سنندج- ايرنا- همزمان با هفته صنايع دستي نخستين نمايشگاه دائمي صنايع دستي و بومي بانه افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا اين نمايشگاه روز جمعه با 12 رشته از هنرهاي دستي هنرمندان بانه اي در محل اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بانه افتتاح شد.
در آيين افتتاح اين نمايشگاه سرپرست اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بانه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: در اين نمايشگاه آثاري از هنرمندان بانه اي در رشته هاي شالبافي، پستك دوزي، معرق كاري، سوخته نگاري، قلاب بافي، سنگ تراشي، نازك كاري، سفالگري، گليم بافي و منبت كاري به نمايش گذاشته شده است.
سعدالله رحيمي خواه افزود: در اين نمايشگاه آثاري از هنرمندان شاخص شهرستان بانه در رشته هاي مختلف صنايع دستي كه در عرصه هاي بين المللي موفق به كسب نشان هاي جهاني و مهر اصالت ملي شدند در معرض ديد علاقه مندان قرار گرفته است.
وي هدف از برگزاري اين نمايشگاه را جذب گردشگران، توجه به صنايع دستي، زنده نگه داشتن آثار هنرمندان شاخص بانه و اشتغال زايي جوانان عنوان كرد و گفت: توجه به صنايع دستي در توليد و اشتغالزايي كه يكي از اهداف شعار سال است، نقش به سزايي دارد.
رحيمي خواه شالبافي و پستك دوزي را از هنرهاي اصيل كردستان خواند و افزود: در اين رشته استادكاران و هنرمندان برجسته اي در بانه فعاليت مي كند كه آثار بسيار زيبايي خلق كرده اند و بسياري از بانوان روستايي نيز در زمينه پستك دوزي و شالبافي فعاليت مي كنند.
وي اظهار كرد: مصطفي فتحي از هنرمندان برجسته و شاخص بانه اي كه بيش از 60 سال در زمينه نازك كاري فعاليت كرده و هم اكنون آثار اين هنرمند در بسياري از خانه ها يافت مي شود در اين نمايشگاه دائمي 2 اثر وي بازسازي شده و در معرض ديد علاقمندان قرار گرفته است.
وي گفت: بسياري از كارها به صورت زنده اين نمايشگاه توليد و به فروش مي رسد.
همزمان با افتتاح اين نمايشگاه دائمي از 14 نفر هنرمندان و استادان پيشكسوت صنايع دستي بانه با اهداي لوح تقدير و جوايز نقدي تجليل شد.
بانه در 242 كيلومتري غرب سنندج مركز استان كردستان واقع شده است.
7469/6108
**خبرنگار: زينب طلايي/ **انتشار دهنده: اميد بهمني
**آگاهي از آخرين اخبار استان كردستان در كانال زير:
@IRNSANANDAJ
https://telegram.me/joinchat.DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg