تهران - ايرنا - مجري خط قرآني واضح گفت: توليد اين فونت قرآني به منظور آشنايي قشرهاي مختلف مردم با كتاب الهي در حوزه روخواني و روانخواني است.

وحيد عزيزي نژاد روز يكشنبه در گفت وگو با خبرنگار معارف ايرنا افزود: هدف ما از اجراي اين طرح آموزش قرآن خواني تا آخرين لايه هاي نفوذ در ميان مردم است و شامل دانش آموزان و تمام كساني مي شود كه تاكنون نتوانسته اند روخواني و روانخواني قرآن را فرا گيرند.
وي ادامه داد: با اين فونت قرآني، تمام مردم مي توانند به خوبي قرآن را ياد بگيرند، از اين رو معتقدم خط قرآن براي آموزش سهم بسيار مهمي دارد.
عزيزي نژاد در پاسخ به اين سوال كه آيا خط قرآني واضح با هنرنمايي خوشنويسان يا طرح ترويج كتابت قرآن كريم به رسم الخط مفاخر ملي منافاتي ندارد، اظهار داشت: خوشنويساني كه از هنر خود براي خوشنويسي قرآن استفاده مي كنند و همچنين طرح ترويج كتابت قرآن كه در مجلس شوراي اسلامي مطرح است، داراي مخاطباني خاص هستند.
وي افزود: اين مخاطبان شامل قشرهايي از جامعه قرآني هستند كه شايد بتوان گفت پنج تا 10 درصد از مخاطبان را تشكيل مي دهد و اين مخاطبان مي توانند از قرآن هاي عثمان طه يا نيريزي به خوبي بهره ببرند ولي خط قرآني واضح مي تواند افراد بيشتري را دربرگيرد.
طرح ترويج كتابت قرآن كريم به رسم الخط مفاخر ملي در 16 خرداد ماه در كميسيون فرهنگي مجلس مطرح و كليات آن در اين كميسيون به تصويب رسيد.
مجري خط قرآني واضح ضمن برشمردن برخي ويژگي هايي اين خط همچون تناسب با فضاي ديجيتال گفت: امروز درصد بسياري از مردم به سمت ديجيتال مي روند و خوشنويسان نيز مي توانند با درنظر گرفتن اين گرايش مردم، دايره مخاطبان خود را افزايش دهند و اگر اين موضوع را لحاظ نكنند، بخشي از مخاطبان را از دست خواهند داد.
وي افزود: خوانايي و رواني، تناسب با ذائقه ايراني و بر پايه هنر ايراني، سادگي، قابليت استفاده در فضاي ديجيتال و تحت وب و همچنين مقبوليت تاريخي و فرهنگي، پنج ويژگي اين طرح است و در طرح ترويج كتابت قرآن به رسم مفاخر ملي كه از سوي مجلس پيگيري مي شود، دو ويژگي يعني سادگي و فضاي ديجيتال ديده نمي شود و به همين دليل اين طرح نمي تواند بخشي از مخاطبان را به خوبي پوشش دهد.
عزيزي نژاد همچنين گفت: البته دست خوشنويسان در كتابت قرآن نسبت به فونت قرآني بازتر است. چون خوانايي و سادگي براي ما ركن است و به همين دليل قيدهايي در كار ما ايجاد مي شود مثلا چشم ها در (در حروف تو خالي) نمي توانند از حدي بزرگتر يا كوچكتر باشد و يا كاسه هاي حروف داراي حدي هستند كه نمي توان آن را ناديده گرفت.
وي اضافه كرد: خوشنويسان چنين محدوديت هايي را ندارند و از نظر هنري اگرچه كار خوشنويسان وزن بالاتري دارد ولي كار ما نيز هنري است و زيبايي يكي از فاكتورهاي ماست.
مجري خط قرآني واضح درباره محدوديت هاي خوشنويسي در فضاي مجازي و ديجيتال گفت: فضاي ديجيتال و وب زاويه هاي 45، 60 و 90درجه را مي شناسد و همچنين برخي حروف را نمي توان با يك پيكسل نشان داد و اگر كوچكتر مي كرديم، در نمايش با مشكل مواجه مي شديم و به همين دليل مجبوريم كه چشم هاي حروف را بزرگتر درنظر بگيريم.
عزيزي نژاد همچنين افزود: البته عوامل ديگري نيز در خط قرآني واضح وجود دارد كه ممكن است آن را از نظر خوشنويسي مقداري خشك جلوه دهد ولي اين مساله در مقايسه با خوشنويسي مطرح مي شود و اگر به مقايسه خوشنويسي با فونت هايي بپردازيم كه خواه ناخواه مورد استفاده قرار مي گيرد، متوجه خواهيم شد كه نرمي و پختگي خط ايراني در عرصه هايي مثل حركت قلم وجود دارد كه اين مساله را بايد با فونت هاي عربي و فارسي مقايسه كرد.
به گزارش ايرنا هفته گذشته در مراسم رونمايي از خط قرآني واضح، ويژگي هاي اين خط از سوي كارشناسان اعلام شد كه از جمله مي توان به قابليت انتشار اين خط در فضاي وب اشاره كرد.
از طرف ديگر سازمان دارالقرآن الكريم نيز اخيرا مجوز نشر قرآن واضح را صادر كرده و به گفته مجري اين طرح، فونت واضح به عنوان اولين فونت داراي استاندارد معرفي شده و بزودي نيز اپليكيشن جامع قرآن واضح توليد خواهد شد.
گروه افق رويداد به عنوان مجري خط قرآني واضح با استفاده از فضاي مجازي خدماتي را در زمينه هاي آموزشي، پزشكي، مذهبي و تجاري ارائه كرده و اكنون فعاليت هاي خود را بر روي موضوع هاي قرآني و مذهبي متمركز كرده و با اجراي اين طرح تلاش دارد تا راه حلي براي مساله روخواني اكثريت مردم ارائه كند.
همچنين خط قرآني واضح به عنوان يك دانشنامه پويا، تعاملي و چندرسانه اي معرفي شده تا افرادي كه در قالب شبكه هاي مجازي، به عضويت آن در مي آيند، بتوانند به طرح مباحث مختلف قرآني بپردازند كه اين قسمت از طرح در آينده رونمايي خواهد شد.
فراهنگ ** 1003 ** 1055 ** خبرنگار: محمدرضا جعفرملك * انتشار: اميد غياثوند