تهران- ایرنا- یك كارشناس اقتصادی معتقد است: ادغام موسسه های مالی، افزایش اعتماد مردم را به دنبال دارد زیرا امروز مردم به ثبات نهادهای بزرگ پولی بیشتر از نهادی كوچك اطمینان دارند.

«هادی حق شناس» امروز(شنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: ادغام موسسه های كوچك مالی می تواند هزینه های آنها را كاهش دهد. ضمن آنكه ادغام در موسسه های بزرگ مانند بانك هایی كه نام آنها سال ها برای مردم آشناست، موجب دلگرمی سپرده گذاران می شود.
وی با بیان اینكه اعتماد مردم به نام بانك یك سرمایه اجتماعی به شمار می رود، گفت: هزینه های جاری و عملیاتی موسسه های كوچك پولی و مالی كه ممكن است 300 تا 400 شعبه در كشور داشته باشند بر اثر ادغام با بانك ها به طور چشمگیری كاهش می یابد.
حق شناس ادامه داد: امروزه در دنیا موسسه های پولی هم ادغام می شوند كه این به نفع نظام پولی است.
كارشناس اقتصادی درباره بی اعتمادی نسبت به موسسه های خرد در كشور افزود: ادغام، هزینه ها را كاهش و اعتماد مردم را افزایش می دهد. همچنین این اقدام در بلندمدت به ایجاد برند منجر می شود.
به گزارش ایرنا، اكنون 35 بانك ایرانی و خارجی با بیش از 21 هزار و 500 شعبه زیر نظر بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران فعالیت می كنند كه 34 مورد آن ایرانی و یك بانك، خارجی است.
بانك مركزی برای رفع بخشی از مشكل بانك ها و موسسه های اعتباری، سیاست ادغام را در دستور كار قرار داده است تا از این طریق نسبت كفایت سرمایه آنها را بهبود بخشد.
نسبت كفایت سرمایه، یك معیار كلیدی برای سنجش سلامت مالی بانك ها محسوب می شود به طوری كه هر چقدر، نسبت كفایت سرمایه در سطح بالایی باشد، هم شرایط بانك عامل برای جذب منابع و سپرده، مساعدتر خواهد شد و هم اینكه سپرده گذاران، با تضمین قوی تر و ریسك كمتر، در مقایسه با سایر بانك، روبرو هستند.
بانك مركزی با ابلاغ استانداردهای بین المللی «بال 2 » به شبكه بانكی، گامی برای مدیریت بهتر ریسك در بنگاه های پولی برداشته است.
هفته گذشته استانداردهای بال2 (بازل2) به بانك ها ابلاغ شد و برای عملیاتی و اجرایی كردن آن به بانك ها پنج سال مهلت دادیم. استاندارد بال2 به طور قطع علاوه بر سلامت و ثبات مالی بانك ها، به ارتقای شفافیت بانك ها كمك می كند.
استاندارد بال2 در شبكه بانكی نسبت كفایت سرمایه را از عدد 8 به 15.5 ارتقاء می دهد. این برنامه تا سال 1402 در همه بانك های كشور اجرا می شود.
پیش از این «ولی اله سیف» رئیس كل بانك مركزی میزان كفایت سرمایه مورد نظر بانك مركزی را هشت درصد اعلام كرده و از بانك ها خواسته بود برای رسیدن به این عدد تلاش كنند.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**9123*1961* مصاحبه: زهره دریغ گفتار* انتشار: مریم مسعود