كرمان - ايرنا - يك متخصص طب سنتي در استان كرمان گفت :ميزان بروز اختلال آلزايمر (فراموشي )در جهان به شكل هشدار دهنده ‎اي در حال افزايش است طوري كه اينك 40تا 50درصد جمعيت سالمند بالاي 85سال به اين بيماري مبتلا هستند.

به گزارش دريافتي يكشنبه ايرنا به نقل از روابط عمومي دانشكده طب سنتي، هاله تاج الديني ضمن بررسي راه هاي پيشگيري از ابتلا به بيماري آلزايمر از ديدگاه طب سنتي افزود: شيوع اين بيماري به عنوان يك دغدغه اجتماعي در بسياري از كشورها مطرح است.
وي افزود: ميزان شيوع بيماري آلزايمر بعد از 65 سالگي به ازاي هر پنج سال دو برابر مي ‎شود، به طوري كه 40 تا 50 درصد سالمندان بالاي 85 سال جامعه مبتلا به اين بيماري هستند و افزايش سن، مهمترين عامل خاطر براي ابتلا به اين بيماري است.
وي اظهار كرد: بيماري آلزايمر نوعي اختلال مغزي مزمن پيش ‎رونده و ناتوان ‎كننده است كه مشكل بزرگي براي سلامت جامعه محسوب مي ‎شود و بر روابط بين فردي و اجتماعي نيز اثر دارد.
دكتر تاج الديني توصيه هاي كلي را در رابطه با تغذيه كه براي تمام بيماري ها، از جمله فراموشي خوب است را اينگونه بيان كرد و گفت: غذا خوردن تنها بايد هنگامي صورت گيرد كه معده و روده باريك از غذاي قبلي خالي شده باشد و احساس گرسنگي به فرد روي دهد و از سويي در اين هنگام بايد پيش از احساس سيري كامل دست از غذا كشيد.
وي از ديگر توصيه هاي خود را عدم مداومت بر مصرف يك نوع غذا عنوان كرد و گفت: انواع غذاها بايد در رژيم غذايي فرد باشد زيرا مداومت بر خوردن يك نوع غذا عامل بيماري است.
اين متخصص ادامه داد: بايد از فعاليت بدني شديد يا حالات رواني شديد پس از خوردن غذا پرهيز كرد زيرا اين موارد سبب اختلال در هضم غذا مي‌شوند.
وي با بيان اينكه پياده روي سبك به خصوص بعد از وعده ناهار به هضم غذا كمك مي‌كند، اظهار كرد: پرهيز از نوشيدن آب همراه يا بلافاصله پس از غذا، توجه به وعده‌هاي غذايي در فصول مختلف از ديگر مواردي است كه بايد رعايت شود.
وي در مورد پرهيز غذايي در دوران سالمندي گفت: سالمندان از خوردن غذاهاي سودا‌‌ زا مانند عدس، بادمجان، گوشت گاو، گوشت خشك شده، غذا‌هاي شور يا نمك سود و غذاهاي بلغم‌‌زا مانند ماهي، هندوانه، و خيار پرهيز كنند.
تاج الديني توصيه كرد: افرادي كه دچار بيماري آلزايمر و فراموشي شده اند از مصرف برخي از مواد غذايي مانند مغز بادام، فندق، نارگيل و گردو، انجير خشك و مويز سرخ را در برنامه غذايي خود داشته باشند.
اين عضو هيات علمي دانشگاه، درباره عوامل ايجاد كننده نسيان(فراموشي)،گفت: اطبا طب سنتي از يكسري خوردني ‎ها ‎ و نوشيدني ‎ها ‎ به عنوان عوامل ايجاد ‎كننده نسيان (فراموشي) نام برده اند.
وي ادامه داد: مصرف زياد پياز، خوردن نوع سيب ترش، زياد‎روي در مصرف گشنيز، باقلا، قارچ، لوبيا، سير و كلم در كتب طب سنتي به عنوان عوامل ايجاد نسيان ياد شده است و پرهيز از آنها را براي بيماران مبتلا به آلزايمر توصيه مي شود.
وي اضافه كرد: خوردن مغز سر گوسفند را جمعي از اطبا، از عوامل ايجاد كننده فراموشي دانسته‌ اند.
دكتر تاج الديني درباره نوشيدني هايي كه موجب فراموشي مي شوند گفت: زياده ‎روي در مصرف آب سرد از مضرترين چيزها براي ايجاد فراموشي است و ما پرهيز از آب سرد را در افراد مبتلا به آلزايمر گوشزد مي كنيم.
وي رابطه بين ورزش و فراموشي را اينگونه بيان كرد و گفت: براي پيشگيري از فراموشي، پياده ‎روي و ورزش سبك مانند حركت دادن دست ها و پاها توصيه مي شود و از انجام ورزش ‎‌هاي سنگين و خسته ‎كننده پرهيز كنيد.
وي در پايان افزود: افزايش فعاليت ‎هاي مغزي با كمك خواندن، حفظ كردن و به يادآوردن مطالب، اين فعاليت‌ها به منزله 'ورزش مغز'در نظر گرفته شده است و از مواردي است كه براي جلوگيري از نسيان مفيد است .
دريافت و تنظيم : نجمه حسني **انتشار : بهنام احمدي *
3029/ 5054