تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴

پكن - ایرنا - استفاده از خودروهای برقی در حالی در چین رو به توسعه چشمگیر است كه فروش این نوع خودرو در سال گذشته میلادی در این كشور به ركورد قابل توجهی رسیده و شتاب چین برای پیشی گرفتن از پیشكسوتان این حوزه در اروپا و آمریكا به شكل فزاینده‌ای در حال افزایش است.

چین به عنوان دومین اقتصاد جهان اینك به شدت درگیر معضل آلودگی هوا در شهرهای بزرگ خود است، معضلی كه بخش عمده ای از آن ناشی از آلودگی های كارخانجات است اما از سوی دیگر، بخش دیگری از این آلودگی نیز از خودروها ناشی می شود.
از سوی دیگر، چین در حال حاضر در تلاش است كه جایگزین ایالات متحده در صدر اقتصادهای جهان شود و پرواضح است كه رقابت اصلی در این حوزه نیز میان همین دو كشور خواهد بود و مشخصا چین به هیچ وجه علاقه ای به شكست خوردن در این زمینه ندارد.

* جایگاه چین در استفاده از خودروهای برقی در جهان
بر اساس آمار، كشور چین تا دسامبر سال 2016 موفق به فروش 645 هزار و 708 دستگاه خودروی برقی شد و این در حالی است كه مجموع فروش خودروهای برقی در كل اروپا در همان مقطع زمانی معادل 637 هزار و 552 دستگاه بوده است.
از سوی دیگر، ایالات متحده به عنوان نزدیكترین رقیب چین در عرصه خودروهای برقی، در مقطع زمانی مشابه تعداد 570 هزار و 187 دستگاه از این خودروها را به فروش رسانده است.
همچنین برای بررسی میزان فروش خودروهای جدید (غیرمستعمل) در چین به تفكیك سال، باید این گونه گفت كه در سال 2011 تنها 8 هزار و 159 دستگاه خودروی برقی جدید در این كشور به فروش رسیده بود، حال آنكه ادامه ارقام حاكی از رشد باور نكردنی این امر در چین دارد.
فروش این خودروها در سال 2012 در چین به 12 هزار و 791 دستگاه افزایش یافت، سال 2013 فروش آن به 17 هزار و 642 دستگاه رسید، در سال 2014 به 74 هزار و 763، در سال 2015 به 331 هزار و 90 و در نهایت در سال 2016 با ثبت ركورد 507 هزار دستگاه به اوج خود رسید.
در این مقطع زمانی، رشد فروش خودروهای برقی به یكباره رخ داد و شاید كمتر كسی باور می كرد كه این افزایش فروش محقق شود.

* آینده خودروهای برقی در چین
نشریه فوربس (Forbes) در مورد آینده خودروهای برقی در كشور چین نوشته است: «این كشور با رسیدن به سقف فروش بیش از 10 میلیون و 500 هزار دستگاه خودروی برقی تا سال 2025، انقلاب خودروهای برقی را رهبری خواهد كرد.»
این نشریه پیش بینی كرده است كه چین همچنان در سال 2025 با فروش 10 میلیون 600 هزار دستگاه خودروی برقی، پیشتاز این صنعت خواهد بود و 30 درصد از كل بازار جهانی متعلق به این كشور می شود.
همچنین برخی گزارش ها در مور آینده و سیاست های چین در قبال بازار خودروهای برقی حاكیست كه اقتصاد دوم جهان به شكل قاطعانه ای در صدر این صنعت قرار گرفته است.
چین به دنبال كسب سهم 11 درصدی از بازار فروش خودروهای برقی تا سال 2020 است. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت می نماید كه تولیدكنندگان خودرو در جهان، همواره سیاست هایی كه چین اجرا می كند را دنبال می كنند.
در حالی كه خودروسازان آمریكایی در سال گذشته 17 میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو در طول یك سال به فروش رساندند، چینی ها موفق شدند با فروش بیش از 28 میلیون دستگاه خودرو بازار خود را رشد دهند؛ هر چند كه فروش خودروهای چینی همچنان به سرعت رو به افزایش است.

* زیرساخت ها و جایگاه های شارژ
چین در نظر دارد با توجه به افزایش استفاده از خودروهای برقی در این كشور، در پایان سال جاری میلادی 800 هزار جایگاه شارژ جدید ایجاد كند كه از این تعداد، 100 هزار جایگاه آن عمومی خواهد بود.
این در حالی است كه در سال 2016 میلادی در مجموع 100 هزار جایگاه شارژ خودروهای الكتریكی در چین ساخته شد و تعداد این جایگاه ها را به 150 هزار جایگاه افزایش داد.
در حال حاضر، 14 هزار كیلومتر از بزرگراه های چین مجهز به جایگاه های شارژ هستند كه به طور میانگین در هر 48.6 كیلومتر، یك جایگاه شارژ تعبیه شده است.
گفتنی است؛ طی سال گذشته میلادی خودروهای برقی در چین در مجموع 1.2 میلیارد كیلووات ساعت برق مصرف كردند كه معادل صرفه جویی 400 هزار تن بنزین است.
در شهر پكن به عنوان پایتخت چین و شهر شانگهای اینك فاصله جایگاه های شارژ به كمتر از 5 كیلومتر رسیده و شهرهای بزرگ دیگر مانند گوانگجو نیز در آستانه دستیابی به چنین هدفی هستند.
بر اساس سیزدهمین برنامه 5 ساله چین (2016 تا 2020)، این كشور به هدف تعبیه جایگاه های شارژ در سرتاسر كشور برای برطرف كردن نیاز 5 میلیون خودروی برقی دست خواهد یافت.

* تسهیلات برای گسترش استفاده از خودروهای برقی
دولت جمهوری خلق چین به منظور تشویق مردم و افزایش استفاده از خودروهای برقی در این كشور، این خودروها را مشمول معافیت از مالیات (از 6 هزار تا 10 هزار دلار برای هر خودرو) كرده است.
این در حالی است كه آمریكا به عنوان نزدیك ترین رقیب چین در حوزه خودروهای برقی، شرایط متفاوتی را تجربه می كند و دولت دونالد ترامپ، به شدت به دنبال حذف معافیت مالیاتی 7 هزار و 500 دلاری خرید خودروهای برقی است.
علاوه بر این امر، عوامل دیگر را نیز باید در نظر گرفت؛ در حالی كه «تسلا» و «شورولت» به عنوان مهمترین تولیدكنندگان خودروهای برقی در آمریكا، خودروهای خود را در سال آینده با برچسب قیمتی حدود 35 هزار دلار به بازار عرضه خواهند كرد، چین همچنان ترجیح می دهد كه نسخه های بسیار ساده تر و سبك تر از خودروهای برقی تولید كند؛ خودروهایی كه قیمت برخی از معادل های آنها تنها 5 هزار دلار است و حتی رانندگی بسیاری از این خودروهای سبك برقی در چین، نیازی به اخذ گواهینامه و پلاك هم ندارد.
در چنین شرایطی، مشخص است كه چین هرچه بیشتر بر موضوع گسترش و توسعه استفاده از خودروهای برقی در داخل كشور و فروش محصولات خود در سایر كشورها، تمركز خواهد كرد.
چین كه قصد دارد به هر نحوی به اقتصاد اول جهان تبدیل شود، باید در تمامی زمینه ها موفق به حصول این امر شود.
دولت و حزب كمونیست چین قصد دارند این كشور را به اولین قدرت جهان در این صنعت تبدیل كنند چرا كه آنان معتقدند انقلاب در این زمینه می‌تواند جهان را از فاجعه زیست محیطی نجات دهد و بدون تغییر در سوخت خودروها، سخنی از نقطه عطف در حفظ محیط زیست نمی‌توان زد.
آساق*1597** انتشاردهنده:فرهاد راستی