اهواز - ايرنا - معاون هماهنگي امور عمراني استاندار خوزستان با اشاره به تامين 3.6 هزار ميليارد ريال براي خط يك متروي اهواز در سال جاري گفت: تفاهم نامه اجراي خط 2 قطارشهري اهواز با قرارگاه خاتم مبادله مي شود.

فرامند هاشمي زاده در گفت وگوي اختصاصي با ايرنا با اشاره به اينكه مشكل اعتباري اين طرح در حال حاضر مرتفع شده اظهار كرد: 600 ميليارد ريال از اعتبار پارسال متروي اهواز، هم اكنون از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي تزريق شده است.
وي اظهار كرد: سه هزار ميليارد ريال نيز اوراق قرضه براي متروي اهواز مصوب شده كه قرار است توسط بانك تعاون منتشر شود، كه اين اوراق در صورت فعال شدن پيمانكار و رضايتمندي از پيشرفت كار منتشر مي شود.
هاشمي زاده تاكيد كرد: به صورت همزمان قول مساعد خندان دل معاون وزير كشور مبني بر فروش اوراق مشاركت براي متروي اهواز در حال پيگيري است و تلاش مي كنيم كه از سفارش يك هزار واگن در كشور نيز اختصاص سهمي براي متروي اهواز را محقق كنيم.
وي گفت: قطارشهري اهواز بعد از وقفه چند ماهه اي كه در اثر اختلاف كارفرما و پيمانكار بوجود آمده بود، از سه ماه پيش دوباره فعال شده است.
هاشمي زاده افزود: هم اكنون عمليات اجرايي ريل گذاري در تونل ميدان فرودگاه آغاز شده كه به سمت ايستگاه چهارشير ادامه مي يابد.
وي ادامه داد: دستگاه تونل زني (TBM) نيز در حال آماده سازي است و حفاري تونل دوم در خيابان نادري كه از زير رودخانه كارون عبور مي كند، در حال اجراست.

*انتخاب پيمانكار دوم براي متروي اهواز
معاون استاندار خوزستان همچنين گفت: تفاهم نامه اجراي خط 2 متروي اهواز نيز بين قرارگاه خاتم و سازمان قطارشهري در حال مبادله است كه يكي از بندهاي اين تفاهم نامه كمك به تسريع خط يك متروي اهواز است.
وي درباره گزينه خلع يد پيمانكار فعلي متروي اهواز (كيسون) كه پيش از اين مطرح بود نيز اظهار كرد: قرارگاه خاتم همزمان با شركت كيسون در اين طرح مشغول به كار مي شود و در صورت ادامه كم كاري هاي كيسون، جايگزين آن مي شود.
هاشمي زاده ضمن ابراز نارضايتي از پيشرفت طرح مترو در ماه هاي اخير گفت: با توجه به تزريق اعتبار، انتظار ما اين بوده كه كار با سرعت بيشتري انجام شود زيرا بهانه نبود نقدينگي حل شده است.
وي با اشاره به برنامه زمانبندي جديد براي افتتاح مرحله اول طرح متروي اهواز اظهار كرد: تمام اقدامات تعريف شده و به تاييد شركت كيسون نيز رسيده است كه بايد بر اساس آن اجرا شود.
هاشمي زاده افزود: مرحله نخست طرح (ميدان فرودگاه تا مصلا) قرار بود در مرداد ماه به بهره برداري برسد اما بر اساس زمان بندي جديد تا دي ماه امسال بايد به بهره برداري برسد.
وي تصريح كرد: در صورت تعلل در كار و عملي نشدن تعهدات پيمانكار، مجبور مي شويم روش ديگري را در پيش بگيريم.
هاشمي زاده در ادامه درباره مهلت تعيين شده از سوي خندان دل معاون عمراني وزير كشور براي حل اختلافات پيمانكار و كارفرما اظهار كرد: وي منتظر است كه عملكرد پيمانكار را در اين مدت ببيند، كه در صورت نارضايتي خلع يد پيمانكار دوباره در دستوركار قرار مي گيرد.
بر اساس اين گزارش، خط يك قطار شهري اهواز به طول 23 كيلومتر مسير زرگان تا بقايي را شامل مي شود.
مجري متروي اهواز شركت چيني كيسون است كه در سال 1385 كار را تحويل گرفت و قرار بود آن را پنج ساله به اتمام برساند اما اين طرح اكنون تنها 27 درصد پيشرفت دارد و به گفته مسئولان در 2 سال گذشته پيشرفت كار تقريبا صفر بوده و كارگاه نيز تعطيل بوده است.
در جلسه اي كه مرداد 94 براي بررسي وضعيت مترو با حضور خندان دل معاون عمراني وزير كشور در استانداري برگزار شد، نارضايتي مسئولان خوزستان و معاون عمراني وزير كشور از پيشرفت متروي اهواز به حدي بوده كه مرداد 94 مسئولان، اعلام كردند كه قصد دارند شركت كيسون پيمانكار اين طرح را خلع يد كنند.
خندان دل در سفر 24 فروردين 96 به اهواز نيز مهلت يك ماهه اي براي حل اختلافات پيمانكار و كارفرما تعيين كرده بود.
آخرين وعده براي راه اندازي متروي اهواز آبان 94 و بعد از آن نيمه 96 اعلام شده و قرار بود فاز نخست آن (شش ايستگاه ميدان فرودگاه تا مصلا) به بهره برداري برسد.
نوبخت رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور نيز اسفند 95 در سفر به خوزستان اعلام كرد: دولت براي اتمام طرح متروي اهواز 600 ميليارد ريال اعتبار تخصيص داد تا بر اساس تعهدات مسئولان اجرايي مترو اين پروژه ظرف 10 ماه آينده به بهره برداري برسد.
خط 2 قطار شهري اهواز نيز با 20 كيلومتر طول و 21 ايستگاه از شمال منطقه كيانپارس تا جنوب شرق اهواز (دانشگاه نفت) امتداد مي يابد. كليات اين خط در سال 1388 در شوراي عالي ترافيك تصويب و فاز مطالعات آن از سال 1390 آغاز شده است.

7151/6002
خبرنگار: نادره وائلي زاده**انتشاردهنده : كبري آقازري