تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۱

تهران - ايرنا - ورود راهپيمايي اعتراضي رهبر و اعضاي حزب جمهوريخواه خلق تركيه به چهاردهمين روز؛ كشته شدن سه نظامي تركيه در حمله نيروهاي پ.ك.ك؛ تحليل القدس العربي از پاسخ تركيه به درخواست كشورهاي محاصره كننده قطر؛ تصميم گازپروم براي خروج از بازار گاز تركيه؛ ادامه ارسال تجهيزات نظامي ارتش تركيه به مرزهاي سوريه؛ و تركيه در اوج دوران نقض حقوق بشر طي 30 سال گذشته؛ از خبرهاي مهم روز چهارشنبه اين كشور است.

** راهپيمايي اعتراضي و پياده در مسير 450 كيلومتري از آنكارا تا استانبول رهبر و اعضاي حزب جمهوريخواه خلق تركيه 14 روزه شد.
در ادامه اعتراض ها به احكام صادره در دادگاه ها و برقراري وضعيت فوق العاده منجر به دستگيري بسياري از نمايندگان مجلس و برخي مقامات و عناصر دانشگاهي، كمال قليچداراوغلو رهبر حزب جمهوري خواه خلق تركيه طي سخناني در طول مسير راهپيمايي گفت كه راهپيمايي ما آزاري براي كسي نداشته و هيچ گونه دشمني با كسي نداريم و هدف ما فقط رسيدن به حق، حقوق و عدالت است.

** بنا بر اعلام ستاد نيروهاي مسلح تركيه، يك دستگاه خودرو نظامي حامل مواد غذايي براي كاركنان پايگاه كماندويي ژاندامري تركيه در منطقه مرزي اولودره واقع در استان شيرناك هدف حمله نيروهاي پ.ك.ك قرار گرفت و در نتيجه آن سه نظامي تركيه كشته شدند.
نيروهاي گروه پ.ك.ك در منطقه اولودره داراي اردوگاه هايي هستند كه حملات خود را عليه نيروهاي امنيتي تركيه از آنجا سازماندهي مي كنند؛ از سوي ديگر اين حزب كه از 30 سال پيش با دولت مركزي تركيه در حال جنگ است، از حدود 2 ماه پيش رسما عليه دولت تركيه اعلام جنگ تمام عيار كرده است.

** روزنامه القدس العربي چاپ لندن امروز با اشاره به اختلاف موجود ميان عربستان و چند كشور عربي با قطر، همچنين حمايت آنكارا از دوحه، با طرح اين سوال كه 'آيا تركيه به درخواست كشورهاي محاصره كننده قطر مبني بر بستن پايگاه هايش در اين كشور پاسخ مثبت مي دهد؟' نوشت: پس از آن كه كشورهاي محاصره كننده قطر شرايط خود را براي از سرگيري روابط ديپلماتيك و لغو محاصره اين كشور اعلام كردند، دستاويزهاي سياسي و تبليغاتي كشورهاي محاصره كننده عليه پايگاه تركيه در قطر آغاز شد، چرا كه يكي از بندهاي شرايط كشورهاي عربي بستن پايگاه نظامي تركيه در قطر بود.
با وجود آن كه تركيه تلاش كرد، از ابتداي بحران بين قطر و كشورهاي محاصره كننده، نقش ميانجي ايفا كند تا عربستان را خشمگين نسازد و يا وارد فاز دشمني با رياض نشود، اما اين كارها براي متقاعد كردن كشورهاي محاصره كننده در ايجاد اعتماد به تركيه كافي نبود به خصوص پس از آن كه آنكارا صريحا حمايت خود را از قطر اعلام كرد و در كنار دوحه ايستاد و تصميم گرفت توافقنامه نظامي براي فعاليت در پايگاه هاي خود در قطر منعقد كند و شروع به اعزام نيروهاي بيشتر به دوحه كرد.

** شركت روسي گازپروم تصميم به خروج كامل از بازار داخلي گاز تركيه و فروش تمام دارايي هاي خود گرفته و دليل آن را هم قابل پيش بيني بودن بازار و سياست تعرفه گذاري گازي در اين كشور اعلام كرده است.
رسانه هاي روسي پيشتر هم از تصميم گازپروم براي فروش سهام خود در بسفر گاز از بزرگ ترين شركت هاي گازي تركيه خبر داده و اعلام كرده بودند كه شركت روسي حضور خود را در بازار داخلي اين كشور به شدت كاهش مي دهد.

** بر اساس اعلام رسانه هاي تركيه، ستاد فرماندهي نيروي زميني ارتش تركيه تحت تدابير شديد امنيتي، از چند روز پيش توپ و تانك هاي خود را از استان غازي آنتپ راهي كيليس كرده كه گويا اين تجهيزات نظامي در منطقه صفر مرزي استان كيليس مستقر مي شود.
اين دومين باري است كه ارتش تركيه در كمتر از دو هفته اقدام به اعزام تجهيزات و جنگ افزارهاي سنگين به مرزهاي كيليس ـ عفرين مي كند.

** تورك دوغان رئيس انجمن حقوق بشر تركيه، ديروز در گفت و گو با روزنامه حريت، وضعيت كنوني كشورش را بدترين دوران نقض حقوق بشر طي 30 سال گذشته دانست و تعداد بالاي نقض حقوق بشر توسط دولت كنوني تركيه در سال 2016 را نشانگر بدترين شرايط نقض حقوق بشر در جامعه تركيه عنوان كرد.
شبد**خاورم**7074**1010
گزارش: مينا غفراني آذر**انتشار:حسن معظمي