به گزارش ايرنا با آغاز فصل تابستان، دغدغه والدين دانش آموزان براي غني سازي اوقات فراغت و برنامه ريزي مناسب براي كودكان و نوجوانانشان دوچندان مي شود و در سال هاي اخير با وجود فضاي مجازي بر اين نگراني ها و دغدغه هاي والدين افزوده شده است.
اين روزها فعاليت در فضاي مجازي و گاه پرسه زدن هاي بيهوده در اين فضا به شايع ترين نحوه گذران اوقات فراغت دانش آموزان تبديل شده است كه افراط در استفاده از آن علاوه بر كاهش سطح تحرك فيزيكي و عوارض غير قابل جبران بدني مي تواند مشكلات روحي رواني متعددي را براي كودكان و نوجوانان پديد آورد.
از سوي ديگر فضاي مجازي فرصت بهره وري و استفاده بهينه از زمان و اوقات فراغت از تحصيل را از دانش آموزان سلب مي كند و به گذر روزگار بدون هيچ برنامه مدوني مي انجامد.
***غني سازي اوقات فراغت، دانش آموزان را از پرسه زدن در فضاي مجازي رهايي مي بخشد
يك كارشناس حوزه كودك و نوجوان گفت: براي داشتن جامعه اي پويا، زنده و با نشاط با افرادي كار آمد بايد از دوران كودكي بر روي افراد جامعه سرمايه گذاري كرد و ايام تعطيلات تابستان بهترين فرصت است تا دانش آموزان حرفه آموزي را با توجه به علايق و سلايق خود مورد توجه ويژه قرار دهند.
مريم خاكسار افزود: برگزاري كلاس هاي شاد، مفرح و هدفمند براي كودكان و نوجوانان مي تواند علاوه بر ارائه آموزش هاي مختلف، اين گروه سني را از بسياري از آسيب هاي اجتماعي در امان نگه دارد.
وي بيان كرد: پر كردن اوقات فراغت، بدون شك دانش آموزان را از پرسه زدن در فضاي مجازي رهايي مي بخشد و والدين بايد بدانند كه حضور افراطي در فضاي مجازي علاوه بر از دست رفتن فرصت ها به سلامت جسمي نوجوانان ضربه وارد مي كند.
وي با بيان اينكه مهمترين هدف غني سازي اوقات فراغت تامين سلامت روحي و رواني و جسمي دانش آموزان است اظهار كرد: امروزه نمي توانيم با آسيب هاي فضاي مجازي مقابله كنيم مگر اينكه سرگرمي هاي درست را جايگزين اين سرگرمي فريب دهنده و با استفاده از امكانات موجود فضاي آموزش همراه با نشاط را براي دانش آموزان فراهم كنيم.
***فعاليت 263 پايگاه تابستاني براي پركردن اوقات فراغت دانش آموزان همداني
مديركل آموزش و پرورش استان همدان نيز گفت: غني سازي اوقات فراغت دانش آموزان عامل مهمي دركاهش آسيب هاي اجتماعي در سطح جامعه محسوب مي شود براين اساس بايد برنامه ريزي مدون ومفيدي براي ايام فراغت از تحصيل اين قشرآينده ساز جامعه انجام شود.
مصطفي خزاعي اضافه كرد : امسال 263 پايگاه تابستاني با 457 عنوان برنامه اوقات فراغت در استان همدان فعاليت دارد.
وي بر همكاري ديگر سازمان ها و اداره ها با آموزش و پرورش در زمينه غني سازي اوقات فراغت دانش آموزان تاكيد و اظهار كرد: تشكيل مديريت واحد در امر سازماندهي و ساماندهي بحث اوقات فراغت از اهميت بسزايي برخوردار است.
وي افزود: پيش بيني مي شود امسال بيش از 50 هزار دانش آموز استان در طرح اوقات فراغت شركت كنند و از برنامههاي مختلف قرآني، فرهنگي و هنري ، ورزشي و ادبي در اين پايگاه ها بهره مند شوند.
***طرح هجرت به عنوان يكي از برنامههاي غنيسازي اوقات فراغت دانشآموزان
معاون پرورشي و فرهنگي اداره كل آموزش و پرورش استان همدان نيز گفت: در تابستان سال جاري در بخش اوقات فراغت برنامه هايي چون برگزاري اردوي متمركز استاني براي 2هزار نفر، همايش كشوري منتخبين شوراهاي دانش آموزي، برگزاري جلسه توجيهي براي معاونين پرورشي و تربيت بدني، كارشناسان مناطق و مديران كانون هاي فرهنگي تربيتي و اردوگاه هاي مناطق 19 گانه استان برگزار مي شود.
حسن آقا يوسفي با بيان اينكه 110 مدرسه استان همدان در تابستان امسال در قالب طرح هجرت مرمت ميشوند گفت: طرح هجرت در 327 عرصه در سطح مدارس استان اجرا مي شود.
يوسفي با اشاره به اهميت طرح هجرت به عنوان يكي از برنامههاي غنيسازي اوقات فراغت دانشآموزان گفت: با اجراي اين طرح علاوه بر مهارتافزايي دانشآموزان، بخش عمده اي از مشكلات فضاهاي آموزشي مرتفع مي شود.
***اجراي 320 عنوان برنامه غني سازي اوقات فراغت در مراكز كانون پرورش فكري همدان
مديركل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان همدان نيز گفت: 320 عنوان برنامه غني سازي اوقات فراغت در 40 پايگاه ثابت،سيار و پستي كانون پرورش فكري در تعطيلات تابستان اجرا مي شود.
محمدرضا جوادي افزود: اين برنامه ها از 20 خردادماه در مراكز كانون آغاز شده است و مراكز سيار كانون، فعاليت ها را به درون روستاها و مناطق كمتر برخوردار مي برند و ساكنان آن مراكز را تحت پوشش قرار مي دهند.
وي با بيان اينكه ترويج شادي و خلاقيت در بين كودكان و نوجوانان، محور اصلي فعاليت ها و برنامه هاي غني سازي اوقات فراغت در تابستان 96 اظهار كرد: فعاليت در كلاس ها و كارگاه هاي فرهنگي، هنري، علمي، ديني و سرگرمي هاي خلاقانه مهمترين هدف كانون است و كانون پرورش فكري بيشتر در حوزه سرگرمي هايي كه مي تواند جنبه خلاقانه داشته باشد ورود مي كند.
مديركل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان همدان ادامه داد: فعاليت هايي همچون سفالگري، خوشنويسي، تئاتر و انيميشن در حوزه كارگاه هاي هنري،قصه گويي، بحث آزاد، كتابخواني، نشريه نگاري و كاردستي در كارگاه هاي فرهنگي،شعرسرايي، نوشتن خلاق، مشاعره و نقد ادبي در كارگاه هاي ادبي ،نجوم، معرفي و شناخت محيط پيرامون زمين و مجموعه شمسي باعنوان برنامه هاي 'بربام فلك' در كارگاه هاي علمي برگزار مي شود.
جوادي اضافه كرد: همچنين دست ساخته هاي من در كارگاه هاي علمي، روخواني و روان خواني قرآن، آشنايي با احكام، ويژه برنامه 'مرواريدي در صدف' و آشنايي با زندگي پيامبران و ائمه در كارگاه ديني و نيز اردوهاي تفريحي و بازي هاي بومي و محلي در حوزه سرگرمي ها اجرا مي شود كه اين فعاليت ها در تقويت ذهن و خلاقيت كودكان و نوجوانان اثرگذار است.
وي اظهار كرد: مهمترين ويژگي هاي اين دوره از كلاس ها، افزايش كمي و كيفي در تعداد و نوع برنامه هاي اجرايي است و امسال عناوين برنامه ها نسبت به سال گذشته 11 درصد، تعداد اعضاي اين كلاس ها بيش از 12 درصد، تعداد مراكز 2.5 درصد و تعداد روستاهاي تحت پوشش طرح كانون نسبت به سال گذشته 11 درصد رشد داشته است.
جوادي دومين جشنواره پويا نمايي با موضوع توليد و اشتغال و دفاع مقدس، دومين جشنواره تئاتر عروسكي با موضوع شادي و نشاط، جشنواره يادگار ماندگار با موضوع دفاع مقدس و امنيت و آرامش، جشنواره كوچه خاطرات با موضوع تحقيق در مورد نام كوچه محل سكونت افراد،ويژه برنامه هاي تجربه هاي خلاق، جشنواره قصه گويي، جشنواره اذان و جشنواره 2 پنجره با موضوع نقد آثار ادبي حوزه كودك و نوجوان را از جمله فعاليت هاي شاخص مراكز كانون در تابستان 96 ويژه اعضاي كانون عنوان كرد.
1181 /6993
خبرنگار:الهام تدين*انتشار دهنده:اكبر بهاروند
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲
همدان- ايرنا- اوقات فراغت دانش آموزان در ايام تعطيلات تابستان فرصتي بسيار مناسب براي مهارت آموزي و شكوفايي استعدادهاي كودكان و نوجوانان است اما در سال هاي اخير فعاليت در فضاي مجازي بخش عمده اي از اوقات فراغت اين قشر را به خود اختصاص داده است.