تهران- ایرنا- معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این سازمان با صنعت اسقاط كشتی مخالف است اما در صورت ارائه مدارك معتبر و ملاحظات زیست محیطی امكان ایجاد فقط یك صنعت بازیافت كشتی در بخشی از شمال شرقی دریای عمان وجود دارد.

پروین فرشچی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: صنعت اسقاط یا اوراق كردن كشتی بسیار آلوده كننده است از این رو سازمان حفاظت محیط زیست موافق ایجاد این صنعت در كشور نیست.
وی اظهار كرد: چیزی كه اكنون مطرح شده تعیین مكانی در بخشی از شمال شرقی دریای عمان برای ایجاد صنعت اوراق كشتی است اما سازمان محیط زیست بر صنعت بازیافت تاكید دارد و آنهم در صورتی كه تمام مطالعات مكان یابی، استقرار، وجه اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی، مطالعات ارزیابی استراتژیك، ارزیابی ریسك و فناوری كه قرار است مورد استفاده قرار گیرد، بدون كوچكترین نقص تهیه و به سازمان تحویل شود.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تاكید كرد: ایجاد این صنعت در خلیج فارس و دریای خزر به هیچ عنوان امكان پذیر نیست و سازمان محیط زیست با آن موافقت نمی كند.
وی اظهار كرد: با وجود اینكه این صنعت آورده اقتصادی بالایی دارد اما چند كشور از جمله تركیه، هند، بنگلادش، چین، انگلیس در حد بسیار محدود و آنهم فقط در مرحله بازیافت و نروژ با فناوری روز، این صنعت را دارند.
فرشچی تاكید كرد: بنابراین اگر متقاضی این صنعت مداركی ارائه دهد كه تضمین كننده عدم آلودگی آن با توجه به شرایط و تناژ كشتی ها باشد شاید بتوانیم در آینده در بخشی از شمال شرقی دریای عمان یك مركز بازیافت و نه اوراق كشتی داشته باشیم.
وی گفت: اوراق كردن تضمینی ندارد و ممكن است بعد از اوراق بازمانده های كشتی را به همان صورت كه زنگ زده و آلوده است در همان مكان رها كنند كه آلودگی زیادی به همراه دارد؛ اما فرایند بازیافت متفاوت است زیرا در این روند كنوانسیون هنگ كنگ وجود دارد كه رعایت بازیافت كشتی ها، مقررات و شرایط خاص در آن لحاظ شده و ایران نیز در این كنوانسیون عضو است.
فرشچی با تاكید بر اینكه اگر تمام مراحل رعایت شود با یك مركز بازیافت موافقت می كنیم افزود: برای اوراق كردن كشتی درخواست زیاد داشتیم اما درخواست مدونی كه یك نفر یا مجموعه ای مطالعات علمی و جامعی ارائه دهد كه بتوان با استناد به آن ، درخواست را مورد بررسی قرار داد، به معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ارسال نشده است.
وی اظهار كرد: برخی از این افراد در مجامع عمومی اعلام می كنند كه سازمان محیط زیست و مشخصا معاونت دریایی آن با صنعت اوراق و یا بازیافت كشتی مخالف است در حالی كه منافع ملی ما ایجاب می كند چنین صنعتی در كشور داشته باشیم، در واقع هرجا در تنگا قرار می گیرند با لغت منافع ملی می خواهند خودشان را حق به جانب نشان دهند و سازمان را نافی منافع ملی اعلام كنند در حالی كه در واقعیت اینطور نیست، واقعیت این است كه هیچ كدام از تقاضاها پشتوانه علمی ندارد.
وی ادامه داد:سازمان محیط زیست تاكید دارد در اجرای این فرایند باید تمام ملاحظات زیست محیطی در راستای حفظ زیستگاه ها و محیط زیست دیده شود و اگر تمام مدارك ارائه شده مبنتی بر فناوری روز و قابل قبول باشد، سازمان اجازه ایجاد یك مركز بازیافت در بخشی از شمال شرقی دریای عمان را صادر می كند.
فرشچی تاكید كرد: این صنعت آورد اقتصادی بسیار بالایی دارد بنابراین این سوال پیش می آید كه چرا از بین تمام كشورهای ساحلی دنیا و حتی آنهایی كه سابقه طولانی در دریانوردی دارند این این صنعت را ایجاد نكردند و فقط چند كشور آنرا دارند، جواب مشخص است؛ چون صنعتی بسیار آلوده كننده است.
وی به بازدید خود از این صنعت در هند، پاكستان و بنگلادش اشاره كرد و گفت: آلودگی هوا و خاك در این مناطق بیداد می كرد، آزبست موجود از این صنعت تا كیلومترها خاك را آلوده كرده و امكان استفاده از آن وجود ندارد.
علمی 9014**1440
خبرنگار: كیمیا عبدالله پور** انتشار: گلشن
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me