تهران - ایرنا - طی چهار سال اول دولت تدبیر و امید، سازمان تامین اجتماعی، به عنوان بازوی توانمند دولت در تعمیم و گسترش پوشش بیمه‌ای و حمایتی و نیل به توسعه پایدار كه از اهداف اصلی تمامی دولت هاست با اتخاذ رویكردی منطقی تلاش كرد تا در كنار ارائه خدمات مطلوب تر،‌ اقدامات گسترده ای در حوزه بیمه ای داشته باشد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از سازمان تامین اجتماعی، این سازمان با انجام اقداماتی مبنی بر آسان كردن دسترسی مخاطبان به خدمات سازمان با حفظ كرامت انسانی و حقوق شهروندی، نقش مهمی را در تولید ملی، اقتصاد كلان و در نهایت تامین معیشت مردم به ویژه از زمان ابلاغ سیاست‌ های ٢٤ بندی اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری ایفا كرده است.
براساس این گزارش، به همین منظور سازمان تامین اجتماعی در بخش بیمه ای، جهت‌ گیری سازنده ‌ای در پیاده ‌سازی و ترویج این تفكر و فرآیند راهبردی دارد و با طرح‌ ریزی و اجرای طرح های عملیاتی گام‌های مهمی را در تولید گفتمان اقتصاد مقاومتی برداشته است.
تجمیع وصولی و افزایش منابع حاصل از مطالبات سازمان در دوره ركود اقتصادی، یكی از موفقیت های حوزه بیمه ای سازمان تامین اجتماعی در طول دولت یازدهم بوده و همواره و در تمام شرایط سخت در كنار جامعه بیمه شدگان و كارفرمایان بوده و به وظایفش عمل كرده است.
در شرایط سخت اقتصادی و ركود حاكم بر آن كه صاحبان بنگاه های تولیدی نقدینگی لازم برای پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی ندارند ، تامین اجتماعی در سایه كمك و همراهی دو طرفه و درك متقابل و ایجاد حس اعتماد ضمن كمك به ایجاد اشتغال و رفع بیكاری با اخذ تدابیر و تمهیدات مقتضی همچون صدور بخشنامه های راهگشا، تهاتر مطالبات پیمانكاران از وزارتخانه ها، شفاف سازی دستورالعمل ها و اعتمادسازی، وصولی مطالبات سازمان را در دوره پنج ساله افزایش داده است.
بخشودگی جرائم بیمه‌ای كارفرمایان خوش‌ حساب، یكی از مهم ترین فعالیت های حوزه بیمه ای سازمان تامین اجتماعی بوده است كه در دولت تدبیر و امید با هدف حمایت از تولید و رونق فضای كسب‌وكار اجرا شد.
سازمان تامین اجتماعی در راستای افزایش رضایتمندی شركای اجتماعی و به ‌منظور كمك به كارفرمایان بدهكار با اجرایی كردن مصوبه توقف ممنوع ‌الخروج كردن و توقیف ابزار تولید و تجهیزات كارفرمایان مدیون تا پایان برنامه پنجم توسعه، راه را برای توسعه اقدامات تجاری و اقتصادی كارفرمایان گشوده است.
عدم نیاز كارفرمایان كارگاه‌های دارای زیر ١٠٠ نفر متقاضی تسهیلات بانكی به دریافت مفاصا حساب، تعامل و گفتمان با تشكل های كارفرمایان و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وكشاورزی كشور به عنوان شبكه اثر گذار بر اقتصاد مقاومتی، ایجاد امكان تقسیط پرداخت ٤ درصد بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور و اجرای ماده ١٠ قانون تنظیم بخشی از مقررات تسهیل نوسازی صنایع كشور در برنامه پنجم توسعه از دیگر فعالیت های حوزه بیمه ای سازمان تامین اجتماعی در مدت یادشده است.
اجرای بند «و» ماده ٨٠ برنامه پنجم توسعه در خصوص معافیت حق بیمه سهم كارفرما از دیگر اقدامات سازمان تامین اجتماعی است كه بر اساس آئین‌ نامه اجرایی بند «و» ماده (٨٠) قانون برنامه پنج ‌ساله پنجم توسعه، كارفرمایان كارگاه‌های خصوصی و تعاونی كه پس از اعلام نیاز به ادارات كار و امور اجتماعی، نیروی كار جدید را علاوه بر نیروی كار موجود به كار گمارند، از تخفیف حق بیمه سهم كارفرمایی موضوع ماده (٢٨) قانون تامین اجتماعی بابت نیروی كار جدید در طول برنامه پنجم توسعه برخوردار خواهند شد.
طرح نام نویسی متمركز مخاطبان و تخصیص شماره تامین اجتماعی (SSN) در كل كشور به عنوان یكی از مهم ترین برنامه های این سازمان اجرا شد.
ایجاد تسهیلات جهت قراردادهای تحقیقاتی و پژوهشی از دیگر اقدامات سازمان تامین اجتماعی در طول دولت تدبیر و امید است كه در این سازمان اجرا شد.
در خصوص قراردادهای تحقیقاتی و پژوهشی كه با یك یا چند نفر به صورت دسته ‌جمعی (اشخاص حقیقی) منعقد می‌شود و اسامی تمامی افراد در متن قرارداد به عنوان پیمانكار درج شده باشد و عملیات پیمان با تایید واگذارنده كار منحصرا توسط شخص یا اشخاص یادشده انجام شود، مقرر شد شعب سازمان تامین اجتماعی كه در آن پرونده مطالباتی تشكیل می‌شود، بدون اعمال هرگونه ضریب و محاسبه و مطالبه وجهی بابت حق بیمه قرارداد، مفاصاحساب ماده ٣٨ قانون تامین اجتماعی را صادر كنند.
ایجاد تسهیلات قانونی برای شركت ‌های دانش‌ بنیان، بیمه كارفرمایان (اشخاص حقیقی) و مدیران اشخاص حقوقی غیردولتی،قانون معافیت بیمه كارفرمایی كارگاه‌های كشاورزی مشمول نظام صنفی كشاورزی و راه اندازی سامانه ارسال پیامك به كارفرمایان در هیات های تشخیص مطالبات از دیگر اقدامات سازمان تامین اجتماعی در دولت یازدهم است كه می توان به آن اشاره كرد.
تشكیل پرونده فنی الكترونیك بیمه ‌شدگان از دیگر توفیقات سازمان تامین اجتماعی در دولت یازدهم است كه بر این اساس با توجه به افزایش چشمگیر تعداد بیمه‌شدگان و تنوع خدمات قابل ارائه به آنان و لزوم تسریع و تسهیل در ارائه خدمت به مخاطبان، صرفه ‌جویی در هزینه‌ها، حفظ امنیت اطلاعات و اطمینان از نحوه نگهداری مدارك و اسناد دریافتی، تشكیل پرونده فنی الكترونیك بیمه‌شدگان با جدیت در دستور كار این سازمان قرارگرفت.
اكنون پروژه پرونده الكترونیك بیمه شدگان در سطح 59 شعبه این سازمان برای بیمه ‌شدگان جدید عملیاتی شد و مقرر است در آینده نزدیك به تمامی واحدهای اجرائی تعمیم یابد.
همچنین، امكان صدور و پرداخت غیرحضوری (اینترنتی) حق بیمه تمامی بیمه ‌شدگان خاص از جمله صاحبان حرف و مشاغل آزاد، ادامه بیمه به‌ طور اختیاری، رانندگان، باربران، بافندگان قالی و شاغلان صنایع ‌دستی شناسه دار، زنبورداران از سوی سازمان تامین اجتماعی فراهم شده است.
مشاهده اینترنتی سوابق بیمه ‌شدگان با مراجعه به پایگاه اینترنتی سازمان تامین اجتماعی به نشانی www.tamin.ir از خدمات مهم این سازمان است كه در راستای تسهیل دسترسی بیمه‌شدگان به سوابق پرداخت حق بیمه خود و جلوگیری از رفت ‌و آمدها انجام شده است. بیمه شدگان در منزل یا در هر مكانی كه دسترسی به اینترنت داشته باشند می توانند تمامی سوابق پرداخت حق بیمه خود نزد سازمان تأمین اجتماعی را رویت كنند.
واگذاری تعهدات كوتاه ‌مدت به كارفرمایان، حضور نماینده اتاق تعاون در هیات های تجدیدنظر تشخیص مطالبات، ایجاد هیات تجدیدنظر تشخیص مطالبات در تمامی ادارات كل استان‌ها، توسعه و تعمیم گسترش بیمه‌ای (نخبگان و استعدادهای برتر) و اجرای طرح مربوط به محاسبه پرداخت و تمركز مستمری ‌ها و بیمه بیكاری از دیگر اقدامات سازمان تامین اجتماعی در جهت ارتقای خدمات است.
طرح پرونده الكترونیك و ابلاغ الكترونیك احكام مطالباتی نیز از سوی سازمان تامین اجتماعی در دولت یازدهم اجرا شد.
هدف از اجرای پرونده الكترونیك در سراسر كشور، پاسخ‌ دهی به تمامی سؤالات بیمه‌شدگان در تمامی شعبه‌های سازمان تامین اجتماعی است. در فرآیند این پرونده، تمامی اطلاعات فرد بیمه‌شده به صورت الكترونیك ثبت و به دیتاسنتر و یا مركز اطلاعات و داده‌های سازمان منتقل می‌ شود.
پرونده ‌های نام نویسی، مطالباتی و مستمری ‌بگیری در این طرح به صورت الكترونیكی ذخیره می ‌شوند، این طرح فعلا به صورت آزمایشی در چند شعبه تامین اجتماعی در حال اجراست.
به منظور برون سپاری، مكانیزه كردن امور و حركت به ‌سوی تحقق حكمرانی الكترونیك به جهت كاستن زمان پاسخگویی، بهبود انعطاف ‌پذیری، سرعت ارائه خدمات به شركای اجتماعی، افزایش كیفیت ارائه خدمات و كاهش قیمت تمام‌شده خدمات، كارگزاری‌ های رسمی تامین اجتماعی ایجاد و بیش از 175 میلیون خدمت توسط كارگزاری‌ های رسمی تامین اجتماعی در دولت تدبیر و امید انجام شد.
گفتنی است علاوه بر كارگزاری های داخلی، مجوز فعالیت برای ١٢ كارگزاری برون ‌مرزی نیز صادر شد.
كارگزاری‌ های رسمی برون ‌مرزی تامین اجتماعی در كشورهای چین، امارات، عراق، تركیه، ایتالیا، انگلستان، عمان، روسیه، استرالیا، كانادا، سوئد و آمریكا پس از انجام مراحل قانونی و اخذ استعلام‌های لازم و انعقاد قرارداد، تاسیس می ‌شود.
از دیگر فعالیت های سازمان تامین اجتماعی در حوزه بیمه ای در دولت تدبیر و امید می توان به معافیت حق بیمه سهم كارفرما در كارگاه‌های تولیدی و صنعتی، تجمیع، تنقیح، روان سازی و تلخیص ضوابط، بخشنامه‌ها و دستورالعمل های حوزه امور فنی بیمه‌شدگان و كاهش زمان تعیین بدهی كارفرمایان به 6 ماه در سال (صدور بیلان ٢ بار در سال) ارسال و ابلاغ احكام مطالباتی از طریق صندوق پست الكترونیكی اشاره كرد.
همكاری و تعاملات موثر و كارآمد با نهادها و مراجع سیاستگذار كلان كشور گسترش یافته است. براین اساس با توجه به تاثیر گذاری تصمیمات متخذه از سوی دولت، مجلس در اهداف، سیاست ها و برنامه های سازمان، به منظور ایجاد هماهنگی و هم سویی در راهبردهای بلند مدت حوزه تامین اجتماعی و حفظ ثبات و پایداری سازمان و همچنین فراهم نمودن زمینه های ارائه خدمات مطلوب به مخاطبان، تعاملات سازنده ای با نهادهای یادشده صورت پذیرفته است.
سازمان تامین اجتماعی اكنون بیش از 42 میلیون نفر از اقشار گوناگون مردم شامل بیمه شدگان و بازنشستگان و اعضای خانواده آنان را تحت پوشش قرار داده است.
خدمات سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر به بیش از 14 میلیون نفر بیمه شده اصلی و افراد خانواده شان، سه میلیون مستمری بگیر و اعضای خانواده كه در مجموع به بیش از 5 میلیون نفر می رسند و تمامی ابعاد زندگی و معیشت آنان متاثر از فعالیت های سازمان است، همچنین كارفرمایان و مدیران بیش از یك میلیون و 500 هزار كارگاه و واحد تولیدی كشور نیز با سازمان در ارتباط هستند.
مطابق اصل 29 قانون اساسی، برخورداری از تامین اجتماعی حق همگانی است و سازمان تامین اجتماعی نیز در راستای اجرای این اصل از قانون اساسی خدمات گسترده ای را شامل 18 مزیت برای شرایط مختلف از قبیل بیماری، سالمندی، بارداری، بیكاری و از كار افتادگی به بیش از نیمی از جمعیت كشور ارائه می دهد.
سازمان تامین اجتماعی در سراسر كشور دارای مراكز مختلف بیمه ای و درمانی است، 356 بیمارستان و درمانگاه تامین اجتماعی بخش قابل توجهی از خدمات درمانی مورد نیاز بیمه شدگان را به صورت رایگان تامین می كند و علاوه بر این تقریبا تمامی بیمارستان ها و درمانگاه های كشور اعم از مراكز دولتی و خیریه و خصوصی و همچنین آزمایشگاه ها، داروخانه ها و مطب پزشكان با سازمان تامین اجتماعی طرف قرارداد هستند و بخش اعظم هزینه درمانی بیمه شدگان و بازنشستگان مراجعه كننده به این مراكز نیز توسط این سازمان پرداخت می شود.
بخش بیمه ای سازمان تامین اجتماعی دارای 480 شعبه در سراسر كشور است و خدمات بیمه ای گسترده این سازمان از طریق این واحدها به جامعه تحت پوشش ارائه می شود، همچنین برای تسهیل امور و دسترسی آسان تر مردم به سازمان شعب اقماری و كارگزاری های سازمان نیز به عنوان واحدهای وابسته به شعب مشغول به فعالیت هستند.
اجتمام**7268**1776
خبرنگار: مهناز بیرانوند** انتشار: لیلا خطیب زاده
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej