مجيد قدمي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در يزد با بيان اينكه آموزش و پرورش استثنايي يك مجموعه پر هزينه است افزود: آمارها نشان مي دهد هزينه يك دانش آموز در مدرسه استثنايي چهار برابر دانش آموز عادي است.
وي خاطر نشان كرد: در نظام جمهوري اسلامي علاوه بر خدمات آموزشي و توانبخشي به دانش آموزان ، برنامه هاي حمايتي به صورت رايگان به آنها ارائه مي شود.
قدمي تعداد مدارس استثنايي در كشور را يكهزار و 570 باب اعلام كرد و گفت: گروه كم توان ذهني بيشترين تعداد دانش اموزان استثنايي را تشكيل مي دهد.
وي مجموع دانش اموزان استثنايي كشور را 130 هزار نفر اعلام و تصريح كرد: با وجود آنكه مدارس استثنايي و امكانات براي حضور اين دسته از دانش آموزان فراهم شده اما برخي خانواده ها معلوليت فرزندان خود را پنهان مي كنند و انها را از خدمات آموزشي محروم مي نمايند كه بايد با فرهنگ سازي اين مشكل رفع شود.
قدمي درباره تعداد دانش آموزان مرزي(ديرآموز) گفت:سالانه 30هزار دانش آموز ديرآموز در كشور شناسايي مي شوند.
دانش آموزان ديرآموز داراي بهره هوشي بين 71تا 85 بوده و با مشكلاتي از جمله مشكل توجه و تمركز، عدم توانايي تعميم يك آموخته جديد به موارد و موقعيتهاي مشابه، مشكلات گفتار و زبان، بيماري جسماني، تب شديد، تشنج و سوء تغذيه و عدم اعتماد به نفس و احساس عدم خود ارزشمندي مواجه هستند.
معاون وزير و رييس سازمان آموزش و پرورش استثنايي با بيان اينكه اين سازمان با كمبود نيروي انساني روبروست افزود: خروجي اين سازمان 2.5 برابر ورودي آن است كه اين كمبود نيرو از طريق آزمون استخدامي رفع مي شود.
نشست مديران مدارس استثنايي استان يزد و شركت در شوراي اداري آموزش و پرورش از جمله برنامه هاي رييس سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور در سفر به استان يزد است.
افزون بر يكهزار دانش اموزان استثنايي در 22 باب مدرسه استان يزد تحصيل مي كنند.
2088/6197 خبرنگار:كبري دانشي**انتشار: محمدحسين فلاح
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴
يزد - ايرنا- معاون وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي از چهار برابر شدن بودجه اين سازمان در دولت يازدهم خبر داد و گفت: يك درصد دانش اموزان كشور را دانش اموزان استثنايي تشكيل مي دهند.