عقبه رسانه ای و تبلیغی تروریستها این بار دست به كار شد تا حركت تروریستی چند تكفیری وهابی داعشی را به هموطنان اهل سنت ایران نسبت دهد اما استادان شیعه و سنی دانشگاههای مشهد هیچ ارتباطی بین داعش و اهل سنت نمی یابند.
مدرس حوزه و دانشگاه در مشهد در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: ریشه حوادث تروریستی اخیر در تهران خارجی و بین المللی است و به هیچوجه داخلی نیست.
حجت الاسلام والمسلمین جعفر مرادی افزود: تشكیل جریان تكفیری یك پدیده بین المللی است كه از شبه جزیره عربستان تغذیه فكری می شود ولی به هر كشور كه وارد می شود رنگ و بوی بومی آن كشور را به خود می گیرد.
وی ادامه داد: اصل تفكرات تكفیری در ایران ریشه وارداتی دارد ولی از اساس بگونه ای تعریف شده كه وارد هر كشوری كه می شود ویژگیهای بومی و قومیتی آن كشور را به خود می گیرد. تفكر تكفیری آدمكش و جنایت آفرین می باشد و افسار آن به دست دشمن است.
این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: بطور كلی شیعه و سنی در ایران هیچ اختلافی نداشته و به لحاظ عقیدتی و زیرساختهای فكری هم تفاوتی ندارند بگونه ای كه خود من در بین علمای شیعه تدریس دارم و هم در تجمعات چند صد نفره علمای اهل سنت، و آنها هم استقبال می كنند.
وی افزود: ایرانیان اهل سنت در جریان انقلاب اسلامی هم نشان دادند همراه انقلاب هستند یعنی افراد انقلابی داشتند و دارند و در راه این آرمان شهید داده اند و الان هم به نظام جمهوری اسلامی ایران وفادار هستند.
او ادامه داد: وهابیون گرچه مذهب فقهی سنی دارند اما مذهب كلامی و اعتقادی آنها سلفی و وهابی است كه با مذهب كلامی و اعتقادی اهل سنت فاصله دارد. جریانهای وهابی بستر فعالیت خود را در بین اهل سنت تعریف كرده اند تا بتوانند جنگ شیعه و سنی راه بیاندازند لذا لازم است كه هم مسئولان ما به مبارزه با وهایت اهمیت ویژه ای بدهند و هم ایرانیان اهل سنت دست به كار شوند.
حجت الاسلام مرادی بر لزوم بازگویی جریان شكل گیری تفكر وهابیت در عربستان تاكید و بیان كرد: وقتی وهابیت شكل گرفت به جنگ شافعیها كه اهل سنت هستند رفت و مفتی اعظم شافعی مذهب شبه جزیره عربستان در آن زمان كه مفتی 'احمد زینی دحلان' بود 54 بار فتوای جهاد با وهابیها را صادر كرد و اهل سنت 54 بار با وهابیون جنگیدند.
وی گفت: وقتی این تاریخ توضیح و نشان داده شود دیگر كرد شافعی مذهب ایرانی وهابی نمی شود چون می داند كه سران فكری شافعیهای اهل سنت را وهابیون كشته اند. نخستین قبری كه وهابیها در تاریخ خراب كردند قبر 'زید بن خطاب' برادر عمر بن خطاب خلیفه دوم بود كه به شكل زیارتگاهی در شمال عربستان قرار داشت و علمای حنفی و حنبلی به زیارت آن می رفتند و 100 سال پس از آن واقعه بود كه وهابیها قبور ائمه(ع) را در بقیع خراب كردند.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: 'ابن بشر' مورخ وهابی كه در كنار 'محمد بن عبدالوهاب' موسس فرقه وهابیت حضور داشته نویسنده كتاب 'عنوان المجد فی تاریخ النجد' است كه در 1986 در عربستان سعودی چاپ شد. در این كتاب همه سنی كشیهای وهابیون، سر بریدنها و به برده گرفتن زنانشان را توضیح داده است.
یكی از استادان اهل سنت دانشگاه فردوسی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: وقایع تروریستی اخیر تهران به اهل سنت و تشیع ربطی ندارد. این حوادث به معنای واقعی در یك مساله مدرن ریشه دارد.
دكتر كامران شریفی افزود: اهل سنت ایران پیش از آن كه سنی باشند ایرانی هستند و كشور خودشان را دوست دارند و به هیچوجه با آن چیزی كه در عربستان می گذرد توافقی ندارند.
وی ادامه داد: عربستان یك كشور قبیله ای است و یك نظام قدیمی از پا افتاده را با پول نفت زنده نگه داشته اما در ایران لایه بندیهای اجتماعی مختلفی شكل گرفته و رنگین كمانی از فرهنگها وجود دارد كه به ما قدرت می دهد و نقطه قوت ما همین تنوع است.
این استاد دانشگاه گفت: ایران كاملا با كشورهای عرب كه هویت سرزمینی و ملی ندارند فرق دارد حتی عربستان ادعایی ندارد كه كشور عربستان سعودی است بلكه به خود نام 'ملك عربستان سعودی' می دهد یعنی زمینی كه مال آنهاست و این با معنای هویت ملی خیلی فرق دارد.
وی افزود: وقتی فردی كار تروریستی می كند می خواهد برای خودش هویتی دست و پا كند و به همه نشان دهد كه توان دارد و چون توان نظامی بالایی هم ندارد با افراط در خشونت می خواهد بگوید كه قوی است اما ما ایرانیان شیعه و سنی باید جامعه رنگین كمانی خودمان را حفظ كنیم.
شریفی ادامه داد: هیچگونه مشكلی بین سنی و شیعه در ایران نبوده است و این دو گرایش اسلامی همیشه حتی در زمانی كه امام رضا(ع) ولیعهد بود با هم گفت و گو و صحبت و مراوده داشته اند. این عقلانیت در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز وجود دارد كه در برخورد با مذاهب مختلف پدیده ای مثال زدنی برای جامعه جهانی و مدلی برای كشورهای اسلامی باشد.
دیگر استاد اهل سنت دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: در اسلام و قرآن شیعه و سنی نداریم و همه برادرند و اینها چیزهای واضح و جا افتاده ای است.
دكتر قوشه عابد هدتنی افزود: در قرآن بر ایمان و عمل صالح تاكید شده حال اگر این ایمان و عمل صالح از شیعه سر بزند او مسلمان بهتری است و اگر از سنی سر بزند او بهتر است. در این بین هر جریان یا فردی كه خواست بین شیعه و سنی اختلاف بیاندازد پرواضح است كه نوكر كفار می باشد.
گزارشگر: كامیار اسماعیل پور **انتشاردهنده: حسین كریم زاده
1922/1858
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴
مشهد- ایرنا- هنگامی كه دست پلید تروریستهای داعش ماشه مسلسل را رو به مجلس شورای اسلامی و مرقد امام خمینی(ره) چكاند همزمان دستانی دیگر در اقصی نقاط دنیا بر روی كیبوردها و ماوسها به حركت در آمد تا فتنه ای دیگر را به تبع این حركت كور رقم بزند و آن خط رسانه ای 'اختلاف شیعه و سنی در ایران' بود.