مشهد- ایرنا- مدیر محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری مشهد گفت: میزان آلودگی صوتی در خیابانهای این كلانشهر بطور میانگین 30 درصد بیشتر از حد مجاز است.

محمد پذیرا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا حد مجاز سر و صدا در خیابانها و مناطق مسكونی شهری را 55 دسی ‌بل ذكر و بیان كرد: براساس سنجشهای یك سال اخیر در مشهد روزهای پنجشنبه با تراز 72.7 دسی بل بالاترین میزان شدت آلودگی صوتی در مقایسه با دیگر روزهای هفته در این كلانشهر رخ می دهد.
وی ادامه داد: مشهد روزهای جمعه نیز با حدود 70 دسی بل كمترین تراز صوت را در مقایسه با دیگر روزهای هفته دارد.
مدیر محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری مشهد افزود: تاكنون پنج ایستگاه پایش آلودگی صوتی در سطح این كلانشهر نصب شده، 10 دستگاه پرتابل سنجش نیز خریداری و عملیات پایش آلودگی صوتی در مناطق مختلف از ابتدای پارسال آغاز شده است.
وی گفت: كاهش و افزایش رفت و آمد خودروها ارتباط مستقیمی با آلودگی صوتی دارد لذا الزامی است مراكز معاینه فنی خودرو به ابزارهای سنجش آلودگی صوتی وسیله نقلیه نیز تجهیز شوند.
پذیرا ادامه داد: ایراد آسیب به اعصاب شنوایی از اصوات با شدت 85 دسی بل آغاز می شود. تاكنون چهار هزار و 60 مورد برداشت صوتی در مناطق استقرار مراكز آموزشی و درمانی مشهد انجام و مشخص شده میزان آلودگی صوتی در این نواحی نیز 10 درصد بیشتر از حدمجاز است.
وی 'كاهش ترافیك شهری، جلوگیری از حركت خودروهای سنگین در داخل شهر، منع بوق زدن بی مورد، قطع كردن بلندگوهای غیرمجاز در اماكن و ترغیب به استفاده از حمل و نقل عمومی' را از راهكارهای كاهش آلودگی صوتی برشمرد. كلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد سالانه پذیرای 25 میلیون زائر و مسافر است.
بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت حد مجاز سر و صدا در مناطق مسكونی 55 دسی ‌بل است و فراتر از آن برای سلامتی افراد مضر و مشكل آفرین خواهد بود.
خبرنگار: ندا جواهرفر **انتشاردهنده: حسین كریم زاده
7505/1858