همدان-ايرنا-دكتر پرويز اذكايي، پژوهشگر تاريخ و فلسفه و چهره ماندگار همدان با وقف كتابخانه تخصصي خود شاخص ترين وقف استان همدان در سالجاري را رقم زد و تبلوري از يك اقدام برجسته فرهنگي در زمينه ترويج فرهنگ وقف را به نمايش گذاشت.

پرويز اذكايي در سال ۱۳۱۸ در همدان زاده شد، تحصيلات خود را در آن شهر و تهران و سپس در دانشگاه منچستر (انگلستان) طي كرد.
اين استاد برجسته كشوري، در رشته‌هاي كتاب شناسي و رجال‌شناسي و تاريخ علم داراي تاليفات متعددي است و بيش از ۴۰۰ عنوان اثر از وي طبع و نشر شده است.
دكتر پرويز اذكايي محقق و نويسنده مطرح كشوري در حوزه تاريخ و فلسفه، در اقدامي تحسين برانگيز به تازگي بيش از 14 هزار جلد كتاب كتابخانه تخصصي خود را وقف كتابخانه مركزي همدان كرده است.
رئيس اداره اوقاف وامور خيريه شهرستان همدان در گفت و گو با ايرنا گفت: از ابتداي سالجاري تاكنون 10 وقف جديد در شهرستان همدان به ثبت رسيده و شاخص‌ترين وقف استان توسط دكتر پرويز اذكايي، صورت گرفته است .
حجت الاسلام علي حسيني خاطرنشان كرد: وقف 14 هزار جلد كتاب توسط دكتر اذكايي براي كتابخانه مركزي همدان شاخص‌ترين وقف امسال است كه ارزش آن بيش از 45 ميليارد ريال برآورد شده است.
وي ادامه داد: دكتر اذكايي يكي از محققان ، مورخان و كتاب شناسان برجسته كشوري است و كتابخانه ايشان حاصل بيش از 50 سال تحقيق و پژوهش وي است كه در اين مجموعه گردآوري شده است.
وي اظهار كرد: انگيزه دكتر اذكايي از وقف همگاني كتابخانه تخصصي خود حفظ اين مجموعه و انتقال آن به نسل آينده و ايجاد امكان استفاده آيندگان از اين مجموعه براي تحقيقات و پژوهش ها است.
حجت الاسلام حسيني تصريح كرد: كتاخانه مركزي به عنوان متولي رسمي اين اقدام، از اين كتب نگهداري و به علاقمندان خدمات دهي خواهد كرد و كار را ادامه دهد و در اين خصوص يك هيات نيز بر حفظ كتاب ها و فرآيند انجام كار و پيشبرد اهداف نظارت مي كنند.
مديركل امور كتابخانه‌هاي عمومي استان همدان نيز در اين خصوص گفت: كتابخانه تحقيقاتي تخصصي دكتر پرويز اذكائي به زودي افتتاح مي شود.
عاطفه زارعي اظهار كرد: اين كتابخانه شامل مجموعه‌اي از كتب و منابع ارزشمندي است كه حاصل زحمات دكتر پرويز اذكائي است كه به تازگي در يك اقدام برجسته فرهنگي وقف كتابخانه مركزي استان همدان شده است.
وي تصريح كرد: در پي اين اقدام، اداره‌كل كتابخانه‌هاي عمومي استان همدان بر آن شد تا بخش ويژه‌اي با عنوان ' كتابخانه تحقيقاتي تخصصي دكتر پرويز اذكائي' در كتابخانه مركزي استان راه اندازي كند تا روزانه مورد استفاده تعداد زيادي از پژوهشگران و محققان مي‌باشد، قرار گيرد.
زارعي با اشاره به اينكه اين مجموعه يكي از غني‌ترين پايگاه‌هاي اطلاعاتي در حوزه تاريخ و فلسفه كشور است خاطرنشان كرد: وجود ساختارهاي حرفه‌اي كتابخانه‌اي، حضور نيروهاي متخصص و متعهد در حوزه كتابداري و امكان جستجوي آنلاين منابع از طريق سامانه مديريت كتابخانه‌هاي عمومي كشور، از ديگر دلايلي است كه منجر به وقف اين مجموعه كتاب و راه‌اندازي بخش ويژه در كتابخانه مركزي استان شد.
مديركل كتابخانه‌هاي عمومي استان همدان اظهار كرد: اين كتابخانه تخصصي در آينده نزديك با حضور مقامات كشوري و استاني افتتاح مي شود.
هم اكنون 111 كتابخانه نهادي، مشاركتي و مستقل با بيش از يك ميليون و 230 هزار كتاب در استان همدان فعال است و حدود 60 هزار و 780 عضو فعال از خدمات امور كتابخانه هاي استان همدان استفاده مي كنند و 3.46 درصد جمعيت استان در كتابخانه ها عضو هستند.
1181/6993
خبرنگار:الهام تدين**انتشار: اكبر بهاروند