زاهدان - ايرنا - معاون هماهنگي و امور عمراني استاندار سيستان و بلوچستان گفت: بانك اطلاعاتي از آسانسورها موجود در سطح استان بايد ايجاد شود و براي استانداردسازي آنها برنامه ريزي لازم صورت گيرد.

به گزارش ايرنا باقر كرد روز دوشنبه در كارگروه تخصصي استانداردسازي و ارتقاي كيفيت كالا و خدمات سيستان و بلوچستان در زاهدان اظهار داشت: مشكل اصلي در بحث راه اندازي آسانسور در استان يا شهر زاهدان اين است كه بر اساس يك مدل خاص انجام نمي شود و هر فردي از هر كجاي كشور با حضور در اين منطقه اقدام به نصب و مونتاژ آسانسور مي كند.
وي ادامه داد: شركت هاي نصاب آسانسوري كه از سازمان صنعت، معدن و تجارت سيستان و بلوچستان مجوز دارند يا شركت هايي كه از جاهاي ديگر مجوز گرفتند خودشان را ملزم به رعايت خيلي چيزها نمي دانند و همچنين يك عده به عنوان كارگرهاي قبلي اين شركت ها خود به صورت مستقل اقدام به نصب آسانسور مي كنند.
وي تاكيد كرد: بايد قبل از ساخت ساختمان براي نصب آسانسور استاندارد ميان آنچه كه مقررات شهري است و مقررات استاندارد هماهنگي هاي لازم صورت گيرد.
معاون هماهنگي و امور عمراني استاندار سيستان و بلوچستان گفت: در مجموع آسانسور وضعيت خوبي در داخل استان ندارد به ويژه در اين شرايط كه با توجه به توسعه شهرسازي و خيلي از مسائل ديگر كارهاي ساخت و ساز ساختمان هاي چند طبقه روبه افزايش است.
كرد افزود: بايد بررسي كنيم در زاهدان چند آسانسور وجود دارد و براي آنها كدگذاري شود.
مديركل استاندارد و تحقيقات صنعتي سيستان و بلوچستان نيز در اين نشست گفت: با افزايش ساخت و سازها در ارتفاع، توجه به مساله استانداردسازي آسانسورها روز به روز در استان بيشتر مي شود.
اسماعيل عاقلي افزود: با توجه به اتفاقات رخ داده در حوزه آسانسور در بحث شكستگي يا فوت شدن افراد، اجراي اجباري استانداردسازي اين وسيله نقليه در سال هاي اخير در دستور كار قرار گرفت.
وي اظهار داشت: هم اينك 2 شركت بازرسي تاييد صلاحيت شده در سيستان و بلوچستان داريم كه مي توانند گواهي ايمني براي آسانسورها صادر كنند و همچنين 12 شركت نصابي مجوز دار از سازمان صنعت، معدن و تجارت و داراي پروانه طراحي و مونتاژ در استان فعال هستند.
وي افزود: برگزاري دوره هاي آموزشي ويژه شركت هاي نصاب آسانسور، مهندسان ناظر و كارشناسان دستگاههاي اجرايي و صدور اطلاعيه ها براي شهروندان در رابطه با رعايت نكاتي براي عقد قرارداد در زمينه نصب آسانسور از جمله اقدامات انجام شده اين مجموعه در استان است.
مديركل استاندارد و تحقيقات صنعتي سيستان و بلوچستان گفت: در هفته هاي اخير فوت يكي از شهروندان استان را در آسانسور داشتيم كه مايه تاسف است.
عاقلي ادامه داد: در چند سال اخير 339 آسانسور در استان توسط اداره كل استاندارد بررسي شد و گواهي ايمني دريافت كردند.
وي پذيرش كار فقط از شركت هاي نصاب آسانسور داراي مجوز از سازمان صنعت، معدن و تجارت و قيد اين عنوان در زمان صدور مجوز پروانه ساختماني اوليه كه آسانسور مشمول استاندارد اجباري است با اين هدف كه مديران و مالكان ساختمان ها داراي آسانسور ملزم به رعايت استانداردها و دريافت گواهي عملكرد آسانسور از اداره كل استاندارد استان هستند و صدور پايان كار ساختماني منوط به ارائه اين گواهي است را از مهمترين مصوبات نشست امروز ذكر كرد.
وي گفت: ابلاغ سازمان صنعت، معدن و تجارت به شركت هاي نصاب در خصوص ممنوعيت بهره برداري از آسانسورها تا قبل از اخذ گواهي ايمني و عملكرد از اداره كل استاندارد، انجام اقدامات لازم از سوي سازمان صنعت، معدن و تجارت در خصوص برخورد با نصابان غيرمجاز و متخلف، كنترل و نظارت بر تمام قراردادهاي منعقد شده شركت هاي نصاب و ارائه كننده خدمات سرويس و نگهداري و تشكيل بانك اطلاعات آسانسورها در اداره كل استاندارد استان از ديگر مصوبات شاخص اين نشست بوده است.
به گزارش ايرنا سيستان و بلوچستان با 19 شهرستان زاهدان، زابل، زهك، هامون، هيرمند، نيمروز، خاش، ايرانشهر، سراوان، نيكشهر، ميرجاوه، قصرقند، فنوج، مهرستان، سيب و سوران، دلگان، سرباز، كنارك و چابهار و 2 ميليون و 775 هزار و 14 نفر جمعيت پهناورترين استان كشور محسوب مي شود كه با كشور افغانستان و پاكستان هم مرز است.
3042** خبرنگار و انتشاردهنده: محدثه حيدري گرجي