تبريز - ايرنا - نماينده ولي فقيه در آذربايجان شرقي و امام جمعه تبريز با اشاره به تهديدها و شبيخون فرهنگي دشمنان عليه نظام اسلامي گفت: جامعه دانشگاهي و دستگاه هاي فرهنگي بايد با اين تهديدها مقابله كنند.

به گزارش ايرنا، حجت الاسلام آل هاشم روز شنبه در ديدار جمعي از جهادگران دانشگاهي استان با وي افزود: اقدام هاي انجام شده براي مقابله با تهديدهاي جنگ نرم كافي نبوده و سازمان‌هاي فرهنگي بايد هماهنگي 100 درصدي براي مقابله با برنامه ريزي‌هاي دشمن براي تهاجم فرهنگي و جنگ نرم داشته باشند.
وي با بيان اينكه بايد شوراي فرهنگ عمومي استان بيش از پيش فعال باشد، اظهار كرد: اين شورا بايد نسبت به فعال تر كردن دستگاه‌هاي فرهنگي استان و آماده تر ساختن اين دستگاه‌ها در مقابل هرگونه تهديدهاي جنگ نرم دشمن آماده كند.
نماينده ولي فقيه در آذربايجان‌شرقي، يادآوري كرد: ترويج و مدگرايي، نااميد كردن جوانان نسبت به آينده و سرنوشت فرد، تضعيف نظام جمهوري اسلامي و نظام ولايي، بدبين كردن جوانان نسبت به مسئولان نظام، ترويج موادمخدر، ترويج فساد و فحشا و سست كردن عقايد جوانان از جمله مهم ترين برنامه‌هاي دشمن براي مقابله با نظام جمهوري اسلامي است.
حجت الاسلام آل هاشم ادامه داد: برنامه‌هاي فرهنگي مدون و به روز براي مقابله با اين تهديدهاي دشمن بايد شكل گيرد تا بتوان در مقابل آن ها آماده بود چرا كه در اين زمينه برنامه‌هاي سنتي در عرصه فرهنگي جوابگو نيست.
وي گفت: در زمان كنوني مهم ترين مشكل جامعه ما در عرصه اقتصادي و فرهنگي است و جهاددانشگاهي با فعاليت‌هايي كه در اين حوزه دارد مي‌تواند موثر و اثرگذار باشد.
امام جمعه تبريز اظهار كرد: جهاد دانشگاهي بايد در اين عرصه نيز در كنار ساير دستگاه‌هاي متولي فرهنگي فعال شده و نسبت به گذشته بيشتر تلاش كند.
حجت‌الاسلام آل هاشم، افزود: در زمينه مسائل و مشكلات اقتصادي هم مي‌توان از طريق مراكز تحقيقاتي و دانشگاهي با سوق دادن سمت و سوي تحقيقات دانشجويان و اساتيد به سمت مسائل اقتصادي اين مشكلات را مرتفع ساخت.
وي يادآوري كرد: اقتصاد از مهم ترين مشكلات جامعه ما بوده و رهبر معظم انقلاب در چند سال اخير در نام گذاري سال‌ها با عناوين مختلف نسبت به اين مسئله اقتصادي و اقتصاد مقاومتي حساسيت نشان داده‌اند.
نماينده ولي فقيه در آذربايجان شرقي اظهار كرد: در اين زمينه با تقويت توليد ملي و افزايش كيفيت توليدات داخلي، گسترش فرهنگ استفاده از توليدات داخلي، مردمي كردن اقتصاد و پرهيز از اقتصاد دولتي، جلوگيري از اسراف در مصرف و خروج از وابستگي به اقتصاد نفتي مي توان قدم هاي موثري را براي عملي كردن اقتصاد مقاومتي و خروج از مشكل اقتصادي برداشت.
حجت‌الاسلام آل هاشم، افزود: جهاددانشگاهي در كنار ساير فعاليت‌هاي ارزشمندي كه در حوزه‌هاي مختلف فرهنگي، علمي، رسانه‌اي و غيره دارد مي تواند در زمينه اقتصاد مقاومتي نيز فعال شده و اقدام هاي موثري انجام دهد.
سرپرست جهاددانشگاهي آذربايجان‌شرقي نيز در اين ديدار با ارائه گزارشي از فعاليت‌هاي اين سازمان در استان گفت: جهاددانشگاهي استان اولين شهداي اقتصاد مقاومتي را در سال 1365 در بمباران دانشكده فني دانشگاه تبريز تقديم انقلاب اسلامي كرده است.
جعفر محسني با اشاره به فرمايشات رهبر معظم انقلاب در ديدار با جهادگران دانشگاهي كشور و ماموريت‌هاي ويژه جهاددانشگاهي افزود: جهاددانشگاهي در حوزه‌هاي مختلف فرهنگي و پژوهشي فعاليت مي كند.
وي يادآوري كرد: جهاددانشگاهي در حوزه آموزش با دارا بودن 9 مركز آموزش‌هاي تخصصي و عمومي در 5 گروه آموزشي با بيش از 400 عنوان دوره آموزشي در سطح تبريز و شهرستان‌هاي اهر، ميانه و مرند و در حوزه مركز آموزش علمي كاربردي با بيش از 500 دانشجو در 12 كدرشته فعاليت مي كند.
سرپرست سازمان جهاددانشگاهي آذربايجان‌شرقي، اظهار كرد: با توجه به تاكيدهاي رهبر معظم انقلاب در خصوص وجود خلاء هاي آموزشي در حوزه آموزش زبان‌هاي خارجي، معاونت آموزشي جهاددانشگاهي با همكاري واحدهاي جهاددانشگاهي كل كشور در حال تدوين و انتشار كتب آموزشي زبان‌هاي خارجي بومي بوده كه آخر سال جاري جهت استفاده در مراكز آموزشي كشور مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
محسني، افزود: حوزه پژوهش و فناوري جهاددانشگاهي در حوزه‌هاي پزشكي و آزمايشگاهي، درمان ناباروري و فناوري‌ انرژي هاي نو فعاليت مي‌كند كه آزمايشگاه اين نهاد در ابتدا به عنوان آزمايشگاه مستضعفان آغاز به كار كرد و اكنون با توسعه خدمات آزمايشگاهي سالانه بيش از 40 هزار نفر از مردم آذربايجان از خدمات آزمايشگاهي اين سازمان بهره مند مي شوند.
وي گفت: مركز درمان ناباروري آذربايجان وابسته به اين سازمان نيز از چند سال گذشته فعاليت‌هاي خود را آغاز كرده است و فعاليت‌هاي چشمگيري را در استان و كشورهاي همسايه از جمله جمهوري آذربايجان و نخجوان دارد.
به گزارش ايرنا سرپرست سازمان جهاددانشگاهي آذربايجان‌شرقي، يادآوري كرد: با تفاهم نامه‌اي كه اخيرا با وزارت بهداشت جمهوري آذربايجان منعقد شده قرار است تمامي بيماران نابارور اين كشور از طريق اين مركز پذيرش و درمان شوند.
محسني با بيان اينكه هم اكنون 22 درصد زوجين كشور درگير مسئله ناباروري هستند، ادامه داد: فعاليت‌هاي اين مركز در استان مي‌تواند در رشد مثبت جمعيت و درمان ناباروري و همچنين افزايش اميد به زندگي در بين زوجين نابارور اثرگذار باشد.
وي با اشاره به فعاليت‌هاي پژوهشكده توسعه و برنامه ريزي جهاددانشگاهي در استان گفت: اين پژوهشكده به عنوان اولين پژوهشكده در حوزه علوم انساني بوده كه در زمينه علوم انساني و اجتماعي در استان به انجام تحقيقات كاربردي و بنيادي مشغول است.
سرپرست سازمان جهاددانشگاهي آذربايجان شرقي به فعاليت‌هاي مركز فناوري و انرژي‌هاي نو معاونت پژوهشي اين نهاد اشاره و اظهار كرد: ساخت پكيچ (بسته) روشنايي قابل حمل، طراحي و ساخت نيروگاه‌هاي خورشيدي، دستگاه‌هاي هات تپ(انشعاب گيري از لوله‌هاي گاز) و دستگاه آب شيرين كن از فعاليت هاي اين مركز است.
خبرنگار: پرويز بابائي ** انتشار دهنده: محمد عزيزي راد
8023/518