تهران - ایرنا - معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه پژوهش ها نشان می دهد دوره های ضمن خدمت معلمان چندان كارآیی ندارد، گفت: طرح كارآمد از سال تحصیلی 97 - 96 جایگزین این دوره ها در دوره ابتدایی خواهد شد.

رضوان حكیم زاده روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، هدف از اجرای این طرح را تقویت سطح علمی، مهارت ها و شایستگی های معلمان برشمرد و اظهار داشت: در این طرح سعی می شود با مشاركت معلمان و با هدایتی كه مدیران مدارس خواهند داشت، نیازهای اصلی معلمان از طریق آنها و مدیران شناسایی شده و با استفاده از روش های گفت و شنودی از تجربه معلمان استفاده شود.
وی یادآور شد: در قالب این طرح اختیار به دست مدیران سپرده خواهد شد تا آموزش هایی كه برگزار می شود، متناسب با دانش، نگرش، مهارت های لازم و در راستای رفع نیازهای واقعی معلمان باشد.
معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش افزود:‌ البته این آموزش ها محدود نمی شود و آنچه كه معلمان نیز ابراز كنند به رسمیت شناخته خواهد شد و تمامی تلاش ما بر این است تا فرصت های یاددهی، یادگیری و هزینه ای كه مصرف می شود به صورت هدفمند باشد و نیازها را رفع كند.
به گفته حكیم زاده، وزیر آموزش و پرورش با كلیات طرح كارآمد موافقت كرده و مكاتباتی نیز با نیروی انسانی وزارتخانه انجام شده و در نهایت قرار است این طرح به صورت پایلوت با تاكید بر اینكه نمونه گیری، معرف همه مناطق كشور و با در برگیری مناطق محروم باشد از سال تحصیلی 97 - 96 آغاز شود.

** برنامه ای برای حذف قرآن از دوره ابتدایی نداریم
معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، قرآن را راهنمای عمل اصلی زندگی انسان و آموزش های دوران كودكی را بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: نه تنها برنامه ای برای حذف قرآن از دوره ابتدایی نداریم بلكه بدنبال این هستیم كه متناسب با سطح رشد علمی دانش آموزان، خلاقیت و نوآوری آموزه های ارزشمند قرآنی را طوری به دانش آموزان آموزش دهیم كه از مرحله شكل و فرم به عمق و محتوا برسند و این آموزش ها در وجود آنها نهادینه شود.
وی با بیان اینكه این مساله كه عنوان می شود درس قرآن از دوره ابتدایی حذف خواهد شد را قویا تكذیب می كنم و قرار نیست چنین چیزی اتفاق بیافتد، اظهار داشت: در برنامه پیش دبستانی و دبستان بر اساس برنامه سند تحول بنیادین نظام آموزشی و كلیات نظام آموزش و پرورش یكی از هدف های اصلی این است كه بتوانیم بچه ها را در طول دوران تحصیل به گونه ای تربیت كنیم كه مهارت لازم را در روان خوانی و درك مفاهیم و روخوانی قرآن كریم كسب كنند.
حكیم زاده گفت: تلاش داریم آموزش های قرآنی در بین دانش آموزان به گونه ای هدایت شود كه تجلی آن را در رفتار دانش آموزان مشاهده كنیم و آموخته ها صرفا حفظ كردن سوره های قرآن نباشد.
وی ادامه داد: در عین حال كه حفظ كردن، روخوانی و روانخوانی با جدیت در تمامی مقاطع تحصیلی دنبال می شود، اردیبهشت ماه هر سال برای دانش آموزان پایه سوم كه موفق به یادگیری روخوانی قرآن شوند جشن شكرگزاری برگزار می شود.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: همچنین در دوره پیش دبستانی و در برنامه های مصوب یك پیوست خاص انس با قرآن داریم كه در ذیل آن برنامه ها و اهداف عملیات متعددی پیش بینی شده و هدفش دنبال كردن آموزش قرآنی در مقطع پیش دبستانی است.
وی خاطرنشان كرد: بر اساس آخرین آمار، گروه معلمان دوره ابتدایی 265 هزار و 57 نفر شامل 179 هزار و 88 زن و 85 هزار و 969 مرد است و در مجموع هفت میلیون و 648 هزار و 765 دانش آموز دختر و پسر در این دوره تحصیل می كنند.
فراهنگ ** 1883 ** خبرنگار: مریم جلوداران ** انتشار: امید غیاثوند
برای اطلاع از اخبار متنوع فرهنگی و هنری، با كانال فرهنگی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
https://t.me/irnaf