به گزارش خبرنگار ايرنا؛ اگرچه فرهنگ استفاده از كمربندي ايمني اكنون نسبت به سال هاي قبل بهتر شده اما برخي افراد همچنان تمايلي به استفاده از آن ندارند و با وجود تلاش هاي فراوان دستگاه هاي متولي از استفاده از آن امتناع مي ورزند.
كمربند ايمني از جمله تاثيرگذارترين امكانات در خودروها به منظور حفظ ايمني راننده و سرنشينان است و نقش تاثيرگذار آن در كاهش شدت صدمات كاملا ثابت شده است.
در برخي از خبرها يكي از دلايل فوت سرنشينان خودرو و يا وارد شدن صدمات شديد به آنها نبستن كمربندي اعلام مي شود و بنا بر اعلام پليس، استفاده از كمربند ايمني مي تواند به عنوان عامل بازدارنده جلو شدت صدمات را بگيرد.
با اجباري شدن طرح استفاده از كمربند ايمني امروز استفاده از اين وسيله در حال نهادينه شدن است اما برخي رانندگان در زمان حضور پليس ترجيح مي دهند از اين وسيله استفاده كنند و در ساير اوقات تمايلي به بستن آن ندارند كه اين موضوع مي تواند امنيت آنها را در جاده ها به خطر بياندازد.
ماموران راهنمايي و رانندگي براساس تصميم هيات وزيران در نرخ گذاري جرايم رانندگي در سال 95 براي نبستن كمربندي ايمني توسط راننده يا سرنشينان خودرو در حال حركت 600 هزار ريال جريمه اعمال مي كنند.
**فرهنگ سازي در دستور كار پليس
جانشين پليس راه استان كرمانشاه، فرهنگ سازي را يكي از برنامه هاي پليس در موضوع استفاده از كمربند ايمني در استان دانست و از برگزاري جلسات متعدد كارشناسي با شركت هاي مسافري به منظور افزايش ميزان استفاده از كمربند ايمني از سوي مسافران ناوگان عمومي حمل مسافر برون شهري استان با همكاري اداره راهداري و حمل و نقل استان خبر داد.
سرهنگ محمد حيدري مي گويد: با هماهنگي اداره كل راهداري و حمل و نقل و رئيس اتحاديه انجمن هاي مسافربري استان، كارشناسان پليس راه استان با حضور در شركت هاي تعاوني، ضمن اطلاع رساني و برگزاري جلسات آموزشي براي مسئولان و رانندگان ناوگان حمل مسافر برون شهري، در خصوص اعمال قانون طرح استفاده از كمربند ايمني در پاسگاه هاي پليس راه اقدام كردند.
وي ادامه داد: عنصر اجبار و ضمانت اجرايي در مقررات موجود براي استفاده از كمربند ايمني صرفاً متوجه رانندگان است و سرنشيان خودروها به ويژه اگر مسافران ناوگان عمومي باشند با وجود اينكه برابر ماده 19 قانون رسيدگي به تخلفات ملزم به استفاده هستند، به دليل اينكه جريمه استفاده نكردن متوجه آنان نمي شود از اين رو تمايل كمتري به استفاده داوطلبانه از كمربند ايمني دارند.
اين مقام انتظامي افزود: به همين لحاظ آمار تلفات سرنشينان سه برابر رانندگان است كه اين موضوع پليس راه و راهداري استان را بر آن داشت تا با طراحي و اجراي طرحي فرهنگي، آموزشي، يك تحرك و جهش را در ميان مسافران وسايل نقليه مسافري برون شهري استان در زمينه استفاده داوطلبانه و اقناعي از كمربند ايمني ايجاد كنند.
سرهنگ حيدري اظهار كرد: در اين طرح نصب 70 تخته بنر آموزشي در سرسراي انتظار شركت هاي مسافري و در پايانه هاي تمام شهرستان ها خطاب به مسافران، نصب برچسب لزوم استفاده از كمربند ايمني توسط مسافر روي پشتي صندلي خودروهاي ناوگان و اعزام تيم هاي مشترك بازديد و آموزش ميداني در دستور كار است.
وي با اشاره به اينكه اجراي اين طرح در آينده نزديك در مورد خودروهاي شخصي نيز اجرا خواهد شد، گفت: رانندگان و مسافران ناوگان عمومي شاهد حضور تيم هاي بازديد كننده در مقابل پاسگاه هاي پليس راه به منظور كنترل وضعيت نصب و آماده بكاري كمربند ايمني مسافران خواهند بود كه در جريان آن راننگان خودروهايي كه از لحاظ كمربند ايمني نقص داشته باشند تذكر كتبي دريافت مي كنند و آنان كه نقصي نداشته و مسافران كمربند بسته باشند مورد تشويق قرار خواهند گرفت.
جانشين پليس راه استان كرمانشاه در ادامه به نقش موثر بستن كمربندي ايمني اشاره كرد و گفت: بررسي آمار قربانيان حوادث رانندگي در سال گذشته نشان مي دهد، حدود 74 درصد از آنان سرنشين خودروها بودند كه علت مرگ 71 درصد از اين فوت شدگان ضربه مغزي بوده كه بستن كمربند ايمني حين حادثه مي توانست تا حدود بسيار زيادي از اين ضربات جلوگيري كند.
**كاهش 13 درصدي تلفات جاده اي در سال 95
باتوجه به فعاليتهاي فرهنگي و آموزشي دستگاه هاي متولي از جمله نيروي انتظامي، ميزان تلفات جاده اي در استان كرمانشاه در سال گذشته كاهش يافته و اين نشان مي دهد كه فرهنگ سازي نقش موثري در اصلاح شيوه هاي رانندگي و كاهش تلفات دارد.
رييس پليس راهور استان كرمانشاه گفت: در سال 95 نسبت به سال 94 تلفات جاده اي استان 6/13 درصد كاهش يافته و در سال 94 از 141 فقره تصادف منجر به فوت، 191 نفر كشته شدند اين در حالي است كه در سال گذشته 135 فقره تصادف منجر به فوت 165 نفر شده است.
سرهنگ فضل الله شيري، با بيان اينكه آمار تصادفات در سال 95 افزايش يافته ولي از شدت آنها كاسته شده افزود: در سال 94 آمار كل تصادف هاي استان سه هزار و 359 فقره و در سال 95 سه هزار و 434 گزارش شده كه روندي افزايشي را نشان مي دهد.
وي با اشاره به اينكه هنوز فرهنگ رانندگي و رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي در استان ضعيف است، گفت: در سال 95، پليس راهور استان كرمانشاه 755 فقره تصادف منجر به جرح و 2 هزار و 544 مورد منجر به خسارت ثبت كرده كه در مقايسه با 717 فقره تصادف جرحي و 2 هزار و 544 فقره منجر به خسارت مالي سال 94 روندي افزايشي نشان مي دهد.
رييس پليس راه استان كرمانشاه، 44 درصد تصادف ها ناشي از عدم توانايي كنترل وسيله نقليه، 21/ 8 درصد ناشي از توجه نكردن به جلو و 14 درصد به علت انحراف به چپ دانست و گفت: در همه اين موارد بي توجهي رانندگان به قوانين راهنمايي و رانندگي و نقش عامل انساني موج مي زند.
وي خستگي و خواب آلودگي، رعايت نكردن سرعت و فاصله مطمئنه، توجه نكردن به شرايط جاده و شرايط جوي آب و هوا، حرف زدن با تلفن همراه، نوشيدن و خوردن حين رانندگي، سبقت غيرمجاز را از مهم ترين عوامل تصادفات در استان دانست.
به گفته سرهنگ شيري، 75 درصد از تصادفات در جاده هاي اصلي، 7/16 درصد در راه هاي فرعي و هشت درصد در راه هاي روستايي استان رخ داده و بيشترين آمار تصادفات در روزهاي پنجشنبه، شهريور ماه و ساعت بين 16 تا 20 ثبت شده كه نشانگر رعايت نكردن قوانين راهنمايي و رانندگي در سفرهاي تفريحي و گردشي است.
اقدام پليس در سال هاي اخير در اجراي طرح هاي ابتكاري مانند پليس مدرسه براي نهادينه شدن فرهنگ آشنايي دانش آموزان با قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي تاثير بسزايي در معطوف شدن اذهان دانش آموزان به اين مقوله داشته و مي طلبد اين طرح با دربرگيري بيشتري همچنان ادامه يابد.
استفاده از ظرفيت تمام رسانه ها به ويژه از شبكه هاي اجتماعي فضاي مجازي هم مي تواند كمك شاياني به تسريع در روند فرهنگ سازي در زمينه قوانين ومقررات راهنميي و رانندگي و شيوه صحيح رانندگي درون و برون شهري داشته باشد.
استان كرمانشاه حدود هشت هزار كيلومتر راه اصلي، فرعي و روستايي دارد كه بخشي از اين راه ها در مناطق كوهستاني و سخت گذر واقع شده و مي طلبد كه رانندگان در عبور از اين مسيرها به قوانين راهنمايي و رانندگي توجه بيشتري داشته باشند.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نويدي ** انتشار دهنده:علي مولوي
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳
كرمانشاه- ايرنا- نقش استفاده از كمربندي ايمني در زمان بروز تصادفات و حوادث رانندگي به اثبات رسيده و براساس مشاهدات عيني و گزارش هاي پليس، شدت صدمات وارده به افرادي كه در زمان بروز حادثه از كمربند ايمني استفاده كرده اند كمتر از افرادي كه از آن استفاده نكرده اند، بوده است.