تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹

تهران - ایرنا - چه لذت بخش است وقتی نذر می كنیم «یار مهربان» را به دیگران هدیه كنیم و از این راه دانایی و بخشی از آگاهی های آنها را درباره مسائل روز افزایش دهیم.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار كتاب ایرنا، سنت نذری دادن در فرهنگ ایرانی اسلامی سابقه ای طولانی دارد، فرهنگی كه در آن انواع غذا و خوراكی ها بخصوص در ایامی از سال مانند ماه مبارك رمضان، محرم و صفر میان مردم توزیع می شود، هرچند در بیشتر مواقع این نذری به دست همه افراد اعم از غنی و فقیر می رسد، در حالیكه هستند برخی كه حتی لقمه ای از این غذای متبرك با طرفداران زیاد هم عایدی ندارند.
بسیار پسندیده بود اگر امكان داشت این نذری ها به دست افرادی بی بضاعت و محروم به معنای واقعی كلمه برسد و غذایی كه با صرف هزینه سنگین و وقت زیاد آماده می شود، حیف و میل نشود.
چند سالی است كه نذر كتاب به ابتكار رضا حاجی آبادی مدیر مسئول انتشارات هزاره ققنوس با هدف ترویج كتاب و كتابخوانی از طریق تلفیق سنت حسنه نذری و سنت اهدای كتاب شكل گرفته؛ طرحی كه در آن این انتشاراتی در 14 مرحله و طی شش سال توانسته، قریب 72 هزار جلد كتاب به ارزش حدود هشت میلیارد و 700 میلیون ریال را بین مردم توزیع كند.
این طرح كه بسیار هم مورد توجه قرار گرفته، باعث شده بجای تغذیه سنتی و جسمی مردم، به تغذیه فكری و فرهنگی آنها توجه شود، هر چند در نذر سنتی یك نفر بهره مند می شود اما در نذر كتاب، پس از آنكه فردی از كتاب بهره مند شد آن را برای مطالعه در اختیار فردی دیگر قرار می دهد.
در نذر كتاب شاهدیم بسیاری از كتاب ها كه در قفسه ها در منازل و كتابخانه ها به دلیل خوانده شدن جا خوش كرده اند، رها شده و برای آگاهی بخشی به دیگران در اختیار آنها قرار می گیرد كه غذایی مناسب برای روح به شمار می رود.

** نقش نخبگان و فرهیختگان در رواج فرهنگ نذر كتاب
یك نویسنده در این باره به خبرنگار كتاب ایرنا می گوید: نذر كتاب موضوعی است كه تاكنون بسیار به آن پرداخته و كمتر اجرا شده در حالیكه چنین نذر فرهنگی می تواند كمك بسیاری به بهبود وضعیت نشر و كتابخوانی در جامعه كند؛ نذری كه در آن «یار مهربان» جایگزین پول و مواد خوراكی می شود.
شهره ماهی صفت با بیان اینكه نذر در فرهنگ و ادیان مختلف بسته به شرایط آن وجود دارد، می افزاید: در همه جوامع مردم به طرق مختلف به فقرا، ایتام و بی سرپرستان و افرادی كه از نظر مالی ضعیف هستند، كمك می كنند اما با توجه به تغییر شرایط كنونی جامعه، می توان با تعبیر درست و منطقی از فضای امروز،‌ شكل دیگری از نذر را میان مردم رواج داد.
وی با اشاره به عصر ارتباطات و گسترش شبكه های مجازی ادامه می دهد: اطلاعات زیادی در جریان حضور در این شبكه ها بین مردم رد و بدل می شود تا جایی كه فایل های پی دی اف كتاب های مورد نیاز افراد هم در این فضا قابل استفاده است، مساله ای كه باعث می شود كتاب مهجور بماند و كمتر به سراغ آن برویم.
نویسنده كتاب «خبرنگار افق 1404» با بیان اینكه طرفداران رمان و داستان نیز در سال های گذشته به دلیل توسعه شبكه های مجازی كمتر به سراغ خریداری كتاب می روند، اضافه می كند: شایسته است در چنین شرایطی با همه توان، نذر فرهنگی كتاب را رواج داد كه در این میان نقش دانشگاهیان، فرهیختگان و نخبگان بسیار مهم و تعیین كننده است.

** كتاب جایگزین آذوقه شود
ماهی صفت با بیان اینكه در نذر بخشی از درآمد یا توان انسان صرف امور خیر می شود، به نقش دولت در ترویج كار پسندیده نذر كتاب اشاره كرده و می گوید: وزارتخانه ها می توانند یكی از فعالیت های خود را به پرداختن به این مساله اختصاص دهند و با تهیه انواع كتاب، آنها را در اختیار مردم در مناطق محروم و دور افتاده بگذارند؛ افرادی كه در میانشان جوانان زیادی به چشم می خورد.
وی می افزاید: بسیار شایسته است، شرع و قانون مسیری تازه را در این باره باز می كردند تا بتوان بجای پرداخت هر زكاتی، افراد كتاب منتشر و هدیه كنند، با بازنگری در پرداخت نذورات به طور قطع شاهد اتفاقات خوبی در حوزه فرهنگ خواهیم بود.
این فعال رسانه ای با بیان اینكه جایگزین كردن كتاب در سبد خانواده های كم درآمد و مناطق دور افتاده بجای كالا و كمك های مالی و غذایی به فرهنگسازی در این زمینه كمك می كند، یادآور می شود: سازمان های مردم نهاد و موسسه های خیریه كه تعداد آنها در كشور هم كم نیست، انواع فعالیت ها را برای كمك به مناطق محروم و كم برخوردار انجام می دهند.
وی فرهنگسازی در این باره را از دوران كودكی و مقطع تحصیلی مهم ارزیابی كرده و ادامه می دهد: باید كودكان را از سنین پایین به اهدای كتاب و نذر آن تشویق كرد تا تصور نكنند نذر فقط شامل آش، شله زرد و شربت آن هم در ایامی خاص است.

** هنرمندان پیشقدم شوند
ماهی صفت با اشاره به نقش تاثیرگذار هنرمندان در فعالیت های خیرخواهانه می گوید: این افراد همواره الگویی برای جامعه بخصوص جوانان بوده اند، بنابراین پرداختن به مقوله نذر كتاب و پیشقدم شدن در این كار پسندیده فرهنگی نیز می تواند به رواج آن و به تبع ارتقا و افزایش فرهنگ و سرانه مطالعه كشور كمك كند.
فراهنگ ** 1880 ** 1561**خبرنگار: پروین اروجی * انتشار:مژگان توانا