تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷

پكن - ایرنا - به دنبال بارندگی های شدید روزهای اخیر در چین كه رانش زمین در صبح امروز (شنبه) در منطقه جنوب غربی این كشور را در پی داشت، شمار ناپدیدشدگان به 141 نفر افزایش یافت.

به گزارش ایرنا و بر اساس اعلام رسانه های چین ریزش كوه و رانش زمین ساعت 6:00 صبح امروز (به وقت محلی) در منطقه «شین مو» در استان سیچوان رخ داده است.
گزارش های اولیه از مفقود شدن 100 نفر حكایت داشت اما شین هوا خبرگزاری رسمی چین ساعتی پیش اعلام كرد كه بر اثر این حادثه 46 منزل مسكونی با ساكنان آن زیر گل و لای و تخته سنگ ها به دام افتاده و شمار مفقود شدگان به 141 نفر افزایش یافته است.
مقامات محلی از اعزام 500 امدادگر به منطقه خبر داده اند و «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین دستور فوری رسیدگی به حادثه دیدگان و نجات مصدومان را صادر كرده است.
در تصاویری كه از عملیات امداد منتشر شده خودروهای امدادی دیده می‌شوند كه تلاش دارند تخته سنگ‌های بزرگی را برای نجات مصدومان جابجا كنند.
شین هوا خبرگزاری رسمی چین گزارش كرده كه بر اثر این رانش محدوده‌ای حدود 2 كیلومتر از كناره رودخانه و 1.6 كیلومتر از مسیر جاده به طور كامل تخریب شده و همین موضوع باعث افزایش تلفات انسانی شده است.
همچنین گزارش شده كه ماموران تیم نجات از طناب‌هایی برای جابجا كردن تخته سنگ ها و صخره‌های بزرگ استفاده می‌كنند و دهها نفر از اعضای تیم نجات در حال جستجو در زیر آوارها برای یافتن بازماندگان احتمالی این حادثه می‌باشند.
رانش زمین در مناطق كوهستانی چین سابقه طولانی دارد و این پدیده طبیعی معمولا بعد از باران‌های شدید موسمی تشدید هم می‌شود.
این بخش از منطقه سیچوان به دلیل قرار گرفتن در منطقه كوهستانی شرایط ویژه ای دارد و به خاطر بارش باران و سیل بسیاری از راه های منتهی به این منطقه مسدود شده است.
تلویزیون چین نیز با پخش تصاویر مربوط به این حادثه، گزارش كرد كه ریزش یك كوه، خانه های قرار گرفته در مسیر خود را به طور كامل مدفون كرده است.
سازمان هواشناسی و اداره مهار سیل و پیشگیری از بلایای طبیعی چین نیز طی روزهای گذشته با اعلام وضعیت هشدار، نسبت به بارندگی های شدید هشدار داده بود.
سال گذشته و در چنین روزهایی علاوه بر كشته شدن دهها نفر در مناطق مختلف چین بر اثر جاری شدن سیل، رانش زمین نیز 35 نفر را به كام مرگ فرستاد.
در ماه اكتبر سال گذشته نیز طی حادثه رانش زمین در شرق چین دستكم 8 نفر جان خود را از دست دادند و در دسامبر سال 2015، بیش از 70 نفر در حادثه رانش زمین در مركز تجاری «شن جن» واقع در جنوب چین كشته شدند.
یكی از مرگبارترین حوادث مربوط به رانش ‌زمین در سال 1991 رخ داد كه طی آن 216 نفر در استان «یون نان» واقع در جنوب غربی چین جان خود را از دست دادند.
بارش باران همه ساله در ماه های مه، ژوئن و ژوئیه (اردیبهشت تا مرداد) خسارات مالی و جانی زیادی به بخش های جنوبی چین وارد می كند.
شدیدترین بلایای طبیعی چند دهه گذشته، جاری شدن سیل در نواحی جنوبی چین در سال 1998 میلادی است كه بر اثر آن حدود چهار هزار نفر كشته شدند.
آساق**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی