تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳

انديمشك - ايرنا - آسيب به حوزه جنگل ،مراتع و آبخيزداري علاوه بر ضربه جدي به اقتصاد كشور ، در حوزه زيست محيطي، گردشگري ، داروئي و ساير بخش ها نيز آثار بسيار مخرب و زيانباري بر جاي مي گذارد.

به گزارش خبرنگار ايرنا تابستان جنوب اين روزها نه تنها گرمايش تاب همگان را گرفته بلكه زخم هاي عميق آتش سوزي در جنگل ها را عميق كرده است ، آتش سوزي هايي كه در اثر باد گرم و گرما و صعب العبور بودن شدت گرفته و ساعت ها و دقايق تلخي را براي دوستداران محيط زيست به همراه داشته است.
جدا از علل و عوامل رخ دادن خوزستان را مي توان يكي از مهمترين قطب هاي اقتصادي كشور دانست ، نفت و آب اين خطه در حوزه اقتصاد مقاومتي شاخص ارزشمندي است كه شايد مردم اين ديار ، خود با صبوري فراوان، كمترين بهره از آن نصيبشان شده است.
وقوع آتش سوزي هاي پي در پي در جنگل هاي خوزستان و عدم برخورداري از تجهيزات و امكانات اطفا حريق در سطح استان معضلي است كه اين روزها با شعله ور شدن زبانه هاي آتش در جنگل ها ، بيش از پيش احساس مي شود.
از ابتداي امسال تاكنون بيش از 200 هكتار از مراتع ، بيشه زارها و و جنگل هاي شمال استان خوزستان دچار آتش سوزي شده و خسارات جبران ناپذيري به دنبال داشت.
وقوع آتش سوزي يك هفته اخير در جنگل هاي بخش الوار گرمسيري در چندين نقطه ، حادثه تلخي است كه دل دوستداران محيط زيست را به درد آورده است.
تلاش و بسيج ادرات و مسئولان و دوستداران محيط زيست و انجمن هاي مردم نهاد نيز نتوانست التيام زخم بلوط هاي كهن زاگرس و منطقه الوار گرمسيري باشد.
درختان بلوط ، كيكم ، بن ، زالزالك و انجير در اين منطقه وجود دارد كه طي سال هاي اخير طعمه آتش شده اند.
شهرستان انديمشك داراي 80 هزار هكتار جنگل است كه به دليل كمبود امكانات و تجهيزات اين جنگل ها در معرض نابودي ناشي از آتش سوزي قرار دارند.
افزون بر يك هزار هكتار از جنگل هاي بخش الوار انديمشك كه داراي گونه هاي گياهي ‏نادر هستند در سالهاي گذشته در آتش سوخت.
فرماندار شهرستان انديمشك در اين خصوص گفت: بيش از 600 نفر از يگان هاي نظامي ، منابع طبيعي و اهالي محلي و دوستداران محيط زيست براي مهار آتش سوزي هاي چند روز اخير وارد عمل شده اند.
پيمان جهانگيري افزود: فرماندار شهرستان انديمشك گفت : با توجه به وسعت آتش سوزي جنگل هاي بخش الوار گرمسيري و سخت گذر بودن منطقه نيروهاي امدادي به وسيله بالگرد به منطقه اعزام شدند.
وي بيان كرد:سه فروند بالگرد از ساير استان ها براي حضور در منطقه براي اعزام نيرو و اطفا حريق با هماهنگي وپيگيري هاي انجام شده در منطقه حضور يافتند.
جهانگيري از برگزاري چند جلسه فوق العاده ستاد بحران انديمشك براي مهار آتش سوزي خبر داد.
وي اضافه كرد: جلسات متعدد اصلي ستاد بحران تشكيل و اقدام لازم براي تسريع در امور انجام شد.
رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان انديمشك هم گفت:دهها گروه منابع طبيعي به صورت شبانه روز در منطقه اقدام به اطفا حريق كرده اند.
محمدعلي جواهري افزود:بخش زيادي از حريق مهار شده و تلاش براي اتمام كامل آتش سوزي ادامه دارد.
جمع زيادي از دوستداران محيط زيست شهرستان انديمشك و سمن هاي مرتبط نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا خواستار اختصاص تجهيزات ويژه اطفا حريق براي استان خوزستان شدند.
به نظر مي رسد چالش هاي اخير در حوزه جنگل ها و مراتع استان خوزستان نياز مبرم به تجهيزات اختصاصي ، بالگرد و ديگر امكانات اطفا حريق را بيشتر از قبل نشان مي دهد.
7281/6068
گزارش:زهرا دهقان- انتشار:محمدعلي فريدپناه