا - معاون صنایع دستی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: واگذاری بازارچه صنایع دستی به بخش خصوصی ؛ مقدمه ای برای احیا و رونق دوباره آن است.

محمود علیمحمدی روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه مجموعه بازارچه صنایع دستی سال 94 در محوطه ای در جنب بنای رختشویخانه از محل اعتبار تملك دارایی های استانی و ملی ساخته شد ، افزود: از ابتدای سال 95 اقدام به واگذاری 22 غرفه این مجموعه به شماری از فعالان حوزه صنایع دستی كردیم به نحوی كه هر یك از غرفه های این بازارچه در اختیار 4 تا 5 نفر از صنعتگران حوزه صنایع دستی قرار گرفت تا زمینه ای برای ارائه تولیدات آنان فراهم شود.
وی با بیان اینكه مجموعه بازارچه صنایع دستی بر اساس قانون باید به بخش خصوصی واگذار شود، خاطرنشان كرد: واگذاری این مجموعه به فعالان حوزه صنایع دستی در سال 95 با عنوان بازارچه فصلی صورت گرفت و در قبال آن هزینه ای به جز هزینه قبوض آب، برق و گاز از غرفه داران دریافت نمی شد.
علیمحمدی اظهار كرد: به تبع دستورالعمل واگذاری مجموعه بازارچه صنایع دستی به بخش خصوصی، این مجموعه باید تخلیه می شد ولی قبل از تخلیه آن سعی كردیم تا با ارائه تمهیداتی، این واگذاری به همان افراد مستقر در بازاچه انجام شود و در این جهت حتی پیشنهاد تشكیل شركت تعاونی نیز به آنان شد تا با این طریق در مزایده واگذاری بازارچه شركت كنند ولی در عمل حركتی از سوی غرفه داران انجام نشد.
وی اضافه كرد: از دیگر سو، افراد حقیقی دیگری نیز كه در مزایده واگذاری بازارچه صنایع دستی شركت كردند، شرط حفظ غرفه داران مستقر در این مجموعه را نپذیرفتند و آن را نوعی تحمیل این افراد به متقاضیان در مزایده قلمداد كردند، بنابراین شرایط ایجاب می كرد تا مجموعه بازارچه برای واگذاری به بخش خصوصی تخلیه شود.
معاون صنایع دستی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان به برگزاری 2 نوبت مزایده برای واگذاری مجموعه بازارچه صنایع دستی اشاره كرد و گفت: دور سوم مزایده واگذاری این مجموعه طی چند روز آینده برگزار می شود و امیدواریم مدیریت جدید بازارچه زمینه زایش و رونق دوباره این مجموعه را فراهم كند.
وی با بیان اینكه بازارچه صنایع دستی طی پنج ماه گذشته دچار ركود بود، خاطرنشان كرد: متاسفانه غرفه داران مستقر در این مجموعه برای رونق آن اقدام قابل توجهی نكردند و تب و تاب اولیه این مجموعه بیشتر مرهون اخبار رسانه های مختلف در زمان راه اندازی آن بود.
علیمحمدی تصریح كرد: با طرح عناوینی همچون 'تعطیلی بازارچه صنایع دستی' كه به صورت سوگیرانه در یكی از رسانه های محلی منعكس شد، موافق نیستیم چرا كه شرایط به وجود آمده و واگذاری بازارچه به بخش خصوصی، موجبات زایش مجدد آن را فراهم خواهد كرد.
وی با بیان اینكه واگذاری رایگان غرفه های بازارچه صنایع دستی به شماری از فعالان حوزه صنایع دستی برای توانمندسازی آنان بود، افزود: هم اكنون تعدادی از آنان در كارگاه هایی كه خود راه اندازی كرده اند مشغول به فعالیت شده اند.
7312/6085
خبرنگار: حسن اكبری** انتشار دهنده: رویا رفیعی