به گزارش روز سه شنبه ايرنا به نقل از رسانه هاي پاكستان، روز گذشته يك فروند هواپيماي ترابري با محموله 60 تني گياهان دارويي به عنوان بخشي از صادرات افغانستان به هند، در اين كشور به زمين نشست.
ارزش اين محموله 60 تني، حدود پنج ميليون دلار برآورد شده است و مقامات هند و افغانستان اميدوارند كه تعداد پروازهاي ترابري ميان دو كشور در آينده نزديك افزايش يابد.
افغانستان به دليل محصور شدن در خشكي، با مشكلات زيادي براي صادرات و واردات كالا دارد و در شرايط كنوني، بندر كراچي پاكستان، يكي از راه هاي صادرات كالاهاي افغانستان به كشورهاي مختلف است.
پس از آنكه ايران، هند و افغانستان سال گذشته توافقنامه چابهار را امضا كردند، افغانستان اكنون نگاه ويژه به سمت بندر چابهار براي دسترسي به بازارهاي جهاني دارد.
اما درخصوص تجارت ميان افغانستان و هند، مسير زميني از طريق پاكستان كوتاه ترين مسير تجارت بين دو كشور است. به رغم تلاش هاي فراوان افغانستان، اسلام آباد تنها با صادرات يكطرفه كالا از افغانستان به هند از طريق خاك پاكستان موافق است اما اعلام كرده كه اجازه نمي دهد صادرات هند به افغانستان از طريق خاك پاكستان انجام شود. هند و افغانستان به دنبال توسعه تجارت دوجانبه هستند.
علاوه بر اين، گذرگاه هاي مرزي ميان پاكستان و افغانستان از جمله مسئله دارترين گذرگاه هاي مرزي پاكستان با كشورهاي همسايه است و تضميني براي باز بودن گذارگاه هاي مرزي ميان پاكستان و افغانستان در تمام مدت طول سال وجود ندارد و ناآرامي هاي مرزي و نيز وجود گروه هاي شبه نظامي در مرزهاي ميان دو كشور، همواره مشكلات زيادي را براي گذرگاه هاي مرزي ايجاد مي كند و اين گذرگاه ها اغلب بسته است.
به نظر مي رسد با توجه به مشكل مسدود شدن پي در پي گذرگاه هاي مرزي پاكستان و افغانستان به ويژه در يك سال اخير و ايجاد مشكلات فراوان براي كاميون هاي حامل محموله هاي تجاري، هند و افغانستان با شرايط موجود، ديگر مثل گذشته رغبت چنداني به استفاده از مسير زميني پاكستان براي تجارت دوجانبه نداشته باشند هرچند كه تجارت هوايي، هزينه بيشتري را براي دو كشور در بر دارد.
پاكستان روابطي بسيار تنش آلود با هند دارد و روابط اسلام آباد با كابل هم به ويژه در ماه هاي اخير تعريف چنداني ندارد. از اين رو پاكستان تمايلي به تقويت روابط هند و افغانستان ندارد و ايجاد موانع تجاري و ترانزيتي ميان هند و افغانستان را مي توان سنگ اندازي اسلام آباد در مسير تقويت مناسبات كابل و دهلي نو تفسير كرد.
** چابهار، اقتصادي ترين و مطمئن ترين مسير ترانزيت براي افغانستان
'مُزمل شينواري' معاون وزير تجارت افغانستان كه سال گذشته براي شركت در نشستي اقتصادي به اسلام آباد سفر كرده بود، در گفت و گو با خبرنگار ايرنا تاكيد كرد كه بندر چابهار ايران، مطمئن ترين، ارزان ترين و بهترين مسير ترانزيت براي دسترسي افغانستان به كشورهاي جنوب آسيا، كشورهاي حاشيه خليج فارس و آبهاي آزاد است.
وي گفت: افغانستان همواره به دنبال مطمئن ترين و امن ترين مسير براي انجام فعاليت هاي تجاري خود و حمل و نقل كالا است ضمن اينكه دسترسي به كشورهاي جنوب آسيا از جمله هند، از اهميت زيادي براي افغانستان برخوردار است.
شينواري اظهار داشت: اگر دولت اسلام آباد اجازه دسترسي افغانستان به كشورهاي جنوب آسيا از جمله هند را از طريق خاك پاكستان مي داد، مسير پاكستان مي توانست نزديك ترين مسير براي دسترسي افغانستان به كشورهاي جنوب آسيا باشد.
اين مقام اقتصادي افغانستان گفت: پاكستان (به دليل اختلاف هاي شديد با هند) به بهانه هاي مسايل امنيتي، اجازه چنين دسترسي افغانستان به هند را نمي دهد هر چند كه چابهار به دليل نزديك بودن هم به كشورهاي حوزه خليج فارس و هم به كشورهاي جنوب آسيا، گزينه مناسب تري براي افغانستان است.
آساق**1723 - انتشار دهنده:محمدرضا منافي
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵
اسلام آباد - ايرنا - پس از به نتيجه نرسيدن تلاش هاي فراوان افغانستان براي متقاعد كردن پاكستان و استفاده از خاك اين كشور به عنوان مسير زميني تجارت با هند، سرانجام افغانستان و هند ناچار به انتخاب گزينه تجارت هوايي شدند.