بندرعباس- ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی هرمزگان گفت: سالانه 10هزار تن از خرماهای برداشت شده از نخلستان های این استان به ارزش40 میلیون دلار به خارج از كشور صادر می شود.

سید حسن حسینی دوشنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد:هر سال در ماههای خرداد تا آبان، نزدیك به 140هزارتن محصول از 37 هزارهكتار نخلستان این استان برداشت می شود.
وی از پیارُم به عنوان مشهورترین رقم خرمای صادراتی نخلستان های این استان كه بیشترین وسعت سطح زیر كشت آن به شهرستان حاجی آباد اختصاص دارد نام برد و افزود: ارقام مضافتی، كریته وَ مرداسنگ نیز درجایگاه بعدی قرار دارند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی هرمزگان از آلمهتری ، مرداسنگ ، شاهانی ، برحی ، خنیزی ، خاصویی ، كریته ، مجول و دیری بعنوان دیگر ارقام فراگیر در نخلستان های این استان نام برد.
وی با اشاره به اصلاح نخلستان های این استان به عنوان مهم ترین طرح در دست انجام مدیریت باغبانی اظهار داشت: با برنامه ریزی های به عمل آمده به مرور ارقام اقتصادی و بازار پسند جایگزین نخلستانهای فرسوده می شوند.
حسینی خاطرنشان ساخت: هم اكنون 20هزار هكتار نخلستان درجه دو در شهرستان های رودان ، میناب ، بندرعباس وحاجی آباد وجود دارد كه نیاز به جایگزینی دارند.
به گفته وی محصول درجه سه نخلستان های این استان نیز برای مصرف صنایع و همچنین خوراك دام (شتر) به صورت فله ای به كشورهای عربی حاشیه خلیج فارس صادر می شود.
در اطلاعات منتشره سازمان جهاد كشاورزی هرمزگان فصل برداشت خرمای این استان با رقم زودرس آلمهتری اواسط خردادماه اعلام شده كه با برداشت پیارم و هلیلی آبان ماه پایان می یابد.
دراین اطلاعات از روسیه ، كانادا ، آمریكا ، استرالیا ، كشورهای آسیای میانه، مالزی، اندونزی و حاشیه خلیح فارس بعنوان كشورهای وارد كننده خرمای هرمزگان یاد شده است.
در اطلاعات انجمن خرمای هرمزگان نیز آمده است: سال كشاورزی 95-94 حدود 28هزارتن محصول خرمای این استان به ارزش 39میلیون دلار به خارج از كشور صادر شد.
این منبع افزوده است:20درصد از محصول نخلستانهای هرمزگان صادر و 80درصد مابقی مصرف داخلی دارد.
در نخلستان های هرمزگان 50 رقم درخت نخل خرما با مزه و طعم های متفاوت از یكدیگر وجود دارد .
این انجمن سرانه مصرف خرما در داخل كشور 12 كیلوگرم ، هرمزگان 14 و جهان نیز 10 كیلوگرم اعلام كرده است .
انجمن خرمای هرمزگان از بسته بندی مناسب، كیفیت بالا و بازاریابی مستمربا حضور در نمایشگاههای بین المللی مواد غذایی بعنوان پیش نیاز دستیابی به بازارهای صادراتی نام برده است.
فراوانی كلمه خرما در آیات قرآن مجید:
كلمه نخل و نخیل در 20 آیه از قرآن كریم آمده طوریكه در هشت آیه نخل به تنهایی و در 12 آیه دیگر در جمع میوه‌هایی مانند زیتون، انار و انگور، ذكر شده است.
افزون بر كلمه نخل نام نوعی درخت خرما به نام (لینه) در سوره «حشر آیه 5» ، از رطب در سوره «مریم آیه 25» نیز یاد شده درحالیكه در سوره «نحل آیه 67» نوشیدنی فرآهم شده از خرما به عنوان رزق نیكو نام برده شده است.
قرآن كریم آدمیان را به اندیشه در خوشه‌های به هم پیچیده خرما و گونا‌گونی انواع آن فرا خوانده است (سوره رعد آیه4، انعام آیه 99، ق آیه 10)، همچنین از انسان‌ها خواسته شده از اسراف و زیاده روی جلوگیری كنند (سوره انعام‌آیه 141)، قرآن كریم باغ‌های سر سبز خرما را از آیات الهی(سوره یس آیه 34) و از خرما به عنوان میوه‌ای بهشتی نام ‌برده است.
6149/2094
خبرنگار:رضا گیلانی**انتشار:هومن محمدكرمی