سنندج- ايرنا- فرماندار بانه گفت: ظرفيت بانه براي احداث پاساژ تكميل شده و تلاش براي سرمايه گذاري تجاري راه به جاي نمي برد سرمايه گذاران بايد در بخش هاي ديگر براي رونق گردشگري سرمايه گذاري كنند .

به گزارش خبرنگار ايرنا، محمد فلاحي روز سه شنبه در نخستين جلسه ستاد سفرهاي تابستاني بانه كه در سالن جلسات فرمانداري اين شهر برگزار شد، افزود: طبقات بالاي بسياري از پاساژها به صورت انبار و بلا استفاده مانده ظرفيت شهر بانه به لحاظ احداث پاساژ تكميل شده و سرمايه گذاران بايد مسير سرمايه گذاري را تغيير دهند.
وي اضافه كرد: بايد براي جذب گردشگران ظرفيت هاي در بحث گردشگري علاوه بر بحث تجاري در بانه ايجاد كنيم و سرمايه هاي كه از راه تجارت وارد بانه مي شود در امر توليد و گردشگري بكار بگيريم.
فلاحي افزود: در راستاي ايجاد ظرفيت هاي گردشگري در بانه 17 هكتار از اراضي جنگلي بابوس براي ايجاد تفريجگاه به شهرداري واگذار شده و بايد ورودي شهر و كوه بابوس را براي جذب گردشگران آباد كنيم.
وي اظهار كرد: براي اجراي طرح هاي گردشگري تعريف شده طرف قرار داد مشخص شده ومطالعات و مشاوره ان انجام شده است.
فلاحي به موضوع پروژه آربابا لند 'سر زمين شادي هاي آربابا' اشاره كرد و گفت: اين پروژه از ابتدا ناقص اجرا شده و تدابير و برنامه ريزي لازم براي اجرايي كردن آن در نظر گرفته نشده چراكه همزمان 10 فاز پروژه تعريف شده بود كه اجراي همزمان 10 فاز يك پروژه امكان پذير نيست.
وي افزود: براي اجراي درست پروژه بايد پروژه ها را فاز بندي و با برنامه ريزي مناسب اجرا شود.
وي اظهار كرد: در چند ماه اخير چندين جلسه با سرمايه گذار برگزار شده به نظر مي رسد سرمايه گذار قدرت اجراي اين پروژه را ندارد و به زودي در استان با حضور استاندار و سرمايه گذار جلسه براي تصميم گيري نهايي برگزار مي شود.
فلاحي با بيان اينكه پيگيري اين پروژه از طريق قانوني انجام مي شود اضافه كرد: در صورتي كه سرمايه گذار توان اجراي پروژه را نداشته باشد اين پروژه به سرمايه گذاران بانه اي كه قبلا اعلام آمادگي كردند، واگذار مي شود.
وي اظهار كرد: براي پذيرش شبانه مسافرين يك هزار تخت مسافر در بانه وجود دارد و تلاش مي كنيم براي اسكان مسافرين از ظرفيت هاي بخش خصوصي بهره گيري كنيم.
وي اضافه كرد: با ايجاد منطقه ويژه اقتصادي و منطقه آزاد بانه بخش گردشگري شهرستان رونق بيشتري مي گيرد و بخش توليد هم شكوفا مي شود.
اين مسئول ساماندهي جاده هاي شهرستان را از اولويت هاي توسعه بخش گردشگري عنوان كرد و افزود: جاده هاي شهرستان از وضعيت مناسبي برخوردار نيستند بايد جاده بوئين، جاده بانه- سردشت و جاده روستاي ابولحسن ساماندهي شود و ورودي شهر بانه بازسازي و نوسازي شود.
فلاحي اظهار كرد: بحث عمران و گردشگري بايد همگام پيشرفت كند و پروژه هاي در كميته برنامه ريزي در اولويت قرار مي گيرد كه زير ساختي براي اشتغالزايي شهرستان ايجاد كند.
وي افزود: آمار جمعيتي ملاكي براي ارائه پروژه هاي عمراني در روستاها نخواهد بود بلكه ارائه خدمات رفاهي وعمراني در روستاهاي كه اشتغالزايي ايجاد كنند در اولويت قرار مي گيرد.
فرماندار بانه تاكيد كرد: بايد با برنامه ريزي و اجراي پروژه هاي اشتغال زايي بيكاري را كاهش دهيم كه براي تحقق اين امر توسعه بخش كشاورزي در بخش نمشير با توسعه باغات و توليد محصولات زراعي آغاز شده است.
وي توسعه و عمراني شهري شهر بانه را يكي از برنامه هاي رونق بخش گردشگري در بانه عنوان كرد و گفت: براي توسعه بخش گردشگري اعتباراتي از ماده 23 به شهرداري اختصاص يافته است.
سرپرست اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بانه نيز گفت: رويكرد جديد سازمان ميراث فرهنگي و صنايع دستي و گردشگري به عنوان متوالي امر گردشگري اين است كه تمام جاذبه هاي گردشگري در هر نقطه شهرستان به گردشگران معرفي شود.
سعدالله رحيمي خواه افزود: در شرايط فعلي گردشگري بانه گردشگري تجاري است اما با توجه به تغيير شرايط امكان دارد اين شرايط در بانه تغيير كند و پايدار نباشد بايد گردشگري به سمت گردشگري همه مكاني سوق دهيم و گردشگران را به ديدن جاذبه هاي گردشگري دعوت كنيم.
وي اضافه كرد: در راستاي همه مكاني كردن صنعت گردشگري در بانه تسهيلاتي مناسب به افرادي كه طرحي هاي اجرا مي كنند، ارائه مي شود.
رحيمي خواه تصريح كرد: در بانه كارگاه هاي صنايع دستي، طرح خانه هاي سنتي، بازسازي رستوران هاي بين راهي طرح هاي هستند از اين تسهيلات بهره مند مي شود كه اين هدف با همكاري و هماهنگي مسئولين شهرستان امكان پذير است.
وي با اشاره به خدمات ارائه شده به گردشگران در سالهاي قبل گفت: با توجه با خدماتي كه در ايام سفرهاي نوروزي شهر بانه به عنوان هفت شهر برتر ايران در ستاد تسهيلات سفر معرفي شده كه جاي تقدير است.
وي اظهار كرد: در سال گذشته 104 هزار و 574 نفر در هتل هاي، خانه هاي مسافر و مهمانپذيرها اقامت داشتند و در محل هاي اقامت آموزش و پرورش 15 هزار و 470 نفر و در سالن هاي ورزش و خوابگاه ها 23هزار و 500 نفر اقامت داشتند.
سرپرست اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بانه افزود: در ايام سفرهاي نوروزي 416 مورد بازديد از مراكز اقامتي، پذيرايي و دفاتر خدمات مسافرتي انجام شده كه تعدادي از بازيدها در قالب اكيپ هاي مشترك ادارات انجام شده است.
رحيمي خواه به پيك سفرهاي تابستاني اشاره كرد و گفت: با توجه به اينكه در پيك سفرهاي تابستاني امار گردشگران نسبت به سفرهاي نوروزي كمتر است با آرامش خاطر براي جذب و خدمات رساني به مسافرين برنامه ريزي مي كنم.
بانه در 242 كيلومتري غرب سنندج مركز استان كردستان واقع شده است.
7469/ 3020
**خبرنگار: زينب طلايي/ **انتشار دهنده: عبدالله رحماني
**آگاهي از آخرين اخبار استان كردستان در كانال زير:
@IRNSANANDAJ
https://telegram.me/joinchat.DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg