اردبيل - ايرنا - مدير جهاد كشاورزي پارس آباد مغان گفت: انتظار توليد اقتصادي از مزرعه اي كه كاه و كلش آن آنش زده شود بي مورد است.

علي اكبر حسنيان روز يكشنبه با اشاره به مشكلات به وجود آمده از آتش زدن بقاياي محصولات و وارد آمدن خسارات جبران ناپذير آن از كشاورزان منطقه خواست پس از برداشت از آتش زدن بقاياي گياهي پرهيز كنند ، در غير اينصورت از چنين مزارع خود انتظار توليد اقتصادي نبايد داشته باشند.
وي از جمله روش هاي متداول در حذف بقاياي گياهي مزارع را سوزاندن باقيمانده محصولات پس از برداشت دانست كه اثرات سوء فراواني به دنبال دارد كه از آن جمله مي توان به از بين رفتن عناصر ضروري به ويژه عناصر ريز مغذي ، كاهش حاصلخيزي و افزايش درصد فرسايش خاك اشاره كرد.
وي بيان كرد: پس از سوزاندن مزرعه مواد آلي به سرعت به عناصري مانند ازت، فسفر، پتاس، كلسيم و منيزيم تبديل مي شوند كه اين عناصر از طريق شست و شو و فرسايش خاك از دست مي روند و از ديگر اثرات مضر سوزاندن بقاياي گياهي به هم خوردن چرخه زندگي حشرات مفيد و از بين رفتن ميكروارگانيسم هاي زنده مانند باكتري ها، قارچ ها، انواع كرم ها و كنه هاي مفيد در خاك است.
او اظهار كرد: وجود ميكرواورگانيسم ها در خاك هاي زراعي براي توليد محصول بسيار ضروري است به طوري كه با كاهش جمعيت آن از ميزان عملكرد محصول نيز تا حد زيادي كاسته مي شود.
به گزارش ايرنا از روابط عمومي جهاد كشاورزي اردبيل ،وي گفت: مقدار ماده آلي در بيش از 60 درصد خاك هاي زير كشت ايران كمتر از يك درصد و در بخش قابل توجهي از آنها كمتر از نيم درصد است كه اين خود محدوديتي است كه اثرات مضر آتش زدن را مشهودتر مي كند.
وي تشريح كرد: در خاك هايي كه ميزان ماده آلي ناچيز دارنددر عوض با افزايش ميزان پارامترهايي نظير PH كربنات كلسيم و املاح كه از نظر تغذيه گياهي بسيار مهم هستند كاهش پيدا مي كند و استفاده بعضي از عناصر غذايي نظير فسفر، آهن و روي براي گياه دارند، از طرف ديگر با سوزاندن بقاياي گياهي دامنه تاثير حرارت سطحي تا عمق 2.5 تا 5 سانتي متري ادامه مي يابد كه شامل اكثر تبادلات گازي و عناصر آلي و ميكروارگانيسم ها در اين محدوده بوده است.
پارس آباد مغان در شمال اردبيل قرار دارد.
خبرنگار: گيتي طالبي ** انتشار دهنده: سيفعلي موسي زاده
6018/6016