كرمان - ايرنا - پرواز جاذبه زيبايي است كه زمين را در مي نوردد و جسم خاكي را از خاك به افلاك مي رساند، بايد مرور كرد و به خاطر سپرد اين شاهكار عروج را آنگاه كه شهداي انقلاب با اهداي جان خود فجر صادقي را آشكار و عزت و اقتدار ملي را براي همگان هويدا كردند.

به گزارش ايرنا، آنان به همراه پير فرزانه جماران، جان تازه اي را در كالبد ايران اسلامي كه تا آن روز در دست ساحران طاغوت قرار داشت، دميدند و مسير كعبه مقصود را براي همگان منور كردند لاله هاي انقلابند كه با اهدا خون خود تاريخ اين مرز و بوم را تغيير دادند.
ميهن اسلامي لاله هاي گلگون زيادي را به ياد دارد كه در راه اعتلاي آرمان هاي انقلاب و امام، دست از جان شستند اما جاوداناني در اين ميان مي درخشند كه اگر خون آنها نبود شايد انقلاب نيز به ثمر نمي نشست.
مردم ديار كريمان نيز همانند ساير اقشار جامعه نقش موثري را در پيروزي انقلاب اسلامي ايفا كردند و 22 لاله شهيد اين استان در ميان هزاران شهيدي كه كرمان در راه انقلاب و نظام جمهوري اسلامي اهدا كرد، بيشتر مي درخشد و اكنون مجموعه كتاب هاي 'انقلاب اسلامي در استان كرمان به روايت اسناد ساواك' كه در 15 جلد با بيش از 20 هزار برگ سند، ركورد بي سابقه ارادت و سهم كرمان و كرماني را در پيروزي انقلاب اسلامي به نمايش مي گذارد.
وجود بزرگ مردان و شيرزنان كرماني در مبارزات قبل از پيروزي انقلاب اسلامي گواه بر تاثيرگذار بودن ديار كريمان در حادثه بزرگ قرن يعني پيروزي انقلاب اسلامي است.
و اكنون مركز بررسي اسناد تاريخي وزارت اطلاعات در اقدامي قابل تحسين اقدام به جمع آوري اسناد و تاريخ مكتوب و مستند مبارزات مردان و زنان اين ديار به روايت اسناد ساواك كرده است.
هر چند افراد زيادي در كرمان در پيروزي انقلاب اسلامي نقش داشته اند كه در مجموعه كتاب انقلاب اسلامي به روايت اسناد ساواك از آنها ياد شده است اما افرادي نيز با نثار جان خود نهال اين انقلاب را با خونشان آبياري كردند.
شهيد 'محمدحسين انصاري'، مجاهد رفسنجاني يكي از شهداي انقلاب است كه در 30 تير سال 57 در ميدان ابراهيم شهرستان رفسنجان هنگام تظاهرات عليه شاه بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسيد يكي از اين شهداست.
او اكنون در گلزار شهداي علي آباد نوق شهرستان رفسنجان آرام گرفته است.
16 مرداد ماه سال 42 كودكي در يكي از روستاهاي شهرستان انار به دنيا آمد كه او را محمود نام گذاشتند، او هم همانند ديگر دوستان هم دوره اي خود در تظاهرات شركت داشت تا اينكه در 18 آذر سال 57 در جاده انار – نوق بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسيد.
شهيد محمود اناركي محمدي، اكنون مزارش در امامزاده اين شهر واقع شده است.
خليل اصغري نيز اولين روز از دومين ماه فصل تابستان سال 1330 در شهر ني ريز از توابع شهرستان شيراز به دنيا آمد پدرش كارگر بود اگر چه او سواد خواندن و نوشتن نداشت اما 23 آذرماه سال 57 براي آزادي و استقلال ملت در مسجد جامع شهر سيرجان به شهادت رسيد.
شهيد محمد باقدرت جوپاري، هفتم ارديبهشت ماه 1315 در شهر جوپار كرمان متولد شد، پدرش محمود و مادرش زهرا نام داشت، وي در 24 مهر سال 57 در حادثه آتش سوزي مسجد جامع كرمان توسط عمال رژيم شاهنشاهي بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسيد.
مزار او در گلزار شهداي زادگاهش واقع است.
حسن توكلي زاده راوري، ديگر لاله اين خطه در سال 42 دنيا آمد تا دوم راهنمايي درس خواند و در 17 آذرماه سال 57 در زادگاهش هنگام شركت در راهپيمايي به شهادت رسيد.
شهيد سيد حسين حسيني گوگي، در هفت خرداد سال 34 در شهر گلباف از توابع شهرستان كرمان دنيا آمد تا پايان مقطع ابتدايي درس خواند او كه كارمند شركت ذغال سنگ بود در 24 آذرماه سال 57 در مسجد امام شهر كرمان به فيض شهادت نائل شد.
فرامرز دادبين، ديگر شهيد انقلاب است كه در 25 آذرماه 57 در مسجد جامع زادگاهش شهرستان كرمان بر اثر تير اندازي توسط رژيم شاهنشاهي به شهادت رسيد.
شهيد دادبين در 9 شهريور ماه سال 39 در شهر كرمان به دنيا آمد پدرش قاسم و مادرش فاطمه نام داشت او تا پايان مقطع كارشناسي در رشته مكانيك درس خواند. ˈ حسن قديري اناري، از شهداي انقلاب نهم فروردين ماه سال 39 در شهر انار به دنيا آمد و در 18 آذر 57 در جاده انار نوق هنگام تظاهرات به شهادت رسيد.
سيد محمدرضا ميرافضلي، ديگر شهيد استان كرمان است كه در سال 33 در شهرستان رفسنجان متولد شد تا پايان مقطع متوسطه در رشته انساني درس خواند و ديپلم گرفت و در آذر ماه سال 57 در رفسنجان زمان تظاهرات عليه رژيم پهلوي با اصابت گلوله به شهادت رسيد.
مزار وي در گلزار شهداي عباس آباد رفسنجان واقع است برادر او ˈسيد حميدˈ نيز به شهادت رسيده است. ˈ غلامحسين مهدوي، در ششم اسفند ماه سال 1309 در شهرستان كرمان دنيا آمد او كه شغل خود را خياطي انتخاب كرده بود در 24 آذر سال 57 در مسجد امام كرمان به شهادت رسيد مزار او در گلزار شهداي زادگاهش واقع است.
مسعود ستوده نيا، در 6 آذرماه سال 24 در سيرجان متولد شد پدرش محمد علي و روحاني بود، او كه تا پايان مقطع ابتدايي درس خواند و در 15 خرداد سال 42 در فلكه شاهچراغ شيراز به شهادت رسيد.
مزار وي در گلزار شهداي دار السلام قديم شيراز واقع شده است. ˈ حسن فدايي در 10 شهريور سال 37 دنيا آمد تا پايان مقطع كارداني در رشته مكانيك درس خواند و در 13 آذر ماه سال 57 در شهر جوپار كرمان توسط گروه ها ضد انقلاب به شهادت رسيد.
مزار او در جوپار كرمان واقع است. ˈ اكبر مقيمي، ديگر شهيد انقلاب شهرستان رفسنجان است كه در سال 26 در روستاي كريم آباد اين شهرستان به دنيا آمد.
او كه تا پايان مقطع ابتدايي درس خواند و در كارگاه كوره پزي مشغول به كار بود در 10 ديماه سال 57 در شهر رفسنجان هنگام تظاهرات به شهادت رسيد مزار او نيز در گلزار شهداي اين شهر قرار گرفته است. ˈ حميد نامجو باغيني، در 28 مرداد سال 39 در روستاي باغين شهرستان كرمان به دنيا آمد تا پايان مقطع متوسطه درس خواند و شغل معلمي را پيشه خود ساخت.
شهيد نامجو باغيني در 24 آذرماه سال 57 در مسجد امام كرمان هنگام تظاهرات عليه رژيم طاغوت براثر اصابت گلوله به شهادت رسيد. ˈ علي ندافيان، در 11 آبان سال 37 در روستاي يوسف آباد شهرستان رفسنجان متولد شد دانش آموز سال چهارم متوسطه بود كه در 18 آذرماه سال 57 در جاده انار نوق زمان شركت در تظاهرات به شهادت رسيد. ˈ غلامرضا يزدان شناس، 30 مهر سال 35 درشهر ماهان شهرستان كرمان به دنيا آمد او كه تا مقطع راهنمايي درس خوانده بود در كارخانه سيمان نيز مشغول به كار شد و در 24 مهر سال 57 در حادثه آتش سوزي مسجد جامع شهركرمان به شهادت رسيد. ˈ طلعت عليمحمدي جوشاني، شهيده انقلاب است كه در 10 تيرماه سال 1310 در روستاي جوشان گلباف متولد شد اين شهيده در 29 ديماه 57 در زادگاهش و در هنگام تظاهرات به شهادت رسيد.
شهيد محمد باقدرت جوپاري به عنوان نخستين شهيد انقلاب اسلامي در استان كرمان، شهيد محمد باقدرت جوپاري متولد 1315 است. وي دوشنبه 24 مهر 1357 در درگيري مسجد جامع شهر كرمان به فيض شهادت نائل آمد.
شهيد باقدرت جوپاري از نخستين شهداي انقلاب اسلامي در كرمان است كه به داشتن فضايل اخلاقي، ايمان و اعتقاد راسخ زبانزد خاص و عام است.
وي در حوادث قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، راهپيمايي و تظاهرات ها حضور و فعاليت گسترده اي داشته است.
نسل نوجوان و جوان امروزي كه به لحاظ شرائط سني در كوران مبارزات قبل از پيروزي انقلاب اسلامي و حتي در هنگامه پيروزي انقلاب در 22بهمن ماه 57حضور نداشته اند بدون شك با مطالعه كتاب ' انقلاب اسلامي در استان كرمان به روايت اسناد ساواك' كه قرار است رونمايي از اين اثر نفيس روز پنجشنبه هفته جاري پانزدهم تيرماه طي آئيني خاص و با حضور مسئولان كشوري و استاني در كرمان انجام گيرد مي توانند بمنزله يك مرجع تاريخي دريابند كه انقلاب اسلامي بسادگي بدست نيامده است بلكه براي بارور شدن اين نهال چه خونهاي پاك و رشادت هايي ريخته شده و صورت گرفته است . خبرنگار: نجمه حسني ** انتشار : بهنام احمدي *
/ 5054/3029