تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰

تهران- ايرنا- روزنامه آفتاب يزد با درج گزارشي نوشت: برگزيت، انتخابات زود هنگام و عدم توفيق ترزا مي در كنار اين تحليل كه ناظران بين ‌المللي بر اين اعتقاد پا فشاري مي كنند كه مركل مي‌تواند آن شكاف و خلا را كه ترامپ با سياست ‌هاي انزواطلبانه خود و با پيش كشيدن شعارهايي چون«اول آمريكا» ايجاد كرده است پر كند.

در ادامه در گزيده اي از اين مطلب مي خوانيم: ترامپ كه آمد به دليل آن چه بايد آن را نا آشنايي با سياست خارجه دانست! بسياري از معادلات حداقل ذهني را بر هم زد تا آرامش و سنجيدگي مركل بيشتر به چشم بيايد و شايد به همين دليل است كه مي نويسند: روزي نيست كه تصوير آنگلا مركل در رسانه‌ها ديده نشود. چهره رسمي صدراعظم آلمان غالبا جدي و خشك است. برخي معتقدند واكنش‌هاي مركل معمولا سنجيده است تا آن جايي كه در بررسي ها به اين نقطه رسيده اند كه سال‌ هاست حتي نحوه ايستادن او نيز تغيير چنداني نداشته است!

باراك اوباما كه بود بارها صدراعظم آلمان به دليل سياست‌هاي او در قبال پناهجويان تقدير كرده بود. در يكي از همين واكنش ها، اوباما گفته بود مركل در بحبوحه«بحراني در ابعاد حماسي» دست به اقدامي مسئولانه زده و مرزهاي كشورش را به روي جنگ‌زدگان سوري گشوده است. آنگلا مركل، صدراعظم آلمان بر اساس برخي باورهاي ذهني يا حتي سياسي با تصميم دولت آمريكا مبني بر ممنوعيت ورود شهروندان برخي كشورهاي اسلامي و از جمله ايران به ايالات متحده مخالفت مي كند و در حالي كه آن سياست را«نادرست» ارزيابي مي‌كند، پيه لفاظي هاي توئيتري ترامپ را به جان مي خرد! از اين نقطه اگر اندكي به گذشته باز گرديم مي بينيم جان كري وزيرسابق امور خارجه آمريكا، سخنان ترامپ درباره نقد سياست پناهجوپذيري آنگلا مركل را بي‌مورد دانسته مي گويد: اين از وظايف يك رئيس‌جمهوري نيست كه در امور داخلي كشورهاي ديگر دخالت كند! اين سخنان در واكنش به اظهارات ترامپ ايراد مي شود كه سياست مركل را اشتباهي فاجعه‌بار خوانده بود!

**تاثير بر تصميمات اتحاديه!
روندِ پايان رسما آغاز شد و اين يعني انگلستان با تصويب برگزيت ديگر راهي براي بازگشت و باقي ماندن در اتحاديه اروپا ندارد به همين دليل است كه وقتي نامه رسمي برگزيت به اتحاديه اروپا تحويل داده شد؛ و مذاكرات دو ساله روند خروج آغاز، صدراعظم آلمان اما مذاكرات هم‌زمان روند خروج و آينده روابط بريتانيا و اروپا را رد مي كند تا نشان دهد اين آغاز راهي جديد براي انگليس و اتحاديه اروپاست. مركل در بازي تحريك‌آميز اردوغان شركت نكرد تا آرامش به اتحاديه اروپا همچنان روي خوش نشان دهد.

حتي آن زماني كه اردوغان آنگلا مركل را به حمايت از تروريست‌ها متهم كرده بود! دولت آلمان به همين اندازه بسنده مي كند كه حملات لفظي رئيس جمهوري تركيه به صدراعظم آلمان را تنها«كاملا نامربوط» بخواند و به شهروندان خود در رابطه با سفر به تركيه هشدار دهد زيرا ترجيح مي دهد وارد بازي هاي تحريك آميز اردوغان نشود!

**متاثر يا تاثيرگذار؟
ترامپ روساي جمهوري و سران بسياري از كشورها را به كاخ سفيد دعوت كرد، از ترزا مي گرفته تا برخي كشورهاي كوچك اما سفر مركل به آمريكا نشان داد اين سياستمدار زن قرار نيست متاثر از ساكن جديد كاخ سفيد كه او را بيشتر از آن كه سياستمدار بدانند كاسب و تاجر مي نامند! باشد. آنگلا مركل اولين ديدار خود با دونالد ترامپ را زماني براي«تبادل نظري صريح و آزاد» مي داند.

به جهانيان فهمانيده بود كه پيدا و پنهان ترامپ را خوب مي شناسد و قرار نيست متاثر از يك سياستمدار تازه كار قرار گيرد. پيام قاطعانه‌ مركل به تهديدهاي اقتصادي ترامپ در همان نشست علني مي شود و اين در پس يك پيام آشكار رخ مي نماياند:«در صورت عدم موافقت ترامپ، آلمان در پي اجراي اقداماتي متقابل است»

**دوسفر با دو پيام جداگانه!
صدراعظم آلمان به عربستان و روسيه سفر مي كند اما در هر سفر با دو پيام جداگانه پيش روي خبرنگاران مي ايستد! در جده ضمن انتقاد به ادامه حملات هوايي عربستان به يمن، خواهان روابط نزديك اقتصادي با عربستان مي شود اما بدان شرط كه اين روابط نبايد با مقررات صدور اسلحه از آلمان مغاير باشد! در سفر به كرملين محور گفت و گوها سوريه و اوكراين است

**آلمان و افغانستان
وقتي انتقادها از دولت آلمان براي اخراج پناهجويان افغان از اين كشور بالا مي گيرد، آنگلا مركل با خواست روساي دولت ايالت‌هاي آلمان مبني بر توقف اخراج پناهجويان افغان موافقت مي كند در همان زماني كه افغانستان كشوري امن اعلام شده بود و اما كمي بعد مركل با افزايش حضور نظامي آلمان در افغانستان مخالفت مي كندتا بدينوسيله افغان ها را مجاب كند خودشان براي امنيت كشورشان تصميم بگيرند و دست به اقداماتي تاثيرگذار زنند.

**جي7 و آن روي مركل
آنگلا مركل پس از نشست سران هفت كشور صنعتي جهان از موضع‌گيري رئيس جمهور آمريكا ابراز نااميدي مي كند. او در سخنراني خود در مونيخ خواهان نزديكي بيشتر كشورهاي اروپايي و به‌ويژه همكاري فشرده‌تر با نيز مي شود و اين قدمي بلند براي در دست گرفتن رهبري حركتي جهاني مي تواند تلقي شود! در همان زمان برخي رسانه‌هاي آمريكايي سخنان آنگلا مركل درباره سرخوردگي از واشنگتن را نشانه آغاز دوران جديد در روابط بين ‌المللي ارزيابي كرده بودند. صدراعظم آلمان گفته بود:«دوراني كه اروپا مي‌توانست روي ديگران كاملا حساب كند رو به پايان است» و اين پيام نياز به هيچگونه تحليل و تفسير ندارد!

**مركل اين روزها پركارتر شده است!؟
سفر ترامپ به خاورميانه، حوادث تروريستي تهران، زخمي كهنه به نام مكزيك و تحريم همه جانبه و عجيب قطر از سوي برخي كشورهاي عربي و همپيمان با رياض در زماني كوتاه باعث مي شود تا مركل و ديپلماسي هاي او فعال تر شود.

آنگلا مركل كه در مكزيك به سر مي برد به‌طور غيرمستقيم از برنامه دونالد ترامپ براي ساخت ديوار در امتداد مرز اين كشور با مكزيك انتقاد كرده است. به اعتقاد صدراعظم آلمان چنين اقدامي انزوا به دنبال دارد و مشكلي را حل نمي‌كند در خلال همين سفر است كه صدراعظم آلمان نسبت به تنش پديد آمده بين قطر و شماري از كشورهاي حوزه خليج فارس ابراز نگراني كرده خواستار حل اين بحران مي شود. وي در جريان سفر خود به مكزيك به خبرنگاران مي گويد:«آلمان خواستار حل اختلافات بر سر ميز مذاكره است.» صدراعظم آلمان از كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس نيز خواسته با يكديگر همكاري كنند. مركل با تاكيد بر مواضع سياسي خود خاطر نشان كرده:«آلمان با عزيمت از منافع خود، به حفظ توازن منطقي قدرت در منطقه توجه دارد.»

آلمان كه خاطرات ناخوشآيندي از جنگ در اذهان باقي گذاشته اين روزها با رهبري مركل مي كوشد تا نقش پررنگ تري در مناسبات سياسي منطقه يورو و ديگر عرصه هاي بين المللي داشته باشد و شايد به همين دليل است كه مركل ضمن تاكيد بر ضرورت مبارزه با تروريسم و مقابله با پشتيباني از گروه‌هاي تروريستي تاكيد بر اين مهم دارد كه اختلافات و بحران پديد آمده بدون مشاركت بازيگران اصلي در منطقه ممكن نيست!
بانوي اول آلمان كه اين روزها وضعيت بهتري نسبت به ديگر سياستمدار زن اروپايي يعني«مي» دارد با شناختي كه از برخي كشورها و مناسبات في مابين آن ها دارد مي كوشد تا راه حل هاي سياسي را در اولويت قرار دهد و بر همين اساس مي گويد:«تنها با مشاركت ايران، تركيه و قطر مي‌توان راه حلي براي اين بحران يافت.» مركل دكترين سياسي خود را اين گونه رونمايي مي كند:«هرگاه همه كشورهاي ذينفع در تماس با يكديگر باشند، مي‌تواند يك راه حل سياسي شكل گيرد.

ما خواستار چنين امري هستيم و در اين راستا تلاش خواهيم كرد.» اين روزها مركل از هميشه پركارتر شده است! شايد به دليل خروج انگليس از اتحاديه، شايد به دليل سياست هاي ناهمگون ايالات متحده و شايد به دليل حس رهبرگونه اي كه صدراعظم آلمان دارد! آن چه اما اين روزها آسان به نظر مي رسد پاسخ به اين پرسش است كه آيا آلمان جانشين انگليس در تفكرات سياسي اتحاديه اروپايي شده است؟

*منبع: روزنامه آفتاب يزد،1396.3.22
** گروه اطلاع رساني**9117**2002** انتشاردهنده: فاطمه قناد قرصي