تهران – ایرنا - دبیرخانه كمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن كریم گزارشی از هنرنمایی قاریان ایرانی در برنامه های خارج از كشور ارائه كرد.

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از دبیرخانه كمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن كریم، گروه اعزامی به كشور عراق را جواد رفعتی، سید محمد شاهرخی و امین رئوف تشكیل می دهند كه این قاریان ضمن تلاوت قرآن در اماكن مقدسی همچون حرم امیرمومنان(ع)، مسجد كوفه و كربلای معلی، در یك برنامه رادیویی به اجرای تلاوت پرداخته و در مراسم جزء خوانی در دارالقرآن امام هادی(ع) شركت كردند.

** اجرای مدیحه سرایی در تایلند و میانمار
تلاوت قرآن و اجرای قطعات متنوع و زیبای مدیحه سرایی در مراكز دینی و مذهبی و مساجد بانكوك (پایتخت تایلند) و ایالت‌های مجاور آن و نیز شهر ماندلی در كشور میانمار در حال برگزاری است و گروه مدیحه سرایی مشكوة در شب های قدر به تلاوت آیات الهی و اجرای تواشیح در تایلند و میانمار پرداختند.
این برنامه ها همچنین در شب‌های قدر و در محل رایزنی فرهنگی كشورمان با حضور ایرانیان مقیم و جمعی از مسلمانان كشورهای دیگر برپا شد كه از جمله می توان به اجرای برنامه در مسجد صاحب‌الزمان در ایالت پراتوم تانی تایلند و مساجد كمال ‌الاسلام، امام علی (ع) بانكوك، جامع‌السعادات، الهدی بانكوك، علی النورین (ایالت آیوتایا)، مركز نمایندگی جامعة المصطفی در تایلند اشاره كرد.
از دیگر برنامه های اجرا شده توسط این گروه خوزستانی می توان به بزرگداشت روز جهانی قدس در هتل میراث بانكوك، مسجد هارون و شركت در نماز جمعه این مسجد و همچنین اجرای برنامه در مساجد شیعیان و اهل سنت میانمار اشاره كرد.

** مدح رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در نماز جمعه فیلیپین
گروه تواشیح «الوارثین» اعزامی از كشورمان در نماز جمعه مسجد آبی مانیل، قطعاتی را در بیان اسماء الحسنی پروردگار و مدح رسول خدا (ص) اجرا كردند.
مراسم نماز جمعه مسجد آبی واقع در منطقه مسلمان نشین مهلیكا مانیل با حضور محمد جعفری‌ملك رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و گروه تواشیح الوارثین قطعاتی را اجرا كردند.

** مدیحه سرایی در آفریقای جنوبی
گروه مدیحه سرایی باقرالعلوم(علیه السلام) متشكل از سید معین موسوی، مجتبی عباسی، محمدعلی ناصری و كاظم آذرپیرا در شهرهای مختلف آفریقای جنوبی به اجرای برنامه پرداختند.
گروه باقرالعلوم خوزستان در سفر خود به آفریقای جنوبی، آیاتی از كلام‌الله مجید در جمع نمازگزاران مسجد مجمتع فرهنگی آموزشی ابوبكر منطقه لودیم شهر پرتوریا، قرائت و به اجرای قطعات مدیحه سرایی پرداختند و با حضور در مركز اسلامی رسولی سنتر در منطقه راسلو از این مركز اسلامی و امكانات آن بازدید كردند.
این گروه، ضمن حضور در استودیو رادیو «الانصار» وابسته به بنیاد اسلامی الانصار در شهر ساحلی دوربان در جنوب آفریقای جنوبی به ضبط صوتی نوای كلام‌الله مجید و تواشیح پرداختند.
از دیگر برنامه های این گروه می‌توان به اجرای برنامه در محفل قرآنی مسجد الاسلام ژوهانسبورگ، نماز جمعه مسجد الرحمن یكی از معتبرترین و پرمخاطب ترین مساجد پرتوریا و محل رایزنی جمهوری اسلامی در آفریقای جنوبی اشاره كرد.

** گروه مدیحه سرایی فدك الزهراء در تانزانیا
گروه فدك الزهراء كه از مشهد به زنگبار یكی از جزایر تانزانیا اعزام شده است، در دانشكده زبان‌های خارجی بوینی به اجرای برنامه های قرآنی و مدیحه سرایی پرداخت.
همخوانی قرآن و اجرای مدیح سرایی به ویژه تواشیح اسماء الحسنی، توسط این گروه مورد استقبال گسترده دانشجویان روزه‌دار در دانشكده بوینی قرار گرفت.
گروه فدك الزهراء همچنین در مسجد اهل سنت شهر سنگی زنگبار(مسجد بوینی) حضور یافت و اجرای آنان تحسین نمازگزاران مسجد را به دنبال داشت.
اجرای قطعاتی در مدح امام علی و امام رضا(علیهما السلام) در مسجد حجت‌الاسلام كه از مساجد شیعیان این شهر است، قرائت سوره‌های وارده در شب بیست‌ وسوم ماه رمضان و همخوانی اسماء الحسنی از دیگر برنامه‌های گروه در زنگبار بود.

** اظهار ارادت شیعیان كشمیر و سرینگر به رهبر انقلاب
علی‌اكبركاظمی قاری ممتاز كشورمان پس در شهر دهرادون در 250 كیلومتری دهلی دعوت شده بود كه همزمان با دو قاری از مصر برای برنامه های جانبی نمایشگاه قرآن حضور پیدا كرد كه به رغم حضور دو قاری مصری، تلاوت های قاریان ایرانی مورد توجه طیف‌های مختلف مذهبی از اهل تسنن گرفته تا هندو و سیك قرار گرفت، به طوری كه در دو ساعت پنج مرتبه به درخواست مردم به تلاوت پرداخت.
كاظمی پس از بازگشت از دهرادون عازم ایالت كشمیر و شهر سرینیگر شد. از نكات جالب این منطقه علاقه شیعیان آن به رهبر معظم انقلاب و جمهوری اسلامی ایران است، به گونه ای كه در منزل آنان عكس مقام معظم رهبری و حضرت امام(ره) دیده می شود.
در مناطق شیعه نشین این تصاویر را در كوچه ها و خیابان ها و معابر می‌توان مشاهده نمود و مردم این منطقه برای قاریان ایرانی احترام بسیاری قائل هستند و آنها را نماینده مقام معظم رهبری می دانند.

** كارگاه آموزشی قرائت در ساحل عاج
نائبعلی عبداللهی قاری اعزامی به كشور ساحل عاج نیز به اجرای برنامه می پردازد. تلاوت در شب های قدر در مساجد مختلف و در محل رایزنی جمهوری اسلامی ایران و اجرای كارگاه آموزشی قرائت قرآن و اذان در مدرسه المصطفی برای دانش آموزان ساحل عاجی از جمله فعالیت های تبلیغی قاری اعزامی كشورمان است.
ساحل عاج كشوری است در غرب آفریفا، پایتخت آن یاموسوكرو است و جمعیت این كشور حدود 24 میلیون نفر است كه 39 درصد از مردم این كشور مسلمان و 33 درصد مسیحی هستند.
به گزارش ایرنا هفته گذشته نیز دبیرخانه كمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن كریم گزارشی از برنامه های اجرا شده توسط قاریان اعزامی به كشورهای سوریه، روسیه، هند، چین، تركیه و آفریقای جنوبی و زامبیا ارائه كرد.
این دبیرخانه در روزهای آغازین ماه مبارك رمضان از اعزام 80 قاری، حافظ و گروه های تواشیح به 20 كشور خبر داده بود.
سیاستگذاری ها در حوزه اعزام های تبلیغی خارجی در كمیته اعزام و دعوت از قاریان انجام و توسط مركز بین المللی تبلیغ در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همكاری رایزنی های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اجرایی می شود.
دبیرخانه كمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن كریم وابسته به شورای عالی قرآن است كه در سال 1370 به دنبال فرمان مقام معظم رهبری تاسیس شد تا ضمن ساماندهی امور مربوط به اعزام اساتید و قاریان ایرانی به خارج از كشور جهت اجرای برنامه های تبلیغی و حضور در مسابقات بین المللی، از اساتید و قاریان غیر ایرانی به داخل كشور نیز دعوت كند.
فراهنگ**1003** 1823 دریافت: محمدرضا جعفرملك * انتشار: طاهره نبی اللهی