سبزوار- ايرنا- ورزش هندبال از ديرباز در سبزوار رونق داشته و اين شهرستان يكي از مهدهاي هندبال و از قطبهاي اين رشته ورزشي محسوب مي شود و اميد مي رود با اجراي طرح استعداديابي در آينده اي نزديك تحول بزرگي در هندبال سبزوار رخ دهد.

ورزش هندبال در سبزوار از سال 1348 شكل گرفت و با تاسيس هيات هندبال شهرستان در سال 1353 اين رشته ورزشي فعاليت خود را بطور رسمي آغاز كرد.
برگزاري چند دوره مسابقات جام شهداي هويزه در سال 59 با حضور تيمهاي داخلي، خارجي و همچنين حضور دو تيم سبزواري در ليگ باشگاههاي كشور در دهه 70 بيانگر پيشينه رشته هندبال در اين خطه است.
در دهه 90 نيز هندبال سبزوار با تيمهاي ثامن الحجج و بيتا در ليگ برتر باشگاههاي كشور خوش درخشيد كه ماحصل آن سه عنوان قهرماني متوالي، يك نايب قهرماني و حضور در مسابقات باشگاههاي آسيا و بين المللي است.
همچنين پارسال جشنواره استعداديابي هندبال در سبزوار با حضور مربيان و كارشناسان برگزار شد.

* چهار بازيكن سبزواري در تيم ملي
رئيس هيات هندبال سبزوار به خبرنگار ايرنا گفت: وضعيت كنوني هندبال اين شهرستان مرهون بيش از چهار دهه تلاش پيشكسوتان و مربيان و حفظ و پيشرفت جايگاه هندبال سبزوار منوط به استعداديابي از طريق آموزشگاهها و مدارس است.
احمد بروغني افزود: هم اكنون جهت كشف استعدادهاي ورزشي و پرورش ورزشكاران قهرمان تعامل خوبي بين اداره ورزش و جوانان با هيات هندبال و اداره آموزش پرورش وجود دارد. با مساعدت اداره ورزش و جوانان سالن سربداران با ظرفيت سه هزار نفر با عنوان خانه هندبال در اختيار هيات هندبال قرار گرفت.
وي ادامه داد: تيم بيتا سبزوار با توجه به نخستين سال حضورش در ليگ برتر باشگاههاي كشور با استفاده از بازيكنان بومي و جوان در رده پنجم جدول قرار گرفت و هم اكنون چهار بازيكن بومي سبزواري به اردوي تيم ملي دعوت شده اند كه نقطه عطفي در هندبال اين شهرستان محسوب مي شود.

* كشف استعداد از مدارس
مربي تيم جوانان بيتا سبزوار نيز به خبرنگار ايرنا گفت: پارسال جشنواره بزرگ استعداديابي هندبال در اين شهرستان برگزار و طرح استعداديابي هندبال در مدارس پسرانه اجرا شد.
جواد شعبانپور افزود: علاوه بر استعداديابي در مدارس، طرح فراخوان عمومي نيز منتشر شد تا فرصت شركت همه نونهالان و نوجوانان در طرح استعداديابي فراهم شود.
وي ادامه داد: در مرحله استعداديابي اوليه 500 نفر شركت كردند و با انجام آزمايشهاي مختلف 100 نفر با توانايي بيشتر در اين رشته انتخاب شدند كه دوره هاي آموزشي آنها تابستان آغاز مي شود.
او گفت: استعداديابي و كشف تواناييها در ورزش هندبال با استفاده از متدهاي مختلف پيكرسنجي، روحي رواني، آمادگي جسماني، تكنيكي و تاكتيكي صورت مي گيرد.
اين مدرس هندبال افزود: هم اكنون يك آكادمي و 2 آموزشگاه به همراه موسسه فرهنگي ورزشي بيتا در سبزوار در حوزه وزش هندبال فعاليت مي كنند.
وي ادامه داد: توسعه هندبال نيازمند حمايت مالي است و موسسه فرهنگي ورزشي بيتا به تنهايي نمي تواند هدايت و تامين مالي رده هاي مختلف سني را بر عهده بگيرد. باشگاه بيتا با تمركز بر روي تيمهاي پايه و توجه به بازيكنان بومي در رده بزرگسالان آينده روشني را براي رشته هندبال سبزوار رقم مي زند.
او گفت: لژيونر شدن بازيكنان سبزوار در باشگاههاي مطرح اروپايي از برنامه هاي پنج ساله باشگاه بيتا است كه اميد مي رود با تحقق آن سطح هندبال سبزوار متحول شود.
مربي تيم جوانان بيتا سبزوار افزود: پارسال در مسابقات منطقه شمال كشور با حضور 12 استان تيم هندبال نونهالان سبزوار مقام دوم و تيم نوجوانان آن مقام نخست را كسب كردند. تيم جوانان هندبال نيز در مسابقات باشگاههاي كشور به ميزباني سبزوار قهرمان شد.

* غفلت از استعداديابي هندبال بانوان
رئيس اداره ورزش و جوانان سبزوار نيز گفت: اين اداره با سامان‌دهي، زيرسازي و همكاري با آموزش و پرورش به استعداديابي نوجوانان و نونهالان در رشته هندبال نگاه ويژه اي دارد.
مجيد نصرالله زاده افزود: توسعه هندبال زمينه اشتغالزايي، رونق اقتصادي و ايجاد نشاط عمومي را در بين مردم و به ويژه جوانان سبزوار فراهم مي كند.
وي ادامه داد: بانوان سبزواري نيز استعداد خوبي در رشته هندبال دارند كه توجه به استعداديابي آنها مغفول مانده اما اين برنامه امسال در دستور كار اداره ورزش و جوانان است.
جامعه هندبال سبزوار 315 نفر جمعيت دارد كه از اين تعداد 60 نفر بازيكن در رده نونهالان، 40 نفر نوجوان، 45 نفر ورزشكار رده سني جوانان، 100 نفر بازيكن بزرگسال، 30 نفر مربي، 15 نفر داور و 30 نفر پيشكسوت هستند.
هزار و 300 ورزشكار در قالب 39 هيات ورزشي در حوزه ورزشهاي حرفه اي، قهرماني، بومي، محلي و همگاني در شهرستان سبزوار فعاليت دارند.
خبرنگار: حميد دلاوري هروي **انتشاردهنده: حسين كريم زاده
8145/7500/1858