تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۳

مهاباد- ایرنا- برداشت گیلاس از باغ های اشنویه شهری كه به باغ گیلاس كشور مشهور است، آغاز شد.

فرماندار اشنویه روز شنبه در این خصوص به ایرنا گفت: اشنویه بزرگترین تولید كننده گیلاس آذربایجان غربی است این محصول به استان های داخلی كشور هم ارسال می شود.
اسعد خضری اظهار كرد: در طول 45 روز برداشت گیلاس برای 7 هزار نفر به صورت مستقیم و 3 هزار نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی ایجاد شده است.
وی افزود: آب و هوای متناسب حاصلخیزی خاك و دارا بودن ارتفاع 1470 متر از سطح دریا از دلایلی است كه باعث شده تا مرغوب ترین و متنوع ترین محصول گیلاس در این شهر به عمل آید.
خضری گفت: شفافیت رنگ، طعم و عطر مطبوع كیفیت مطلوب گیلاس اشنویه باعث شده تا این محصول مشتریان زیادی در داخل و خارج كشور پیدا كند.
فرماندار اشنویه افزود: مجموع سطح زیر كشت باغ های گیلاس اشنویه 293 هكتار است و كه از این میزان 148 هكتار بارور و به طور متوسط از هر هكتار 8 تن محصول گیلاس برداشت می شود.
خضری در مورد راهكارهای افزایش تولید گفت: اقدام های جهاد كشاورزی اشنویه با راهكارهای حذف درختان الوده و بیمار و تغذیه باغ ها بر اساس تجزیه برگ و آزمون های خاك و آب را در برنامه كار دارد.
وی اضافه كرد: تولید گیلاس شهرستان اشنویه با احتساب تولید عملكرد در هر هكتار 8 تن و سطح بارور 148 هكتار یكهزار و 221 تن می باشد ولی به دلایل ذكر شده و افت تولید، تولید كل 865 تن برآورد می شود.
گیلاس از جمله درختان مناطق معتدل و سرد به شمار می رود گیلاس مقاوم به سرما است و در مقایسه با سایر درختان میوه هسته دار محصول درختان گیلاس زودتر به مرحله برداشت می رسد.
عمر اقتصادی یك درخت گیلاس در نمونه های مختلف متغیر است اما به طور متوسط 20-30 سال ذكر شده است.
از جمله فواید و خواص درمانی گیلاس می توان به خواص درمانی برای بیماری های قلبی و رماتیسم ودردهای مفصلی به دلیل سرشار بودن گیلاس از آنتی اكسیدان و به دلیل داشتن فلاونوئیدها می توان نام برد.
شهرستان اشنویه پایتخت گیلاس درغرب استان آذربایجان غربی واقع است و بیش از 70 هزار نفر جمعیت دارد.
مهمترین اخبار ایرنای كشور، آذربایجان غربی و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از كانال خبری تلگرام این رسانه به آدرسirnamahabad@ دریافت كنید.
3093**انتشار دهنده: پیمان پاكزاد