اراك - ايرنا - مديركل حفاظت محيط زيست استان مركزي گفت: صدور پروانه صيد ماهي با قلاب در اين استان آغاز شد.

سعيد محمودي روز يكشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: دستورالعمل صدور پروانه ويژه صيد ماهي با قلاب در سال جاري ابلاغ شده است كه بر اساس آن بهاي پروانه صيد با قلاب 200 هزار ريال و مدت اعتبار پروانه صادره نيز 2 ماه است.
وي بيان كرد: هدف اصلي از صدور اين دستور العمل، توجه به جوامع بومي و محلي است كه معيشت آنان وابسته به صيادي مي باشد و استفاده متقابل از مشاركت آنان در امر حفاظت از منابع زيستي و آبزيان است.
مديركل حفاظت محيط زيست استان مركزي ادامه داد: متقاضيان با توجه به قوانين و مقررات صيد مي‌توانند اقدام به دريافت پروانه كنند.
محمودي بيان كرد: شروع فصل صيد از تاريخ صدور اين دستورالعمل تا پايان دي ماه است.
وي تاكيد كرد: افرادي كه اين پروانه را در استان دريافت مي كنند، مجاز هستند روزانه 10 قطعه به ازاي هر پروانه صيد كنند.
مديركل حفاظت محيط زيست استان مركزي افزود: به ازاي هر واحد ابزار مجاز صيد (مانند چوب و چرخ، چوب ماهيگيري و ساير تجهيزات) يك پروانه به نام صياد صادر مي‌شود.
محمودي عنوان كرد: هر ماهيگير در طول دوره 2 ماه حداكثر مجاز به اخذ 2 پروانه در استان است و پروانه صادره تنها در حوزه استحفاظي استان مركزي داراي اعتبار است.
وي گفت: صيد در رودخانه هاي حفاظت شده و صيد ماهي قزل آلا با اين پروانه ممنوع است و ماهيگيري در قسمت هايي كه از طرف شركت آب منطقه اي ممنوع اعلام شده، مجاز نيست.
استان مركزي سومين خاستگاه در حوزه تنوع زيستي است و 335 گونه جانوري شامل 53 گونه پستاندار، 205 گونه پرنده، 54 گونه خزنده، 20 گونه دوزيست، 19 گونه آبزي و 1336گونه گياهي در آن شناسايي شده است.
اثر طبيعي ملي به نام غاز نخجير در دليجان، 2 پناهگاه حيات وحش به نام هاي راسوند در شازند و جاسب در دليجان، 2 منطقه حفاظت شده بانام هاي الوند در خمين و 70 قله در اراك و 6 منطقه شكار ممنوع به نام هاي تالاب ميقان در اراك، بازرجان در تفرش، پلنگاب در خنداب، خرقان در زرنديه، چال خاتون در شازند و كلاهه در آشتيان به عنوان ذخيره گاه هاي زيستي تحت مديريت اداره كل حفاظت محيط زيست اين استان قرار دارد.
بخشي از مناطق تحت مديريت استان هاي مجاور نيز مانند موته اصفهان در جنوب شرقي، پلنگ دره قم در شرق و گلپرآباد و تالاب آق گل همدان در غرب استان مركزي است.
3005/6013/خبرنگار: معصومه صفري***انتشار دهنده:مژگان حيدري