اهواز - ايرنا - معاون پرورشي و فرهنگي آموزش و پرورش خوزستان گفت: گروه نمايشنامه خواني مركز استعدادهاي درخشان طلايه داران اهواز به مرحله كشوري سي و پنجمين جشنواره هنرهاي نمايشي كشور راه يافت.

مهدي رفيعي دهكردي يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا بيان كرد: سي و پنجمين جشنواره هنرهاي نمايشي مردادماه سال جاري در خراسان رضوي برگزار خواهد شد كه نمايش 'سلويچ' از گروه نمايشي دانش آموزان خوزستاني به اين جشنواره راه يافت.
وي افزود: گروه نمايشي مركز استعدادهاي درخشان طلايه داران اهواز با اجراي موفق نمايش سلويچ توانست با كسب عنوان اول مرحله استاني اين رقابت ها به مرحله كشوري سي و پنجمين جشنواره هنرهاي نمايشي راه يابد.
رفيعي با اشاره به محتواي نمايش سلويچ، توضيح داد: اين نمايش به زندگي يكي از قهرمانان ملي 8 سال دفاع مقدس به نام شهيد 'درياقلي سوراني' كه مانع سقوط آبادان شد ، مي پردازد.
معاون پرورشي و فرهنگي آموزش و پرورش خوزستان بيان كرد: ترويج فرهنگ ايثار و شهادت و آشنا ساختن نسل جوان دانش آموزان با ارزش هاي دفاع مقدس از اهداف اجراي اين نمايش نامه است.
وي با بيان اينكه نمايش نامه سلويچ از بين 4 هزار نمايش نامه در سطح كشور موفق به راهيابي به مرحله دوم اين رقابت ها شد، خاطرنشان كرد: پرداختن به زندگي شهداي دفاع مقدس، استفاده از زندگينامه شهدا در متن نمايش نامه و استفاده از مفاهيم ارزشمند جنگ تحميلي از مهمترين دلايل موفقيت اين نمايش نامه در اين جشنواره كشوري است.
در جريان جنگ ايران و عراق، پس از سقوط خرمشهر، ارتش عراق تصميم گرفت كه آبادان را نيز اشغال كند و به همين دليل، اين شهر را محاصره و از سمت كوي ذوالفقاري به سمت شهر حمله كرد. اين بخش از شهر، دور از مركز آبادان بود و با توجه به درگيري‌هاي فراوان، نيروهاي زيادي در آن جا نبود تا آن كه درياقلي سوراني متوجه شد و با دوچرخه به سمت شهر حركت كرد تا مسئولان سپاه را خبر كند و همان‌طور كه ركاب مي‌زد، فريادكنان مردم را به سمت ذوالفقاري هدايت كرد. مردم نيز با شنيدن فريادهاي التماس گونه او از خانه‌ها بيرون آمدند و با هر چه در دست داشتند، از چوب و چاقو و بيل و كلنگ به سمت ذوالفقاري حركت كردند. در همين هنگام، درياقلي كه دوچرخه‌اش پنچر شد، ديد كه ديگر قادر به حركت نيست، بنابراين پياده شده و با دويدن، خود را به سپاه آبادان رساند و موضوع را به فرماندهي سپاه گفت و نيروهاي سپاه و بسيج هم سريع به سمت ذوالفقاري حركت كرده و از سقوط آبادان جلوگيري كردند.
سوراني سپس پياده به سمت مقر هنگ ژاندامري دويده و نيروهاي خودي را از حمله عراقي‌ها آگاه مي‌سازد. وي در كشاكش اين ماجرا بر اثر تركش خمپاره مجروح شد و در راه پشت جبهه در قطار درگذشت.

7158/6002
خبرنگار: زينب فرحاني**انتشاردهنده :كبري آقازري