خيابان نمازي و به موازات آن خيابان داريوش(توحيد) مركز خريد و فروش كالاهاي خانگي در شيراز است و در اين دو مكان، خريدار و فروشنده هنگام داد و ستد همچنان بر سر گارانتي كالاها بحث و جدل نافرجام دارند.

گويي در اين مكان و ديگر مناطق اين شهر و ايران،‌ همه دست اندركاران كالاها و خدمات و مردم پذيرفته اند كه موضوعي به نام گارانتي يا ضمانت با بهانه تراشي هاي اغلب فروشندگان چنان بي خاصيت و تهي شده كه گاهي نبودنش بهتر از بودنش است.
البته بي فرجامي بحث در مورد گارانتي، شامل كالاهاي ديگر به ويژه خودروها هم مي شود و بيشتر نمايندگي هاي خدمات پس از فروش خودرو، محل بگو مگو و حتي مرافعه مشتريان و كارمندان نمايندگي هاست.
چند روز پيش يك مشتري كه خودرو خريده بود و اين وسيله گارانتي هم داشت به نمايندگي خدمات پس از فروش مراجعه و اعلام كرد باتري خودرو تركيده است.
نمايندگي فروش و خدمات خودرو،تركيدن باتري را شامل گارانتي نمي دانست و مشتري اعلام مي كرد كه به هرحال نقص فني موجب شده باتري بتركد، ‌حداقل نقص فني را برطرف كنيد.
مسئول نمايندگي خودرو گفت: نقص فني خودرو اگر مربوط به كارخانه باشد شامل گارانتي است و اگر از جانب مشتري باشد، هزينه اش با خود اوست.
مشتري پرسيد: نقص فني از جانب مشتري چه معني مي دهد؟‌
كارمند نمايندگي نهايتا گفت:‌بحث نكنيد گارانتي بي گارانتي اگر مي خواهيد به صورت آزاد هم باتري را به شما مي فروشيم و هم ماشين را با نرخ بازار تعمير مي كنيم.
مشتري ديگري كه سينماي خانگي با گارانتي خريده بود وقتي سه روز از آن استفاده كرد متوجه شد دستگاه ريموت كنترل آن كار نمي كند و مشكل از باتري نيست.
وقتي به نمايندگي مراجعه كرد، فروشنده گفت:‌گارانتي شامل ريموت كنترل نيست،ما هم ريموت نداريم برويد از بازار بخريد، قيمشتش چيزي نيست.
با اينكه چنين بهانه هايي براي عبور از مقوله گارانتي براي مشتري آورده مي شود ولي بازهم هنگامي كه مشتري وارد بازار مي شود، در بيشتر موارد مي پرسد كه فلان كالا و خدمات داراي گارانتي يا تضمين هست يا خير.
بسياري از فروشندگان در پاسخ مي گويند گارانتي دارد و به همين دليل جنس را بايد گران تر بخريد كه به صرفه نيست، جنس بدون گارانتي بخريد كه ارزان تر هم هست، چرا بيهوده پولتان را هدر مي دهيد؟
فروشندگان ديگر، سياهه اي از مواردي كه شامل گارانتي نمي شود تحويل مشتري مي دهند در حالي كه مشتري منتظر بوده فهرست موارد مشمول گارانتي را بشنود و ببيند.
عنوان هاي كلي و قيد و بندداراز مواردي است كه براي كالاهاي مشمول گارانتي گفته يا نوشته مي شود مثل گارانتي شامل مواردي مي شود كه خرابي كالا به تاييد كارشناسان كارخانه برسد.
مي توان گفت مواردي كه مشمول گارانتي نمي شود، بيش از مواردي است كه مشمول اين مقوله مي شود.
نكته ديگر اينكه ممكن است در اين مقوله، بازار غير رسمي و مساله دار رشد كند و برخي فروشندگان با دور زدن گارانتي، ادعا كنند با تلاش هاي پيگير توانسته اند فلان قطعه را پيدا كنند يا سايه گارانتي را بر سر كالايي كه مشمول گارانتي نيست،‌گسترانده اند.
دراين موارد مشتري درمانده ناچار مي شود خارج از روال و زير منت فروشنده، پذيراي اين نوع گارانتي شود.
به نظر مي رسد بهتر است سازمان هاي متولي بدون اينكه پاسخ هاي كلي بدهند،‌روشي هدفمند با قابليت اجرايي براي روشن كردن وضعيت گارانتي كالاها و خدمات تدوين كنند.
اگر چنين روشي قبلا تدوين شده، بررسي كنند كه چرا اجرا نشده و موانع عملياتي شدن آن چه بوده است.
در بازار كالاها و خدمات گارانتي دار، تقريبا مشتري و فروشنده مي دانند كه اين مقوله در بيشتر موارد جنبه تزئيني دارد و احتمال اينكه شكايت ها هم به جايي برسد، اندك است.
راه حل رفع اين مشكل نظرخواهي از فروشنده و خريدار است تا اين ديوار بهانه و بي اعتمادي در مورد گارانتي برداشته شود.
** دبير ايرنا در استان فارس